search

Monoswezi Yanga [Vinyl 1LP]

86,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Ethno Jazz/World Jazz/Modern Jazz
premiera polska:
2016-09-29,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Afryka
kraj: Zimbabwe
opakowanie: Singlefoldowe etui
opis:

multikulti.com; ocena: * * * * *
Hope Masike, liderka Monoswezi bez kompleksów podąża drogą wyznaczoną przez Stellę Chiweshe, nazywaną w swoim kraju 'Mbira Queen'. Obie opanowały trudną sztukę gry na narodowym instrumencie ludu Szona z Zimbabwe - Mbirze.
Mbira od stuleci zachwyca swoim pięknym brzmieniem i towarzyszy obrzędom służącym komunikowaniu się z duchami przodków. Dzięki hipnotycznym dźwiękom charakterystycznym dla tego gatunku muzyki osoby grające na Mbirze potrafią połączyć się ze światem zmarłych przodków. Są w Zimbabwe swoistym medium, stanowiącym pomost między dwoma przenikającymi się światami, świata widzialnego, fizycznego i duchowego.

Cztery narodowości (Zimbabwe, Mozambik, Norwegia i Szwecja), jeden zespół/świat (Mono z greki znaczy jeden, Swezi z języka ludu Szona z Zimbabwe znaczy Świat). Zespół złożony z przedstawicieli czterech narodowości przedstawia swoją trzecią płytę 'Monoswezi Yanga'. Od drugiej 'The Village', wydanej także dla cenionej brytyjskiej wytwórni Riverboat Records dzielą ją dwa lata, dwa lata występów na całym świecie.
Pierwsza w barwach Riverboat Records płyta 'The Village' odniosła światowy sukces, wykraczający daleko poza szeroko rozumianą world music, wystarczy przywołać kilka cytatów:
“A unique sound blending traditional songs from Zimbabwe with Scandinavian Jazz“ CNN, USA
“Highly, highly recommended” The Strand, BBC World Service, UK
“Their sound is as intriguing as their makeup.” CBC Radio feature, Canada
"an exciting and captivating collaboration, who creates world music in its best sense" "The quintet blends fantastic, will nonetheless exceed limits and continues to do so.." Folker, Germany
"wonderful and delicate" PopMatters, UK
“A South African Scandinavia able to hypnotize.” Rumore, Italy
"The result is both unique and appealing." Bergens Tidene, Norway
"A fusion of with an airy and expressive feel that displays a remarkable balance between two different cultures" Songlines UK
“Monoswezi's debut album combines the openness of African music and the airiness of Scandinavian jazz to create intricate melodic and rhythmic patterns that mesmerise. “ Weekend Oz, Australia
"The Village" is a cyclical and minimalist journey of love between Scandinavia and Southern Africa that sounds remarkably warm and unforced." Dagens Nyheter, Sweden
“a gently intoxicating and refreshingly original brew” All About Jazz, USA

Najnowszy album Monoswezi to nie licząc ‘Intro’ dziewięć utworów w większości autorstwa pięknej Hope Masike. Trzy zaczerpnięte zostały z tradycji ludowej Zimbabwe, jeden skomponował Calu Tsemane z Mozambiku. 'Monoswezi Yanga' to bez wątpienia wyjątkowe, pełne emocji i duchowości fonograficzne wydarzenie tego roku, hipnotyczne kompozycje, co rusz wzbogacane przez rasowych muzyków jazzowych; rodem ze Skandynawii, rozwijają się w wielobarwną muzyczną opowieść, wywiedzioną z pradawnych legend afrykańskich, przez tysiąclecia przekazywanych z ust do ust w formie śpiewanych lub melodeklamowanych form.

Dorobek Monoswezi daje wgląd w rzadko obecny w światowej muzyce obraz prawdziwego multikulturowego dialogu, ginącego w zalewie popkulturowej papki i doraźnych muzyko-podobnych produktów.
autor: Piotr Szukała
Editor's info:
Monoswezi bind themselves together on Monoswezi Yanga, gently singing reworked folk songs and whispering vivid tales. Hope Masike’s dulcet tones guide the album. She assumes the role of storyteller, underpinned by smooth unobtrusive accompaniment. As listeners we are invited to gather round, to sit at her feet soaking up the illuminated myths and legends of her childhood.

