John Zorn: In Lambeth-Visions From The Walled Garden Of William Blake
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Jewish / Ethno Jazz / Surf Jazz / Downtown scene
premiera polska: 2014-05-20,
Wydawnicto Audiofilskie
seria wydawnicza: Archival Series
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: digipackowe etui
opis:
multikultiproject.blogspot.com:
The Gnostic Trio po raz trzeci!
Kompozytorska płodność i niezwykła dyscyplina twórcza Johna Zorna są powszechnie znane. Od początku swojej kariery poświęcił się wyłącznie pracy twórczej, nie rozprasza się tym całym medialnym cyrkiem: autoreklamą, pracą promocyjną, dopieszczaniem dziennikarzy, udzielaniem wywiadów (zaledwie kilka razy w całej karierze zdecydował się na medialną rozmowę). Pewnie dlatego nigdy nie był pieszczochem mediów.
Trzeci album The Gnostic Trio - najbardziej intymnej formacji w zornowskiej rodzinie poświęcony został prekursorowi romantyzmu - Williamowi Blake'owi, który przez współczesnych nazywany był często mad Blake (szalony Blake), ma on w światowej literaturze poczesne miejsce, które zajął oczywiście dopiero po swojej śmierci.
O pierwszej płycie "The Gnostic Preludes" tak pisaliśmy na łamach multikulti.com:
(. . .) Przygotujcie się na romantycznego Johna Zorna, oczywiście jest to romantyzm nieszablonowy, wykształcony na gruzach XX-wiecznego wyobrażenia o linearnym rozwoju muzyki. Tym razem Zorn utkał swoje misterne kompozycje z pozornie tak odległych muzycznych zjawisk jak magia muzyki dawnej, ulotny impresjonizm Debussy'ego, minimalizm Steve'a Reicha, Philipa Glassa i Terry'ego Riley'a oraz wszelkie ezoteryczne, religijne tradycje z całego świata.
Hipnotyczna narracja, namiętna atmosfera skutecznie wciągają w magiczny świat dźwięków wyczarowywany przez wyśmienitych, nowojorskich instrumentalistów: harfistkę Carol Emanuel, gitarzystę Billa Frisella, perkusjonistę, wibrafonistę Kenny'ego Wollesena (. . .)
O drugiej płycie The Gnostic Trio "The Mysteries" tak pisaliśmy na łamach multikulti.com:
(. . .) John Zorn napisał dziewięć ekscytujący tematów, harfowe, gitarowe i wibrafonowe faktury odkryją przed nami białą magię, ezoteryczne rytuały i mityczny folklor.
Łagodne, momentami hipnotyczne kompozycje oparte o łatwo wpadające w ucho melodie płyną niespiesznie, przypominając czasami impresje Erika Satie'go, innym razem „Six Marimba” i „Drumming” Steve’a Reicha czy "Piano Pieces" Philipa Glassa. Czasami trio potrafi także "odjechać" w swobodną improwizację jak w "Yaldabaoth".
Muzycy grają ze sobą tak, jakby nie rozstawali się od lat (. . .)
"In Lambeth—Visions From The Walled Garden Of William Blake" wypełnia muzyka, która w zasadniczy sposób nie róźni się od dwóch poprzednich, co w przypadku kompozycji Zorna jak i wyśmienitych wykonawców nie jest to jednak zarzutem.
Oryginalny skład Carol Emanuel (harfa), Bill Frisell (gitara), Kenny Wollesen (wibrafon i dzwonki) został poszerzony tu o Ikue Mori na elektronice. Utwór "The Minotaur" to wizytówka tej legendarnej już artystki nowej elektroniki.
