search

Plays Tim Berne: Forage - Solo Piano

66,99 zł
Brutto

multikulti.com * * * * *

Matt Mitchell na "Forage" zanurza się w muzyce Tima Berne'a, tworząc fortepianowe arcydzieło, wyposażone w hipnotyzującą moc!

All About Jazz * * * * * 

Mitchell's Forage presents a faithful rendering of Tim Berne's artistry and vision via his superb and personal interpretations, on a distinctive and first rate solo piano recording. 

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2021-05-28
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: ecopackowe etui
opis:

multikulti.com * * * * *:
Pianista Matt Mitchell, członek formacji Tim Berne's Snakeoil, bierze na warsztat kompozycje Berne'a.

Założone W 1996 autorskie wydawnictwo płytowe Screwgun to fonograficzna efemeryda. Stoją za nim saksofonista Tim Berne i grafik Steve Byram. To jego prace możemy podziewać na kunsztownie wydrukowanych okładkach. Tak jest i tym razem, rysunki autorstwa Stevena Byrama po raz kolejny są twórczym uzupełnieniem wspaniałej muzyki, która w opuszcza Screwgun Records zdecydowanie za rzadko!

Matt Mitchell, jeden z najbardziej kreatywnych obecnie pianistów jazzowych, był kiedyś uczniem Berne'a. Przed laty, kiedy za dnia zarabiał na chleb pracując w bibliotece, a nocami przepisywał ze słuchu sola Jarretta i Hancocka, młody pianista zwrócił się do Berne'a z prośba o partyturę kilku jego kompozycji. Saksofonista wycenił się wtedy na 20 dolarów. Nie dziwi więc fakt, że pierwsza solowa płyta Mitchella jest właśnie w repertuarze Berne'a, jazzmana kompletnego.

Matt Mitchell, członek zespołu Snakeoil, poddał dogłębnej analizie kompozycje Tima Berne'a. Sam Berne w wywiadzie powiedzial "Nikt nie zna mojej muzyki lepiej niż Matt". Na "Forage" Mitchell wymyśla Tima Berne'a niejako na nowo. Przepisanie na solowy fortepian jego zawiłych, szalonych kompozycji jest nie lada zadaniem. Mitchell, który przenicował je na wylot, grał je z Berne'm wielokrotnie nadaje się do tego jak nikt. Jego perliste improwizacje prowadzą nas w nowe miejsca tych wspaniałych kompozycji, zmienność tempa narracji, częściej spowalnianie niż przyspieszanie, kiedy to Mitchell szuka ciszy, wydobywa na powierzchnię ukryte dotąd piękno - klarowne harmonie i nieoczywiste melodie.
"Forage" łamie nasze wyobrażenie o warsztacie interpretacji. To zasługa zarówno wybornych kompozycji Berne'a, jak też potencjału interpretacyjnego Mitchella. Pianista tworzy w niesamowitej przestrzeni, zarówno tej wyobrażonej (pomysły narracyjne kłębią się tutaj niczym reklamy świetlne w Tokyo nocą), jaki tej akustycznej, swoje dołożył też producent David Torn - wieloletni współpracownik Tima Berne'a, a także producent dwóch poprzednich albumów Mitchella.

Matt Mitchell na "Forage" zanurza się w muzyce Tima Berne'a, tworząc fortepianowe arcydzieło, wyposażone w hipnotyzującą moc!
autor: Jarosław Lisiak
Copyright © 1996-2021 Multikulti Project. All rights reserved


All About Jazz * * * * * :
Alto saxophonist Tim Berne could have been called, at the dawn of the new millennium, the American artist least likely to join the ECM Records roster. The thought here was that Berne's relentless momentum and frequent agitation and flat out wild man brazenness wouldn't fit in well enough with the European impressionism/Nordic cool approach (a definite simplification of the way ECM rolls) to attract the attention of ECM Record's head Manfred Eicher. Then Berne appeared on guitarist David Torn's Prezens in 2007, leading to a spot in bassist Michael Formanek's Rub and Spare Change (2010) and Small Places (2012), that opened the door to three sets under his own leadership with his group Snakeoil. Which goes to show that paying too much attention to labels or trying to read Eicher's mind are not recommended activities. All of the above-mentioned sets are highly innovative and uniformly excellent.

So what about a solo piano. Tim Berne's music is too busy, too frenetic. It careens down too many unexpected pathways. It would take an Art Tatum—in a free-spirited state of mind—to tackle that project.

Wrong again. Pianist Matt Mitchell goes solo on Forage, an in depth examination of the compositions of Tim Berne.

Mitchell has released two distinctive CDs under his name on the Pi Recordings—Fiction (2013), and Vista Accumulation (2015), and he has also occupied the piano chair in Berne's Snakeoil from its beginning, appearing on all three of the group's albums. He knows the Berne sound, and with just the piano he recites his singular rendition of that turbulent energy, the fervid and idiosyncratic Berne-ian musical vision. He sounds possessed by percussive demons on "Traces," laying down a density comparable to the Snakeoil sound. But on "Aas" he probes with a deliberate introspection, allowing the tunes off-center beauty to unfold at a measured pace. "Raay" has more sharp angles than a Thelonious Monk composition, a near ballad featuring bursts of delicate flurries. Then there's the stark, prickly, dark urgency and clustered note intricacy of "Cerbs."


Mitchell sits in an immersion of the music, shaping mesmerizing takes on these robust, off-center, compositions. His Forage presents a faithful rendering of Tim Berne's artistry and vision via his superb and personal interpretations, on a distinctive and first rate solo piano recording. His finest to date. And throw in the bonus of the attractive packaging with its weirdly captivating cover art drawings by Steven Byram, the man behind dozens of the previous Screwgun Records covers, making an excellent argument for the continuation of the physical CD.
by Dan McClenaghan


Editor's info:
Matt Mitchell plays Tim Berne: forage
The compositions of iconic saxophonist/bandleader Tim Berne have earned renown for their intensely kinetic, dizzyingly intricate quality as performed around the world by his various groups over the past four decades. With the album forage – available digitally and on CD from Screwgun – listeners have the chance to experience Berne’s music as never before, in versions for solo piano. Virtuoso pianist Matt Mitchell, a member of Berne’s hit band Snakeoil, has explored the full range of the composer’s songbook. In fact, Berne says: “No one knows my music better than Matt.” On forage, Mitchell devises mash-ups of multiple compositions, improvises new angles off the music, and often slows it down to reveal heretofore hidden beauties – limpid harmonies and ruminative melodies, like dark pearls unspooled. Studio maestro David Torn – a longtime sonic co-conspirator with Berne, as well as producer of Mitchell’s past two albums – helmed the recording of forage. The cover artwork and distinctive CD package is by Steven Byram, who has worked hand in glove with Berne for decades (including the recent Screwgun publication of their joint art book, Spare).

muzycy:
Matt Mitchell - Piano

utwory:

1. Paene 04:15
2. Traces 09:56
3. Aas 13:26
4. Ray 07:09
5. Cerb 05:07
6. Cloude 13:08
7. Siin 04:58

more info: www.screwgunrecords.com

SCREWU70021

Opis

Wydawca
Screwgun Records (USA)
Artysta
Matt Mitchell
Instrument
piano
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.