search

La Tempesta / Jakub Burzyński: Zieleński: Rosarium Virginis Mariae [Hybrid SACD]

69,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Barokowa Muzyka Klasyczna
premiera polska:
12.03.2018,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
kraj: Polska
opakowanie: Jewelcaseowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * 1/2:
Najnowsza płyta zespołu La Tempesta pod dyrekcją Jakuba Burzyńskiego, śpiewaka (kontratenor), dyrygenta i teoretyka muzyki.
Jest założycielem i współzałożycielem wielu formacji wokalnych i wokalno-instrumentalnych, w 1998 roku powołał do życia zespół La Tempesta, z którym regularnie koncertuje i nagrywa muzykę XVI-XX wieku w nurcie HIP (Historical Informed Performance).
Tym razem sięgnął po oratorium Rosarium Virginis Mariae „polskiego Gabrielego”, jak mówi się o Mikołaju Zieleńskim, polskim kompozytorze z przełomu XVI i XVII w.
Twórca muzykologii polskiej Zdzisław Jachimecki uznał Mikołaja Zieleńskiego za najwybitniejszego kompozytora polskiego przed Chopinem. Tak pochlebną opinię ten mało znany dziś muzyk zawdzięcza niezwykle wysokiemu i prawdziwie europejskiemu kunsztowi kompozytorskiemu.

O jego życiu wiemy niewiele. Nie znamy dat jego urodzin, ani śmierci, wiemy jedynie, że w 1611 roku był mieszczaninem, organistą na służbie prymasa Polski Wojciecha Baranowskiego w Łowiczu. Tylko dzięki hojności mecenasa (niestety niespotykanej w ówczesnej Rzeczpospolitej) utwory Zieleńskiego przetrwały do dnia dzisiejszego. Przez kilka stuleci był on jedynym polskim muzykiem, którego liczne dzieła ukazały się drukiem. Na miejsce monumentalnej i drogiej publikacji kompozytor bardzo ambitnie wybrał stolicę ówczesnego drukarstwa muzycznego – Wenecję, gdzie osobiście podpisał dedykację 1 marca 1611 roku. Rok wcześniej ukazały się tu słynne Nieszpory N.M.P. Claudia Monteverdiego a cztery lata później Symphonie sacrae Giovanniego Gabrielego. Dwutomowy zbiór Zieleńskiego, zatytułowany Offertoria oraz Communiones z zaznaczeniem totius anni (na cały rok liturgiczny), znakomicie wpisuje się w kontekst wczesnobarokowych dzieł religijnych weneckich mistrzów. Razem zawiera 113 wokalno-instrumentalnych utworów utrzymanych zarówno w stylu polifoni renesansowej (stile antico), jak i w nowoczesnym stylu barokowym (stile moderno).

Płyta wydana została przez cenioną oficynę Divox, dla której swoje płyty wydawali Guiliano Carmignola i jego Sonatori De La Gioiosa Marca, Roberta Invernizzi z Accademia Strumentale Italiana i Virtuosi delle Muse pod dyrekcją Stefano Molardiego.
Copyright © 1996-2018 Multikulti Project. All rights reserved
Editor's info:
The “Rosary Prayer”- notably the most important, best-known and most widespread popular prayer of the Catholic Church- circulated in the Middle Ages in Europe and inspired the greatest artists to create works that are admired to this day. Pope Pius V formally established how to pray the Marian Rosary in 1569. It can be assumed that Zielenski therefore followed this order: Joyful Mysteries, Sorrowful Mysteries, Glorious Mysteries. Since then, there were no significant changes until John Paul II added the Luminous Mysteries to the Rosary. The founder and conductor of the ensemble “La Tempesta,” Jakub Burzynski, has undertaken a most remarkable musicological feat, with the intention of optimally reconstructing the richness of the texture and the style of Zielenski’s music, while at the same time preserving the sound of the epoch as faithfully as possible. This is a baroque feast for the ear.

utwory:
1. Mikołaj Zieleński: Mysteria Gaudiosa: Praeambulum per organo - I. Annuntiatio. Ecce virgo concipiet 1. Mysteria Gaudiosa: Praeambulum per organo - I. Annuntiatio. Ecce virgo concipiet
2. Mikołaj Zieleński: Mysteria Gaudiosa: II. Visitatio. Magnificat 2. Mysteria Gaudiosa: II. Visitatio. Magnificat
3. Mikołaj Zieleński: Mysteria Gaudiosa: III. Nativitas. Laetentur caeli 3. Mysteria Gaudiosa: III. Nativitas. Laetentur caeli
4. Mikołaj Zieleński: Mysteria Gaudiosa: IV. Presentatio Iesu. Responsum accepit 4. Mysteria Gaudiosa: IV. Presentatio Iesu. Responsum accepit
5. Mikołaj Zieleński: Mysteria Gaudiosa: V. Inventio: Fantasia 5. Mysteria Gaudiosa: V. Inventio: Fantasia
6. Mikołaj Zieleński: Mysteria Dolorosa: I. Agonia Iesu in horto. In monte oliveti 6. Mysteria Dolorosa: I. Agonia Iesu in horto. In monte oliveti
7. Mikołaj Zieleński: Mysteria Dolorosa: II. Flagellatio Iesu. Quotiescumque manducabitis 7. Mysteria Dolorosa: II. Flagellatio Iesu. Quotiescumque manducabitis
8. Mikołaj Zieleński: Mysteria Dolorosa: III. Coronatio Iesu spinis. Fantasia 8. Mysteria Dolorosa: III. Coronatio Iesu spinis. Fantasia
9. Mikołaj Zieleński: Mysteria Dolorosa: IV. Portatio crucis. Per signum crucis 9. Mysteria Dolorosa: IV. Portatio crucis. Per signum crucis
10. Mikołaj Zieleński: Mysteria Dolorosa: V. Crucifixio Iesu. Adoramus 10. Mysteria Dolorosa: V. Crucifixio Iesu. Adoramus
11. Mikołaj Zieleński: Mysteria Gloriosa: I. Resurrectio. Surrexit Dominus 11. Mysteria Gloriosa: I. Resurrectio. Surrexit Dominus
12. Mikołaj Zieleński: Mysteria Gloriosa: II. Ascensio. Psallite Domino 12. Mysteria Gloriosa: II. Ascensio. Psallite Domino
13. Mikołaj Zieleński: Mysteria Gloriosa: III. Descensio Sancti Spiritus. Factus est repente 13. Mysteria Gloriosa: III. Descensio Sancti Spiritus. Factus est repente
14. Mikołaj Zieleński: Mysteria Gloriosa: IV. Assumptio. Fantasia 14. Mysteria Gloriosa: IV. Assumptio. Fantasia
15. Mikołaj Zieleński: Mysteria Gloriosa: V. Coroantio. Assumpta es Maria 15. Mysteria Gloriosa: V. Coroantio. Assumpta es Maria
16. Mikołaj Zieleński: O Gloriosa Domina (Hymnus) 16. O Gloriosa Domina (Hymnus)

wydano: 2018-03
more info: www.divox.com
more info2: www.latempesta.pl

CDX714016

Opis

Wydawca
Divox
Kompozytor
Mikołaj Zieleński
Artysta
La Tempesta / Jakub Burzyński
Nazwa
Zieleński
Zawiera
SACD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.