search

Steven Bernstein: Diaspora Suite

99,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Surf Jazz / Downtown scene
premiera polska:
06.03.2008
seria wydawnicza: Radical Jewish Culture
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com
Kolejna, czwarta już odsłona przebojowego cyklu Stevena Bernsteina 'Diaspora music'. Jedna z centralnych postaci nowojorskiej sceny down-town w swoim gwiazdorskim wcieleniu nie zwalnia obrotów.
Pierwsza część tetralogii 'Diaspora Soul' w zgodnej ocenie krytyków Down Beat, Machiny, Przekroju, Hi Fi i muzyka, Gazety Wyborczej to jedna z najważniejszych jazzowych płyt dekady lat 2000-tych.
Najnowsza płyta w największym stopniu powraca właśnie do tej magicznej formuły, która na 'Diaspora Soul' została podana tak błyskotliwie. Jeśli ktokolwiek ma jeszcze wątpliwości, że Steven Bernstein to dzisiaj jeden z czołowych jazzowych trębaczy, to płyta 'Diaspora Suite' je rozwieje, swoboda z jaką porusza się po nie spenetrowanych jeszcze muzycznych terytoriach napawa podziwem.

Gazeta Wyborcza; 2008-03-27:
'...To czwarta już p róba połączenia tradycyjnych melodii żydowskich z jazzem, bluesem i muzyką współczesną autorstwa amerykańkiego trębacza i kompozytora Stevena Bernsteina. Próba zdecydowanie udana, bo to fantastyczna suita psychodeli, free jazzu, klezmerskiej tradycji i szalonej muzycznej spontaniczności. Niezwykłe pokłady energii zyskuje dzięki olbrzymiej obsadzie. Bernsteinowi towarzyszy tutaj ośmiu znakomitych muzyków: muliinstrumentalista Peter Apfelbaum, grający na puzonie Jeff Cressman, klarnecista Ben Goldberg, basista Devin Hoff, dwóch gotarzystów - Nels Cline i John Schott oraz dwóch bębniarzy - Josh Jones i Scott Amedola. Tuż po sesji nagraniowej swoje trzy grosze dodał jeszcze jeden gitarzysta - Will Bernard.
John Zorn twierdzi, że Bernstein to jeden z najbardziej utalentowanych i charyzmatycznych artystów sceny downtown...'
autor: Tomasz Handzlik

Machina; 05/2008, ocena: * * * * *
[...] Cykl 'Diaspora" dostarcza najpopularniejszych odcinków serii 'Radykalna Muzyka Żydowska". Trębacz i kompozytor Steve Bernstein jest przecież prawdziwym asem nowojorskiej sceny downtown. Grywał we freakowych Lounge Lizards i Sex Mob, ale też aranżował muzykę z 'Kansas City' Altmana. To 'Diaspora' pokazuje esencję jego mozliwości. Bernstein wprowadza tu żydowskie wątki w nieoczekiwane, wielokulturowe konteksty. Najpierw była fuzja z rytmami Kuby, potem z bluesem i free jazzem, wreszcie z estetyką cool. Na 'Diaspora Suite" nie ma już tak oczywistych zlepów. Bernstein bawi się aranżacjami przpuszczając sefaradyjskie motywy przez konfigurację tentetu, gdzie czteroosobowa sekcja dęta gra na tle gęstych pasaży trzech elektrycznych gitar i rytmów dwóch perkusji. Można by powiedzieć, iż pomysł na nową 'Diasporę" to Davis po żydowskiu. Nie ma tu jednak odgrzewania klisz fusion, lecz raczej brawurowa gra muzycznymi planami i feerią barw.[...]
autor: Rafał Księżyk

Brand Magazyn 02/2008
[...] Dostając do rąk kolejne płyty ulubionych muzyków pewnie większość z nas po ich przesłuchaniu w duchu wydaje werdykt, czy to nadal fala wznosząca czy też niestety zapowiedź końca? Czy najlepszą płytę dany muzyk ma już za sobą czy też jeszcze nie?
Pewnie w przypadku wykonawców, którzy nie mają w swojej dyskografii płyty wybitnej - łatwiej znaleźć odpowiedź.
Jeśli jednak ktoś ma w swoim dorobku 'Diaspora Soul", album, który dla sceny neo-klezmerskiej jest tym czym dla grunge-rocka był album 'In Utero" Nirvany odpowiedzi niełatwo udzielić.
Steven Bernstein, jeden z filarów amerykańskiej posmoderny nie tylko ma odwagę przekłuwania mitów kultury masowej, ale też rzadką umiejętność do budowania struktur otwartych, w których pojawiające się wątki pozostają niedomknięte. To w końcu on połączył ze sobą śpiewność żydowskich tematów z motoryką nowoorleańskiego jazzu i leniwe kubańskie son z pod znaku Buena Vista Social Club. Bernstein od dawna wydaje się wiedzieć, że nic tak nie zabija sztuki jak dosłowność czy nachalna symbolika.
Czwarta część cyklu 'diaspora' (poprzednie to Diaspora Soul, Diaspora Blues i Diaspora Hollywood) to dwanaście oryginalnych kompozycji lidera, w których jazzowa psychodelia wchodzi w ekscytującą interakcję z rzewnymi melodiami mającymi swoje korzenie w tradycji żydowskiej. Dziewięcioosobowy zespół, którego bohaterami obok lidera są gitarzysta Nels Cline, saksofonista Peter Apfelbaum i klarnecista Ben Goldberg tworzy coś na miarę 'Bitches Brew" Milesa Davisa, która w swoim czasie wyznaczała nowe formy narracji w jazzie. [...]
autor: Tomasz Konwent

