e.s.t. Esbjorn Svensson Trio: Leucocyte
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Modern Jazz / Pianistyka Jazzowa
premiera polska: 2008-09-01
kontynent: Europa
kraj: Szwecja
opakowanie: plastikowe etui
opis:
MACHINA:
Artykuły obwieszczające tragiczną śmierć jednego z najbardziej utalentowanych jazzmanów ostatniej dekady łączyło jednogłośne ubolewanie, że już nigdy nie dowiemy się: co byłoby dalej? Ten jeden raz ten typowy dla nekrologów artystów przedwcześnie schodzących ze sceny żal okazał się przedwczesny.
Zanim Esbjörn Svensson wybrał się na nieszczęsne nurkowanie nieopodal szwedzkiej stolicy, zdążył bowiem wejść do studia, by wspólnie z Magnusem Öströmem i Danem Berglundem zarejestrować następcę pamiętnego „Tuesday Wonderland” z 2006 roku.
Wychodzące w cieniu śmierci 44-letniego pianisty „Leucocyte” to rezultat dwudniowej improwizacji tria w australijskich Studios 301. Nagrana w środku trasy koncertowej płyta znacznie lepiej oddaje atmosferę żywiołowych występów E.S.T. niż wydane rok temu „Live in Hamburg”, będące zasadniczo odtworzeniem „Tuesday Wonderland”. Wyraźnie różni się zresztą od czegokolwiek w piętnastoletnim dorobku E.S.T. Szorstkość i pewna chaotyczność postprodukcji to najbardziej wyraźny symbol czasu, którego zabrakło. W dziesięciominutowym „Still” oraz obszernych fragmentach czteroczęściowej, półgodzinnej suity „Leucocyte” instrumenty akustyczne są ledwie zauważalnym pretekstem dla ciężkiego pulsowania i jazgotu elektroniki. Z kolei dominująca w pierwszej połowie płyty suita „Premonition” to olśniewający popis Svenssona, który swobodnie oplatając basowy groove Berglunda i podejmując kanonady Öströma, po raz pierwszy od dawna tak wyraźnie zdradza młodzieńczą fascynację Jarretem.
Wszystko to zdaje się sugerować, że Svensson szykował rychłe zakończenie rockowego mezaliansu i trudne czasy dla publiczności skuszonej chwytliwą melodyką nastrojowego oblicza E.S.T. Czy aby na pewno? Tego rzeczywiście już nigdy się nie dowiemy.
autor: Mariusz Herma
29 sierpnia ukazał się album 'Leucocyte' (ACT 90182) z ostatnimi nagraniami studyjnymi Esbjörn Svensson Trio.
Jak pisze wydawca, 'Leukocyty to komórki systemu odporności, które bronią ciało przed chorobami zakaźnymi i obcymi elementami. Od czasu do czasu odnawiają się i są zdolne kontynuować swoją funkcję ochrony życia. Podobną rolę w zespole E.S.T. pełniły okazjonalne jam sessions, na których muzycy wyżywali się improwizując bez żadnych ustaleń. Chodziło im raczej o doświadczenie płynięcia z nurtem muzyki, interakcję. Niczym nieskrępowana spontaniczna improwizacja jest im potrzebna, by eksplorować nowe regiony muzyki." W ten sposób powstało wiele utworów E.S.T., które wyłoniły się w trakcie improwizacji, a dopiero później przybrały formę kompozycji.
Materiał na płytę nagrano podczas australijskiej trasy E.S.T. w styczniu 2007 roku. Pianista Esbjörn Svensson, kontrabasista Dan Berglund i perkusista Magnus Öström spędzili dwa dni w studiu w Sydney i zarejestrowali ponad dziewięć godzin muzyki, z której wybrano 10 utworów: 'Decade', 'Premonition - Earth', 'Premonition - Concorted', 'Jazz', 'Stillo', 'Ajar', 'Leucocyte - Ab Initio', 'Leucocyte - Ad Interim', 'Leucocyte - Ad Mortem' oraz 'Leucocyte - Ad Infinitum'.
