Etta Cameron: Etta
multikulti.com *****
Jej nasycony bluesem głos brzmi zawsze intrygująco, tajemniczo i zmysłowo. Głęboka i ciemna barwa przywodzi na myśl samą Cassandrę Wilson. Z jej interpretacji wielkich pieśni jazzu emanuje świadomość wagi i wyjątkowości. Jeśli prawdą jest, że do śpiewania bluesa trzeba dojrzeć, 70-letnia Etta spełnia ten warunek z nawiązką, może dlatego w jej wokalistyce nie ma żadnego udawania, silenia się, naginania w kierunku skazanego na sukces popu.
Audio Video
To muzyczny testament wokalistki. Natura obdarzyła Ette Cameron głosem silnym i mrocznym, który idealnie sprawdzał się w stylistyce gospelowo-bluesowej
Hi Fi i Muzyka - Interpretacja *****/Realizacja ******
To muzyka oryginalnie zaaranżowana i profesjonalnie podana
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Wokalistyka jazzowa
premiera polska: 2010-03-08,
Wydawnicto Audiofilskie
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: digipackowe etui
opis:
multikultiproject.blogspot.com
Związki muzyki gospel i jazzu istnieją od początków powstania obu gatunków, trzeba powiedzieć, że mają one miejsce nie tylko w muzyce wokalnej, choć oczywiście tutaj są najsilniejsze. Wystarczy przypomnieć znakomitego saksofonistę Billy'ego Harpera, wzrastającego w cieniu muzyki gospel, studiującego muzykę równie żarliwie co Biblię.
Etta Cameron raczej nie należy do znanych śpiewaczek, a szkoda bo płyta, która właśnie się ukazała ujawnia szczerozłoty talent, który nie sposób nazwać młodym. Urodziła się w 1939 roku na jednej z wysp Archipalegu Bahama. Dość szybko rodzina Cameronów przeprowadziła się do USA, gdzie mała Etta zaczyna śpiewać w chórze kościoła Metodystów. Stąd niedaleka droga do śpiewania jazzu i bluesa.
Przez lata swojej kariery Etta Cameron występowała z wieloma znakomitościami światowego jazzu, wymieńmy najważniejszych: Thad Jones, Horace Parlan, Ben Webster, Kenny Drew, Art Farmer, Ray Anthony, Georgie Fame, Niels-Henning Orsted Pedersen i wielu innych.
'Etta' to osiemnasta jej autorska płyta i dość szybko dochodzimy do przekonania, że zasługuje na uwagę. Jej nasycony bluesem głos brzmi zawsze intrygująco, tajemniczo i zmysłowo. Jego głęboka i ciemna barwa przywodzi na myśl samą Cassandrę Wilson. Wielkim atutem jest oryginalna instrumentacja, która jest efektem obecności na płycie Marilyn Mazur, perkusjonistki Milesa Davisa, Jana Garbarka i Gila Evansa. Już otwierający płytę 'What A Wonderful World' z szlachetnie brzmiącą kalimbą wprowadza nas w niesamowity świat wokalnych arcydzieł w rodzaju 'New Moon Daughter' lub 'Blue Light 'Til Dawn' Cassandry Wilson. Lista słynnych gości nie kończy się jednak na Marilyn Mazur, na płycie usłyszymy trębacza Palle Mikkelborga, który był odpowiedzialny za sukces płyty 'Aura' Milesa Davisa, współpracownika orkiestr Gila Evansa i George'a Russella, ale także Gary'ego Peacocka i Jana Garbarka.
Doskonale zorganizowana i dopracowana w szczegółach forma, autorstwa pianisty, aranżera i producenta Nikolaja Hessa dają zdumiewający efekt a Etta Cameron jawi się jako bezpośrednia spadkobierczyni wielkiej Niny Simone, z tą tylko róźnicą, że słychać tutaj wszystko to co wydarzyło się pomiędzy wspomnianą Niną Simone a Cassandrą Wilson.
