search

Giovanni Battista Pergolesi: Stabat Mater, Salve Regina

54,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Muzyka Barokowa
premiera polska:
2010-09-03,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
kraj: Niemcy
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com:
Stabat Mater w dziejach muzyki pełni taką rolę, jak pieta w sztukach plastycznych. Ukazuje mękę i śmierć Zbawiciela z perspektywy cierpienia jego Matki. W rzeźbach i na obrazach Maria trzyma ciało syna na swoich kolanach, w utworach muzycznych stoi pod krzyżem, patrząc na jego konanie. Opisujący tę scenę tekst średniowiecznej sekwencji doczekał się licznych opracowań muzycznych. Każda epoka ma swoje słynne Stabat Mater: Josquin des Prez, Vivaldi, Boccherini, Dvořák, Szymanowski, Pärt… Kompozycja Pergolesiego zajmuje w tej historii odrębne i wyjątkowe miejsce. Najczęściej wydawany w wieku XVIII utwór, najpopularniejsze Stabat Mater trzech ostatnich stuleci i najsławniejsze dzieło przedwcześnie zmarłego geniusza, który właśnie tej kompozycji ową opinię zawdzięcza.

Pergolesi napisał Stabat Mater na zamówienie neapolitańskiego bractwa Cavalieri della Vergine dei Dolori, które ubiegało się o nowe opracowanie tekstu sekwencji w miejsce wykonywanego utworu Alessandra Scarlattiego. Kompozytor miał dwadzieścia pięć lat, kilka sukcesów na polu opery i zaledwie parę miesięcy życia przed sobą. Wypełniła je między innymi praca nad Stabat Mater, które po śmierci autora, niczym Requiem Mozarta, ekscytowało i poruszało wyobraźnię odbiorców.

Utwór wykonywano podczas Wielkiego Postu, gdy nieczynne były teatry operowe. Pergolesi wypełnił lukę, napisał dzieło, które mimo skromnej obsady (sopran, alt, dwoje skrzypiec i basso continuo) z powodzeniem można by wykonywać w operze, gdyby łaciński tekst zastąpić pełnym komplikacji i intryg librettem. Pełne patosu i urzekających melodii, idealnie zaspokajało pragnienia neapolitańskiej publiczności głodnej popisowych arii, olśniewających, emocjonalnych duetów, efektownych i brawurowych pasaży.

Gwałtowny i trwały sukces kompozycja zawdzięcza także temu, że choć powstała w latach 30. XVIII wieku, nie jest dziełem barokowym, należy już do następnej epoki. Wpisując się w nurt przedklasyczny, zapowiada przyszłość, której tak młody autor utworu powinien przecież doczekać.

Editor's info:
Whether she is wife, lover or mother, the image of a woman mourning the loss of her loved one is one of the recurring themes of Baroque music in both church and opera house. One of the most celebrated of all these laments, Pergolesi's Stabat Mater, is framed here by three more masterpieces of the pianto genre in a similar spirit of bittersweet sadness.

muzycy:
Anna Prohaska: sopran
Bernarda Fink: mezzo-soprano
Akademie für Alte Musik Berlin
Bernhard Forck: konzertmeister

utwory:
Sinfonia RV 169 "Al Santo Sepolcro"
Salve Regina c-moll
Concerto a 4 "Il Pianto d'Arianna"
Stabat Mater

wydano: 2010
more info: www.harmoniamundi.com

HMC902072

Opis

Wydawca
Harmonia Mundi
Kompozytor
Giovanni Battista Pergolesi [1710-1736]
Robert De Visee [c.1650-1725]
Artysta
Anna Prohaska / Bernarda Fink / Akademie für Alte Musik Berlin / Berhard Forck
Nazwa
Giovanni Battista Pergolesi
Instrument
vocals
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.