Editor's info:
Leucocytes, white blood cells, are a part of the human immune system that protect the body against foreign pathogens and infections. They must periodically renew themselves to continue their work.
For e.s.t., spontaneous jam sessions were the way to renewal. They would often rent a local recording studio for a couple of days during their tours and then start to jam. They did this without any pre-composed material. The musicians reacted freely to each other and let themselves be totally carried by the flow of ideas and musical to and fro. The players needed this freedom in order to explore new musical regions, or as Esbjörn Svensson always formulated it, "...to follow the music". In the past, many of the trio's compositions were developed through precisely this art of improvisation.
And there was scarcely another formation on the planet that was as predestined for this way of going about business as e.s.t were. The three performed with an almost telepathic assuredness, breathing as one "This group has become one sound, one genius mutant human being with six hands, three brains and one musical sensibility." (Jamie Cullum). The trio constantly posed the fundamental question, "What can a piano trio be that it has not been before?" (Pat Metheny).
Leucocyte is the result of one of these two day jams. It took place at the famed "Studios 301" in Sydney during the band's Australian tour. In early 2008 e.s.t.'s sound engineer Ake Linton joined the band at the Bohus Sound Studios in Gothenburg, Sweden to begin mixing. On April 28 there was a photo shoot in Berlin for the new campaign. On May 16 the artwork and album were delivered to ACT.
Then on June 14 the incomprehensible happened: Esbjörn Svensson, probably the most influential stylist of the last decade, lost his life in a diving accident off the island of Vrämdö near Stockholm.
As a result, Leucocyte has become Esbjörn Svensson's and e.s.t.'s musical legacy! It is the most venturesome album Esbjörn Svensson (p), Dan Berglund (b), and Magnus Öström (dr) have recorded as e.s.t. The essence of this journey of discovery is its ecstatic energy. It is a trip through the bloodstream sans compositional safety-net and stylistic restraints in which the borders of musical communication are sounded out.
Esbjorn Svensson's orbital musical journey began barely ten years ago with From Gagarin's Point Of View, before coming to Earth with Strange Place For Snow and Seven Days Of Falling. He provided food for the soul with Viaticum, lost himself in his Tuesday Wonderland, and the journey now comes to an end with Leucocyte.
This album corresponds 100% to the material that Esbjörn Svensson, Dan Berglund and Magnus Öström chose and sent to their label, ACT, on May 16.
muzycy:
Esbjörn Svensson (Grand Piano, Keyboards, Percussion)
Dan Berglund (Doublebass, Percussion)
Magnus Öström (Drums, Percussion, Mohammed)
utwory:
1. Decade - 01:17 (Esbjörn Svensson, Dan Berglund, Magnus Öström)
2. Premonition I. Earth - 17:07 (Esbjörn Svensson, Dan Berglund, Magnus Öström)
3. Premonition II. Contorted - 06:18 (Esbjörn Svensson, Dan Berglund, Magnus Öström)
4. Jazz - 04:17 (Esbjörn Svensson, Dan Berglund, Magnus Öström)
5. Still - 09:55 (Esbjörn Svensson, Dan Berglund, Magnus Öström)
6. Ajar - 01:36 (Esbjörn Svensson, Dan Berglund, Magnus Öström)
7. Leucocyte I. Ab Initio - 08:51 (Esbjörn Svensson, Dan Berglund, Magnus Öström)
8. Leucocyte II. Ad Interim - 01:00 (Esbjörn Svensson, Dan Berglund, Magnus Öström)
9. Leucocyte III. Ad Mortem - 13:08 (Esbjörn Svensson, Dan Berglund, Magnus Öström)
10. Leucocyte IV. Ad Infinitum - 04:38 (Esbjörn Svensson, Dan Berglund, Magnus Öström)
wydano: 2008
nagrano: Recorded by Ake Linton at Studios 301, Sydney, Australia
more info: www.actmusic.com
more info2: www.est-music.com
Opis
- Wydawca
- ACT (DE)
- Artysta
- e.s.t. Esbjorn Svensson Trio
- Nazwa
- Leucocyte
- Instrument
- piano
- Zawiera
- CD