Zorn pisał muzykę z myślą o tych właśnie artystach, jednych z największych ekspertach w swoich klasach instrumentalnych, którzy uwielbiają mieć dużo przestrzeni w czasie improwizacji. Wykorzystują to z naddatkiem. W sumie proste ale zarazem wypełnione misternie zbudowanymi wątkami kompozycje, czarowne i niedopowiedziane, zagrane zostały w porywający, zupełnie nieefektowny sposób. Słuchając płyty mamy wrażenie, że zostaliśmy dopuszczeni do intymnej tajemnicy, tajemnicy zaklętej w intrygującej muzyce. Całość powoli snuje się z głośników, dzieje się jakby poza czasem.
Poeta wyklęty, jakim za zycia był William Blake, odnalazłby pewnie przyjemność w płycie, jaką muzyk wyklęty mu zadedykował.
autor: Dawid Malanowski
Editor's info:
The third CD by Zorn’s most intimate 21st century ensemble The Gnostic Trio features these three master musicians tighter than ever. Lush and lyrical, Frisell really opens up adding a level of subtle nuance and beauty to the shimmering tones of harp and vibraphone. Subtitled "Visions from the Walled Garden of William Blake", In Lambeth celebrates the remarkable work of this legendary Romantic poet, artist and philosopher, presenting nine gorgeous compositions capturing the innocence, open heart, transcendent wisdom and subtle melancholy of one of the world’s most beloved visionaries.
freejazz-stef.blogspot.com; ocena: * * * *:
When I heard The Gnostic Preludes for the first time I described the music as a lush underwater scenario “with sea horses, clown fish, moorish idols, symphysodons, and Mandarinfish”, an idyllic utopia, a world that almost transcends beauty. The same goes for this project’s sophomore album The Mysteries.
“In Lambeth” by John Zorn’s The Gnostic Trio (for the first time they have their own name) brings back Bill Frisell (g), Carol Emanuel (harp), and Kenny Wollesen (vib, bells) but the trio is augmented by Ikue Mori (electronics), which adds new color to their sound. While the first two albums were lyrical and joyous, almost pure poetry, Mori intersperses a somber and dark note to the world that is depicted here.
But on the first track, “Tiriel”, Frisell, Emanuel and Wollesen open up the familiar atmosphere fans of this trio have liked so much celebrating the works of William Blake, the Romantic poet and philosopher, Zorn has already honored on his album A Vision in Blakelight which was part of his series of 21st century mystical works. Again Zorn processes philosophical sources and on this album he combines Blake, natural mysticism and Gnosticism to create an innocent and transcendent enchanted forest. He uses simple melodies like in “Through the Looking-Glass” or a clash between medieval harp chords, Wollesen’s well-placed vibraphone notes and Frisell’s western folk lines as in “The Ancient of Days”, the best track of the album, because the three whip each other into musical frenzy.
Two tracks illustrate a slightly different approach in the trio’s music: “The Night of Entharmon’s Joy” features Frisell on a – for Gnostic Trio’s standards – heavily distorted guitar and “The Minotaur”, on which Ikue Mori steps in the arena. It seems as if the track comes from a different album, as if there is a storm brewing. Mori’s electronics influence the other instruments as well and the music rather resembles Zorn’s new classical music compositions or the soundtrack for an expressionist film.
If you like Zorn’s other works in this field, you won’t go wrong on this one.
By Martin Schray
muzycy:
The Gnostic Trio:
Carol Emanuel: Harp
Bill Frisell: Guitar
Kenny Wollesen: Vibraphone, Bells
guest:
Ikue Mori: Electronics
utwory:
1. Tiriel
2. A Morning Light
3. America, a prophecy
4. Through the Looking Glass
5. The Ancient of Days
6. Puck
7. The Minotaur
8. The Night of Enitharmon’s Joy
9. The Walled Garden
total time - 43:23
wydano: 2013-10-22
nagrano: Recorded and mixed April 10–11, 2013 at EastSide Sound, NYC
more info: www.tzadik.com
Opis
- Wydawca
- Tzadik (USA)
- Kompozytor
- John Zorn
- Artysta
- Carol Emanuel / Bill Frisell / Kenny Wollesen / Ikue Mori
- Nazwa
- John Zorn
- Zawiera
- CD