search

Dave Holland, Kevin Eubanks, Obed Calvaire: Another Land

55,99 zł
Brutto

multikulti.com * * * * *  Lektura takich płyt, jak "Another Land" przynosi wielką satysfakcję, jest to dojrzały jazz opowiadany z wielką namiętnością i radością muzykowania!

High Fidelity 9/10 ...Jego najnowsze trio to jednak prawdziwie gwiazdorski zespół liderów i kompozytorów o ugruntowanej pozycji. Na najnowszej płycie po cztery utwory napisali Holland i Eubanks, a jeden Calvaire.

AUDIO wykonanie * * * * */ nagranie * * * * ...stylistyczna symbioza muzyków, jakiej doświadczamy przy odsłuchu niniejszej płyty, sięgnęła absolutu.

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Modern Jazz / Indie Jazz
premiera polska:
2021-09-23
kontynent: Europa
kraj: Anglia
opakowanie: ecopackowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * *:
"Another Land" - taki tytuł nosi nowa płyta jednego z gigantów współczesnego jazzu - Dave'a Hollanda, nagrana w trio w składzie Kevin Eubanks i Obed Calvaire. Przypominam sobie koncert na Jazz Jamboree, bodajże w 1994 roku, kiedy to na scenie Sali Kongresowej wystąpiło trio w składzie Mino Cinelu, Kevin Eubanks i Dave Holland. Później była doskonała płyta "The World Trio" Intuition, 1995). To było wielkie święto akustycznego jazzu!
Ale Holland z Eubanksem znali się oczywiście wcześniej - wystarczy wspomnieć płyty "Extensions" (ECM, 1990) i późniejszą "Prism" (Dare2, 2013).
Teraz basista powraca do współpracy z gitarzystą Kevinem Eubanksem, bo oto brytyjska Edition Records wydała ich nowy album "Another Land". Skład uzupełnia perkusjonista Obed Calvaire.
Gdy w 1968 r. w londyńskim klubie Ronnie'go Scotta Miles Davis i Philly Joe Jones usłyszeli 20-letniego kontrabasistę Dave’a Hollanda, którego zespół supportował trio Billa Evansa, Miles tak zachwycił się grą Hollanda, że od razu zaoferował mu miejsce w swoim zespole – nie we własnej osobie, wiadomość przekazał Philly Joe Jones. Młody Anglik miał zastąpić Rona Cartera, cieszącego się zasłużoną opinią jednego z najwybitniejszych kontrabasistów jazzowych. Tak rozpoczęła się błyskawiczna kariera młodziutkiego Hollanda, już za chwilę akompaniował Joe Hendersonowi, Benowi Websterowi i Colemanowi Hawkinsowi czy Johnowi McLaughlinowi, Evanowi Parkerowi czy Johnowi Surmanowi. Jako przycisków do papierów i nut używa statuetek Grammy, których nazbierał już kilka.
Jest dzisiaj jednym z punktów orientacyjnych na jazzowej mapie świata, każda kolejna płyta przynosi co najmniej rzetelny, pozbawiony rynkowej kalkulacji jazz, częściej są to wybitne nagrania. Tak jest i tym razem.

Nowe nagranie, które ujrzało właśnie światło dzienne to album dopracowany w każdym detalu, muzycy zdążyli odbyć trasę koncertową przed lockdownem, na której ogrywali nowy materiał. Każdy fan jazzu wie, że nagranie, które jest poprzedzone trasą koncertową częściej trzyma wysoką jakość, niż te, powstające na pierwszym i jedynym koncercie, lub bez koncertowej historii. Dlatego na rynku jest wiele "letnich" nagrań, które owszem nagrane zostały przez dobrych muzyków, ale jakość tam nie zagościła. Właśnie dlatego, że procesu powstawania był niepełny!
Holland na swojej nowej płycie kilkukrotnie przesiada się na gitarę basową, co ostatnimi czasy miało rzadko miejsce, widać, że był rozpędzony koncertowo. Posłuchajcie "The Village", z długim, emocjonującym otwarciem. Kontrabasowe partie w utworach takich jak "Grave Walker" i "Gentle Warrior" są po prostu wzorcowe. Wysoki stopień komunikacji sprawia, że w "The Mashup", czy w "Grave Walker" instrumentaliści generują iście kosmiczną energię, przy zachowaniu żelaznej dyscypliny.

Lektura takich płyt, jak "Another Land" przynosi wielką satysfakcję, jest to dojrzały jazz opowiadany z wielką namiętnością i radością muzykowania!
autor: Mateusz Krępski
Copyright © 1996-2021 Multikulti Project. All rights reserved

High Fidelity:
Another Land jest nowym albumem gwiazdorskiego tria, w którego skład wchodzą: Dave Holland, Kevin Eubanks i Obed Calvaire. Piszący o jazzie łączą Dave’a z gitarową twórczością Kevina Eubanksa. Eubanks był również kluczem do kwartetu, który nagrał przełomową płytę Hollanda z 1990 roku dla ECM, zatytułowaną Extensions. Dave Holland jest właścicielem wielu nagród Grammy, członkiem wielu prestiżowych stowarzyszeń i jednym z najbardziej znanych basistów.