artPapier; 15 lipca 14 (110) / 2008
Bernstein jest czołowym - obok Dave'a Douglasa - trębaczem nowojorskiego downtownu, znanym m.in. z Lounge Lizards i Sex Mob. Album przynosi zestaw erudycyjnych utworów, zrealizowanych z rozmachem, w 10-osobowym składzie i odwołujących się (mniej lub bardziej wprost) do muzyki żydowskiej. Autor zaczerpnięte z niej motywy w błyskotliwy sposób wplata w najróżniejsze konteksty, zderza z wieloma konwencjami. Co ważne - Bernstein w tych żonglerach nie gubi ducha. To szalenie barwne, ale przy tym brzmiące ze wszech miar spójnie, niesione współczesną energią klezmerskie fusion. Miłośnicy nowojorskiej jazzowej postmoderny będą zachwyceni - dostają ją w tyleż brawurowym co przystępnym wydaniu.
autor: Łukasz Iwasiński

www.allaboutjazz.com:
'...Bristling with energy, Diaspora Suite is looser and more exploratory than Bernstein's other albums in the series. Emblematic of its title, the songs flow seamlessly; subtle variations on harmonic motifs, throbbing bass ostinatos and polyrhythmic patterns reoccur throughout the album. Unfussy skeletal frameworks allow soloists ample freedom to explore numerous shifts in mood and texture, while providing enough structure to maintain thematic focus...'

www.jambands.com:
'...Diaspora Suite features a Bitches Brew-scale band (four horns, three guitars, bass, two drummers) and harkens back to Bay Area music circa 1969-'73. Bernstein's ensemble brings Herbie Hancock's records of that era to mind perhaps more specifically than it recalls Miles - there's the same predilection for odd meters and the same more involved (and less funky) writing, and certain instrument choices inevitably bring back memories. Ben Goldberg's bass clarinet immediately brings Bennie Maupin to mind, the dual drum clatter of Josh Jones and Scott Amandola recalls the phased interplay from Hancock's 'Ostinato' (as well as numerous Miles dates), and Peter Apfelbaum has clearly learned the Coltrane phrase arsenal that was required for anyone coming up in that time.
However, the record from those years that comes most specifically to mind is Santana's Caravanserai, when Carlos and company made perhaps their best record by setting off into the desert with loose song structures and lofty jazz aspirations. The parallels have less to do with music than with mood and structure - Bernstein also uses crossfades between several tracks, and although both albums include many solos, they are secondary to each cut's function as one part of a suite of moods (funky, ominous, settled)...'
Pat Buzby

Stereophile:
'...This is by no means simply 'Jewish music.' The sounds and influences drift in from everywhere. The first track starts with an electric guitar riff and bongos back-up that's straight out of Marvin Gaye. Horns enter, blowing slightly dissonant intervals. Two minutes in, the clarinet rolls in with those punchy klezmer chords, but it doesn't overwhelm the other spices; they all mix and meld, play in and out and around one another. It's dark, bluesy, danceable (in your head and on the floor). It careens off in unexpected directions, all of them worth following...'
Fred Kaplan

muzycy:
Peter Apfelbaum: Tenor Saxophone, Flute, Qarqabas
Steven Bernstein: Trumpet
Ben Goldberg: Clarinet, Contra Alto Clarinet
John Schott: Electric Guitar
Scott Amandola: Drums
Will Bernard: Electric Guitar Sweeteners
Nels Cline: Electric Guitar
Jeff Cressman: Trombone
Devin Hoff: Electric Bass
Josh Jones: Drums, Percussion

utwory:
1. Reuben
2. Simeon (Yis May Chu)
3. Levi
4. Judah
5. Dan
6. Naphtali
7. Gad
8. Asher
9. Issachar
10. Zebulon
11. Joseph
12. Benjamin

total time - 65:06
wydano: 2008-01
more info: www.tzadik.com

TZ8122

Opis

Wydawca
Tzadik (USA)
Artysta
Steven Bernstein
Nazwa
Diaspora Suite
Instrument
trumpet
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.