Monoswezi Yanga is the group’s second album on Riverboat Records, following the critically acclaimed 2013 release The Village. The recording took place at bass player Putte Johander’s home studio on the Koster Islands in Sweden. The islands are remote and free from cars; the native silence is punctuated by the sound of surrounding waters lapping against rocky coastlines.

As the cosmopolitan band live across three countries (Norway, Sweden and Zimbabwe), meeting up in full is a treasured but rare occasion. Studio time is precious and experimentation the order of the day. Often tracks are laid down in one take and then post-produced by the Scandinavian-living members Hallvard, Erik, Calu and Putte. Mixes are then bounced across the globe to Hope who contributes feedback from her home in Zimbabwe. Though unconventional, this working method imprints their music with a beautifully loose and open aesthetic. The music is not over-thought or preened to pretension. The music is fluid, organic, and free.

The name Monoswezi is an amalgam of the four nationalities represented in their line-up – Mozambique (Mo), Norway (No), Sweden (Swe), Zimbabwe (Zi) – and the influence from each culture is audible. Hallvard’s Scandi-jazz saxophone approach is round of tone and melodically minimal. Putte’s bass lines are rock-solid, firming up the jazz foundations. Erik brushes and bristles his drum set with subtle swing. Calu’s percussion surges tightly below Hope’s Shona-language singing and punctuating mbira.

The role of the Zimbabwean mbira is paramount to Monoswezi’s style. Hope raises the flag for female mbira players everywhere, unlocking rhythmic routes through the sound on every track. Monoswezi Yanga also experiments with the use of a bass mbira as heard resounding low on last track ‘Nhetembo’. The result is entrancing: a slowly revolving, other-worldly fantasia for mbira.

A reading of the lyrics reveals a rich tapestry of traditional Zimbabwean folk songs and stories. ‘Matatya’ is a plea for a new lover from a young girl tired of ‘kissing frogs’. ‘Lobola’ and ‘Wadadisa’ are songs to celebrate marriage. ‘Dande’ is a prayer asking for protection over family and friends. ‘Mhondoro’ is a cautionary tale, imploring listeners to care for their environment. Each one is reshaped, performed anew and given a unique Monoswezi slant. Hallvard commented that often during the compositional process, he won’t be working with prior knowledge of the folk song in its original form, whereas Hope will have grown up with the tune and lyrics moulded into her musical consciousness. This difference in approach means the creative process can spin off in new uncharted directions uninhibited by a sense of what’s right or appropriate to the original.

‘Naku Xuva’ is an original composition by Calu, an ode to lost loved ones. Calu’s muted vocal is mournful and the guitar riffs lightly across the stripped back texture. The tracks ‘Povo m’povo’ and ‘Nhetembo’ are about fighting for what’s yours and an mbira is used to symbolically illustrate the tale: it is stolen in the first track and returned at the close of the album providing a satisfying symmetry to the work.

muzycy:
Hope Masike - voice, mbira, percussion
Calu Tsemane - voice, percussion
Hallvard Godal - saxophone, clarinet
Putte Johander - bass
Erik Nylander - drums og percussion

utwory:
1. Intro (2:26)
2. Povo m`povo (6:03)
3. Mbira Yanga (2:41)
4. Matatya (6:15)
5. Dande (4:20)
6. Wadadisa (3:37)
7. Naku Xuva (6:07)

total time - 34:55
wydano: 2016-07-29
more info: www.worldmusic.net
more info2: www.monoswezi.com

TUGLP1090

Opis

Wydawca
Riverboat Records (UK)
Artysta
Monoswezi
Nazwa
Monoswezi Yanga [Vinyl 1LP]
Instrument
vocals
Zawiera
Vinyl 1LP
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.