Jakość dźwięku: 9/10
Urodzony 1 października 1946 roku w Wolverhampton Dave Holland jest brytyjskim basistą jazzowym, kompozytorem, liderem. W wieku czterech lat rozpoczął naukę gry na ukulele, jednak później przerzucił się najpierw na gitarę, a w wieku 13 lat na bas. Inspiracją do gry na tym ostatnim była lektura artykułu w magazynie „Down Beat”, w którym na „najlepszego basistę roku” namaszczono Raya Browna. Holland poszedł do sklepu, kupił jego płyty i kilka dni później był już posiadaczem kontrabasu. W wieku 15 lat rzucił naukę w szkole, skupiając się tylko na muzyce.
W 1964 roku przeprowadził się do Londynu, gdzie uczył się pod okiem Jamesa Edwarda Merretta, ówczesnego pierwszego kontrabasisty w The Philharmonia Orchestra. Dzięki wnioskowi o stypendium w prestiżowej Guidhall School of Music and Drama Holland podjął systematyczną naukę gry na instrumencie.
Już jako 20-latek był postacią rozpoznawalną w londyńskim świecie muzycznym. W czasie jednego z koncertów w klubie Ronnie Scott’s, kiedy występował przed triem Billa Evansa, wypatrzył go Miles Davis.
Z geniuszem trąbki kontrabasista nagrał In a Silent Way, Bitches Brew i Filles de Kilimanjaro. W 1970 roku zajął się własnymi projektami. Grał z takimi tuzami, jak: Sam Rivers, Kenny Wheeler, Hank Jones, Herbie Hancock, Pat Metheny, Chick Corea, Joe Henderson, Betty Carter, Stan Getz, Jack DeJohnette i Anthony Braxton.
Jego twórczość łączy się najczęściej z awangardowym nurtem jazzu. Debiutował w 1971 roku płytą Music from Two Basses, a jego najważniejsze wydawnictwa ukazały się w wytwórni ECM. Kontrakt z tą monachijską wytwórnią podpisał w roku 1972 i wydawał w niej płyty aż do roku 2003.
W 2005 roku założył własną wytwórnię Dare2, która dała mu absolutną wolność. W 2019 roku podpisał jednak kontrakt z wytwórnią Edition Records. Przy okazji wydania płyty Good Hope, nagranej wraz z Zakirem Hussainem i Chrisem Potterem, mówił:
Moim długoterminowym celem było stworzenie wytwórni płytowej, która wyda moje własne projekty nagraniowe. W 2004 roku, z pomocą i przewodnictwem mojej córki i jednocześnie menadżera biznesowego Louise Holland, założyliśmy wytwórnię Dare2, abyśmy mogli zachować prawa do masterów nagrań i mieć większą kontrolę nad planowaniem, produkcją, prezentacją i marketingiem wydań. W 2019 Edition Records wydało album Good Hope The Crosscurrents Trio, grupy współprowadzonej przez Zakira Husseina, Chrisa Pottera i mnie.
Współpraca z Edition Records i jej właścicielem Davem Stapletonem jest bardzo pozytywnym doświadczeniem i byłem pod szczególnym wrażeniem jakości ich produktu i wykorzystania kreatywnych strategii dostosowanych do współczesnego rynku. Dyskusje dotyczące współpracy Edition i Dare2 zaowocowały porozumieniem o współpracy nad przyszłymi wydaniami zarówno nowych, jak i archiwalnych nagrań. Nie mogę się doczekać tego nowego partnerstwa.

Podczas występów na żywo, które poprzedzały nagranie Another Land, jak mówi Dave: „Robiliśmy ciągły set, kiedy zaczęliśmy, bardzo rzadko się zatrzymywaliśmy, po prostu szliśmy dalej”. „The Guardian” opisał te koncerty jako „napędzane bluesem piekło przywołujące ducha Hendrixa”
Jak czytamy w materiałach prasowych, Dave Holland zyskał reputację dzięki temu, że ze swoich zespołów stał się „poligonem dla obiecujących młodych instrumentalistów”. Jego najnowsze trio to jednak prawdziwie gwiazdorski zespół liderów i kompozytorów o ugruntowanej pozycji. Na najnowszej płycie po cztery utwory napisali Holland i Eubanks, a jeden Calvaire.

