search

The Hilliard Ensemble - Carlo Gesualdo da Venosa: Quinto Libro di Madrigali

66,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Muzyka Dawna
premiera polska:
2012-03-27
opakowanie: plastikowe etui
opis:

Opis dystrybutora:
Przedstawiciel arystokracji, który wykształcił styl idiosynkretyczny, Don Carlo Gesualdo, książę Venosy, należał do kompozytorów wyprzedzających swoją epokę. Kompozycje Gesualdo były tak zaawansowane, że przez orędowników muzycznej powściągliwości jego twórczość określana była jako granicząca z anarchią. Każdy interwał budził w obrońcach surowego stylu muzyki kościelnej oburzenie i niesmak. Przyjaciel Torquata Tassa i założyciel własnej szkoły, do której należało wielu madrygalistów XVI i XVII w., był także wirtuozem lutni basowej. Złożona chromatyka jego dzieł spowodowała, że na odkrycie i zrozumienie twórczości Gesualda trzeba było czekać aż do XIX w. Ważnym punktem w jego spuściźnie jest sześć ksiąg madrygałów pięciogłosowych powstałych w latach 1594-1611. Dwie ostatnie księgi (wśród nich nagrana właśnie przez Hilliard Ensemble księga V) najlepiej eksponują dysonansowość języka muzycznego, skomplikowanie harmoniczne, kontrasty tempa i nowoczesne podejście kompozytora do dramatu. Wspaniałe głosy z Hilliard Ensemble wzmocnione zostały na obecnym albumie sopranem Moniki Mauch i kontratenorem Davida Goulda. Hans Redlich, historyk muzyki, określił brzmienie zespołu jako "antytezę pomiędzy erotycznym rozpasaniem i pragnieniem śmierci".

Editor's info:
An aristocrat who forged an idiosyncratic style of musical expression, Don Carlo Gesualdo, Prince of Venosa, was one of those composers in music history who can truly be described as being ahead of his time: the creator of a harmonic language bold almost to the point of anarchy, whose every unpredictable interval was viewed with suspicion by the opponents of musical autonomy and guardians of liturgically based sacred music. A friend of Torquato Tasso and founder of his own academy, to which many leading madrigalists of the 16th and early 17th centuries belonged, Gesualdo was a highly expressive composer and a virtuoso performer on the bass lute. Yet his chromatic progressions baffled his contemporaries and had to wait until the 19th-century era of High Romantic period to find artistic parallels. Among his most important compositions are six books of five-part madrigals dating from between 1594 and 1611. The last two books in particular - this recording by the Hilliard Ensemble brings new performances of Book 5 - display his dissonant musical language with its extreme harmonic disruptions, striking tempo contrasts and a distinctly modern feel for drama. The Hilliard Ensemble's expressive singing, here also featuring soprano Monika Mauch and countertenor David Gould, conjures up that sound described by the great music historian Hans Redlich as growing out of "the antithesis between extravagant/debauched eroticism and self-castigating longing for death".

muzycy:
The Hilliard Ensemble:
Monika Mauch: soprano
David James: countertenor
David Gould: countertenor
Rogers Covey-Crump: tenor
Steven Harrold: tenor
Gordon Jones: baritone

utwory:
Gioite voi col canto
S'io non miro non moro
Itene, o miei sospiri
Dolcissima mia vita
O dolorosa gioia
Qual fora, donna
Felicissimo sonno
Se vi duol il mio duolo
Occhi del mio cor vita
Languisce al fin
Merce grido piangendo
O voi, troppo felici
Correte, amanti, a prova
Asciugate i begli occhi
Tu m'uccidi, o crudele
Deh, coprite il bel seno
Poiche l'avida sete (Prima parte)
Ma tu, cagion (Seconda parte)
O tenebroso giorno
Se tu fuggi, io non resto
T'amo, mia vita

wydano: 2012-03-27
nagrano: Recorded November 2009
more info: www.ecmrecords.com
more info2: www.hilliardensemble.demon.co.uk

4764755

Opis

Wydawca
ECM (DE)
Kompozytor
Carlo Gesualdo da Venosa [1566-1613]
Artysta
The Hilliard Ensemble
Nazwa
Carlo Gesualdo da Venosa
Instrument
vocals
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.