search

Los doce músicos de Iriarte

59,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji


opis:

multikulti.com - ocena: * * * * *:
Tomás de Iriarte y Oropesa to hiszpański poeta i teoretyk literatury. Należał do zwolenników francuskiego oświecenia. Był żarliwym obrońcą estetyki klasycystycznej i autorem bajek pisanych wierszem (Fabulas literarias, 1782) oraz satyr i komedii dydaktycznych. Tłumaczył m. in. pisma Horacego (np. Sztuka poetycka) oraz Woltera. Jego osoba i estetyczna wrażliwość łączy tak naprawdę i spaja program tej płyty. Jest to wybór pieśni i arii dwunastu hiszpańskich kompozytorów epoki baroku, w których jednak stają się oni prekursorami właśnie klasycystycznej estetyki, mimo, iż sami do tego świata nie przynależeli, a niektórzy (Morales i Guerrero) wyprzedzali go o dobre dwa stulecia.

Dwa połączone hiszpańskie zespoły - Regina Iberica (pod dyrekcją Laury Casanovy) oraz Gradualia (pod dyrekcją Simona Anduezy) pokazują jaką fascynującą przygodą może być takie spojrzenie na muzykę pompatycznego i pełnego przepychu hiszpańskiego baroku. Jakie piękno można w nim dostrzec i jak cudownie może on zabrzmieć w naprawdę niewielkim składzie wokalno-instrumentalnym. Przepiękne nagranie!
Copyright © 1996-2016 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
Musicians in the poem of an Enlightenment poet
In order to understand the taste of Tomás de Iriarte, it is possible to start with his admiration of Anton Raphael Mengs´ work. Maybe, the most representative painting of this artist Jupiter and Ganymede, the fake that made history, pretending to be an antique painting and convincing the art theorist Winckelmann that the technique of fresco painting was perfected during the Classical Era. What is interesting of this painting is that it does not depict the exact moment of the kiss between the god and his beloved, but the intention of the kiss. Classical Art was based on suggesting, in persuading, and to subtly invite to reflect (“engage”, Iriarte would say), through insinuation, unlike Baroque Art and its need to show in the raw every scene. This was the key to Classical aesthetics and the taste of the XVIII century for the antique. For Iriarte, Mengs was to painting as Horace was to literature and Haydn to music. These names sum up the ideal of the Enlightenment taste in the didactic poem The Music finished in 1779 and published a year later.

The twelve protagonists Spanish composers of this record are mentioned in the Chant III of the poem, the central one, the keystone, called «dignity and the use of music and specially the oneat the temple». The first two Chants (besides the inexcusable prologue with the justification of the poem) are meant, respectively, to a didactic explanation of the elements of musical language and to the musical expression of the affections, while the fourth and fifth Chants are centered in theatrical music and instrument music practiced in society. And so, the third Chant is centered in sacred music, the genre most identified with the technical fundaments: the polyphony and the counterpoint. The twelve musicians were probably chosen by Iriarte for standing out in their command over those «elements of the music art» explained in the first Chant and which, in painting, are the perspective, the design and the color.
NL3031

Opis

Wydawca
Lindoro
Kompozytor
Antologia [Cristóbal de Morales - Francisco Guerrero - Tomás Luis de Victoria - Sebastián Durón - José de San Juan - Matías Juan Veana - Matías Ruíz - Vicente García Velcaire - Carlos Patino - Antonio Literes - Juan Pérez Roldán - José de Nebra]
Artysta
Regina Iberica / Laura Casanova / Gradualia / Simón Andueza
Nazwa
Los doce músicos de Iriarte
Instrument
vocals
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.