search

Josquin Desprez: Missa Ave maris stella [Hybrid SACD]

72,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Dawna Muzyka Klasyczna
premiera polska:
2015-07-14,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
kraj: Holandia
opakowanie: Jewelcaseowe etui
opis:

multikulti.com:
Cappella Pratensis to bodaj najbardziej ceniony holenderski ansambl wokalny specjalizujący się w muzyce religijnej piętnastego i szesnastego stulecia. W Holandii i Belgii ich interpretacje są on wyznacznikiem pewnego poziomu, na który niewielu potrafi się wspiąć. Nie tak dawno mieliśmy przyjemność prezentować ich wspólne nagranie z dyrygentem Joshu'ą Rifkinem, przedstawiające motety powstałe na zamówienie papieża Leona X w pierwszej połowie szesnastego stulecia. Tym razem sięgają oni po renesansową mszę autorstwa Josquina Despreza "Ave Maris Stella". Jednak to nagranie to zdecydowanie cos więcej niż tylko próba zmierzenia się z muzyką wokalną powstałą 500 lat temu w Rzymie - to próba rekonstrukcji uroczystości Zwiastowania, umieszczenia tego utworu w realnym kontekście tak kulturowym, jak i religijnym. Wszystkie więc partie celebransa śpiewane są z włoskim akcentem (zespół miał wówczas charakter międzynarodowy, więc tutaj nie miało to tak dużego znaczenia), a śpiewacy używają ksiąg i zapisów nutowych z których pięćset lat temu korzystali ich poprzednicy.
Za interpretacyjną stronę odpowiada długoletni dyrektor artystyczny zespołu Stratton Bull. Znakomite nagranie, niesamowicie piękne, a wszystko to podkreślone nieziemsko staranną realizacją brzmienia!

Editor's info:
The music of Josquin Desprez is performed, recorded, and studied more than that of any other composer of the Renaissance. Although his numerous Masses and motets are now more than 500 years old, they have entered our modern musical museum of masterpieces, heard in concerts and on recordings as independent works of art. Through superlative craft and sublime beauty, this music transcends its time and place, and its original function as sacred music.

But just as a stunning Renaissance altarpiece becomes even more impressive and meaningful when restored to its original place in the sacred space it was made to adorn, so the sacred polyphony of the period gains in beauty and meaning when heard within the ritual framework it once enhanced. That ritual framework told sacred stories – of Christ, his mother, and the saints – primarily through plainsong and recitation. For special occasions, in institutions able to support highly trained singers, sacred polyphony added special lustre.

This recording aims to recapture a sense of the ceremonial context that would have surrounded Josquin’s sacred polyphony in a place where he sang and composed and where his music continued in use long after he left. That ritual context is the Saturday Mass for the Blessed Virgin during Advent, a liturgy focused on the Annunciation story; that place is the Sistine Chapel in Rome.
The Missa Ave maris stella was copied into a Vatican choirbook for the use of the papal singers no later than 1507.

In order to approach closer to the original performance practices of the papal chapel, Cappella Pratensis here sings whenever possible from scale copies of the very books used by the papal chapel, reading from the square notation of the chant sources and the mensural notation of the polyphonic manuscripts. Like the papal singers, they gather around one large music stand, led not by a conductor standing before the group but rather by the maestro di cappella who sings in their midst. Here, as then, the ensemble is all male, with adult falsettists singing superius and altus lines (there were no boys in the papal chapel), and the number of singers is small, here just two to a part, with duo and trio sections taken by solo voices. In light of the fact that most papal singers in this period were native French-speakers, the Latin of Josquin’s polyphony as well as the Proper plainsongs is sung with a French accent;
the celebrant’s recitations are pronounced with an Italian accent, imagining an Italian cleric presiding. Cappella Pratensis here approaches the chant as the expert papal singers trained in mensural notation likely did, responding to the mensural implications of the square notation.

muzycy:
Cappella Pratensis
Stratton Bull: conductor

utwory:
1. Hymnus: Ave maris stella
2. Introitus: Rorate celi
3. Missa Ave maris stella - Kyrie
4. Missa Ave maris stella - Gloria
5. Graduale: Tollite portas
6. Alleluia: Ave Maria
7. Missa Ave maris stella - Credo
8. Offertorium: Ave Maria
9. Motet: Mittit ad virginum
10. Prefatio ( polyphonic responses)
11. Missa Ave maris stella - Sanctus
12. Pater noster ( polyphonic respond)
13. Missa Ave maris stella - Agnus Dei
14. Communio: Ecce virgo
15. Motet: Missus est Gabriel angelus


wydano: 2014
more info: www.challenge.nl
more info2: www.cappellapratensis.nl

CC72632

Opis

Wydawca
Challenge Classics
Kompozytor
Josquin Desprez [1460-1521]
Artysta
Cappella Pratensis
Nazwa
Josquin Desprez
Instrument
vocals
Zawiera
SACD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.