Nagranie
Płyta została zarejestrowana w ciągu trzech dni, 10-12 września 2020 roku w nowojorskich studiach SEAR SOUNDS. Jego założycielem był Walter Sear, a powstało w 1963 roku. jego założyciel – jak czytamy w profilu studia opublikowanym przez magazyn „Sound On Sound” – „był prawdziwym audiofilem” (www.SOUNDONSOUND.com). Studio bazowało wyłącznie na urządzeniach lampowych i większość z nich używana jest do dziś.
Głównym inżynierem studia jest obecnie CHRIS ALLEN, brytyjski dźwiękowiec i producent, który współpracował z największymi wydawnictwami, a podczas 63. ceremonii rozdania nagród Grammy odebrał statuetkę w kategorii Best Jazz Vocal Album za płytę Kurta Ellinga Secrets Are the Best Stories.
Studio A dysponuje analogową konsolą Neve 8038 Custom i może rejestrować materiał zarówno analogowo – Studer A-827, Studer A-80, Ampex ATR 102 – jak i cyfrowo – Avid Pro Tools HDX 48 I/O. Niestety nie wiadomo, jak został nagrany recenzowany album. Co ciekawe, założyciel studia nie lubił dźwięku konsoli Neve, uważając, że brzmi ona „strasznie” – stąd lampowe kompresory Pultec, z których korzysta się do dziś.
W studiu tym nagrywali: BJÖRK, DAVID BOWIE, HOLLY COLE, LLOYD COLE, CHICK COREA, HELMET, LENNY KRAVITZ, MARCUS MILLER, STING i wielu, wielu innych muzyków ze wszystkich światów muzycznych i stylów. Allen, pracujący w Sear Sounds od 2003 roku, już wcześniej w tych studiach z Hollandem pracował, panowie mają więc temat „opanowany”.
Słuchał: Wojciech Pacuła

AUDIO - wykonanie * * * * */ nagranie * * * *:
Po trwającej pół wieku przerwie jeden z najwybitniejszych kontrabasistów świata ponownie gra na gitarze basowej! Niniejszy krążek jest trzecim firmowanym przez Hollanda, po diametralnej zmianie stylu wypowiedzi zapoczątkowanym albumem "Prism" (2013 r.).

Aktualny skład jego zespołu został zredukowany do tria z Obedem Calvairem na perkusji i – niezmiennie – z Kevinem Eubanksem na gitarze. Choć Holland i Eubanks współpracowali owocnie w przeszłości, to stylistyczna symbioza obu muzyków, jakiej doświadczamy przy odsłuchu niniejszej płyty, sięgnęła absolutu.

Wydaje się, że sprzyja temu dość wyważona gra Eubanksa w środkowym rejestrze, co jakby automatycznie zbliżyło linie basu i gitary, a z górnego rejestru docierają do nas głównie perkusyjne czynele.

Sprawiło to, że mimo całkiem żywego miejscami repertuaru, atmosfera gry tria jest niemal kameralna – to rzadkość dla tego typu składów i wybranej jazz-rockowej stylistyki.

W repertuarze płyty "Another Land" mamy kompozycje członków zespołu w formie bluesa, funky, ballady, etnicznego rytuału czy rocka. Motorem napędowym w grze tria są niezwykle nośne linie basu Dave`a Hollanda, adekwatnie podkreślane przez perkusję. Dało to pole do popisu Eubanksowi, który wprost zachwyca swym wyrafinowanym stylem wypowiedzi.
autor: Cezary Gumiński

Editor's Info:
Another Land is the new album from the all-star trio featuring Dave Holland, Kevin Eubanks and Obed Calvaire and a power-packed set of originals. This is a potent studio set of fluid themes developed by the band and forged in the furnace of live performance. During the live shows that preceded the recording of Another Land, Dave explains “we were doing a continuous set, once we started we very rarely stopped, we just kept going,”. The Guardian described the shows as a “blues-fuelled inferno summoning the spirit of Hendrix”

Throughout his career, Dave Holland has established a reputation for making his bands a proving ground for promising young instrumentalists, but his latest trio is a true all-star assemblage of jazz heavyweights, all established bandleaders and composers, each representing the world standard on their instrument. Released on limited edition double vinyl, CD and hi-res download, this is a power-packed set that reunites Dave with the guitar work of Kevin Eubanks, whose searing, soulful approach was last heard on Dare 2 as part of the Prism project. Eubanks was also key to the muscular quartet that recorded Holland’s seminal 1990 ECM release Extensions, and this new band is yet another example of Holland’s brilliance at building ensembles that are greater than the sum of their formidable parts.

muzycy:
Dave Holland - Bass and Bass Guitar
Kevin Eubanks - Guitar
Obed Calvaire - Drums, Percussion

utwory:
1. Grave Walker 06:59
2. Another Land 09:18
3. Gentle Warrior 08:46
4. 20 20 08:24
5. Quiet Fire 04:39
6. Mashup 06:35
7. Passing Time 08:08
8. The Village 08:47
9. Bring It Back Home 05:59

wydano: released May 28, 2021
nagrano: Recorded at Sear Sound, NYC September 10 – 11, 2019

more info: www.editionrecords.com


EDN1172

Opis

Wydawca
Edition Records (UK)
Artysta
Dave Holland
Instrument
bass
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.