Z jej interpretacji wielkich pieśni jazzu emanuje świadomość wagi i wyjątkowości tych zdarzeń. Jeśli prawdą jest, że do śpiewania bluesa trzeba dojrzeć, 70-letnia Etta Cameron spełnia ten warunek z nawiązką, może dlatego w jej wokalistyce nie ma żadnego udawania, silenia się, naginania w kierunku skazanego na sukces popu. Jednocześnie tak wiele tu życia, barw, że płyty znanych młodszych wokalistek brzmią cokolwiek anemicznie.
autor: Krzysztof Szamot
Audio Video 2011-01
Historia życia pieśniarki Etty Cameron, to gotowy scenariusz na ciekawy film. Etta urodziła się w 1939r. na wyspach Bahama, ale wraz z rodziną znalazła się W USA, gdzie zaczęła śpiewać gospel i jazz. W latach 60-tych na kilka lat utknęła w NRD, a od 1970r. zamieszkała w Danii, gdzie zdobyła uznanie i nagrała sporo płyt. Niestety zmarła w 2010r, a płyta "Etta" okazała się jej muzycznym testamentem. Natura obdarzyła Ette Cameron głosem silnym i mrocznym, który idealnie sprawdzał się w stylistyce gospelowo-bluesowej. Ciekawie wypadło zestawienie standardów jazzowych z nowoczesną aranżacją, opartą na efektownych popisach perkusistki Marilyn Mazur, abstrakcyjnej grze trębacza Palle Mikkelborga oraz dyskretnym akompaniamencie pianisty Nikolaja Hessa. Pożegnalna płyta Etty Cameron to bardzo dobra synteza wartościowej muzyki z wybitną pracą realizatora dżwięku/B. Hansen/.
autor: Oskar Kowalczyk
Hi Fi i Muzyka 04/2010 - Interpretacja * * * * */ Realizacja * * * * * *
Jazzowe standardy w kobiecej interpretacji. Takich płyt były już setki. I chyba właśnie dlatego jedynie najlepsi mogą je nagrywać, bo tylko oni z ogranego do bólu materiału potrafią wykrzesać coś wyjątkowego. Do listy tych, którzy tę trudną sztukę opanowali, można teraz dopisać Ettę Cameron. W jej interpretacji nawet znana każdemu kompozycja „What A Wonderful World”, wykonywana przez licznych artystów, w tym Luisa Armstronga, zaskakuje oryginalnością. Mamy tu długi wstęp instrumentalny, w którym popisuje się zdolna sekcja rytmiczna i równie utalentowany trębacz, Palle Mikkelborg. Już od pierwszych taktów czuć profesjonalizm dźwiękowca, a jest nim Bjarne Hansen, jeden z najlepszych w Danii. Dopiero po dwóch minutach odzywa się wokalistka. Ma ciepły, dość niski głos. Jej wykonanie przypomina trochę styl Cassandry Wilson. Po zaśpiewaniu zwrotki Cameron oddaje głos muzykom towarzyszącym. Nie stara się dominować. Można nawet powiedzieć, że zadowala się rolą jednego z instrumentów w tej produkcji.
Kolejny charakterystyczny element stanowi nietuzinkowe potraktowanie znanych tematów. Na przykład „You Are My Sunshine” jest prawie nie do rozpoznania.
„Etta” to muzyka oryginalnie zaaranżowana i profesjonalnie podana.
Autor: Grzegorz Walenda
Editor's info:
Etta Cameron is best known as a gospel vocalist with a conta-gious enthusiasm, which can distill the ardor in any choir and lead them to rock even the smallest country church. When on the panel of one of TV's many talent contests, lovable Etta always gives top score to anybody exhibiting the smallest ink-ling of talent. But more than anything else, Etta represents Black music.
Trough a long career she has infused soul, gospel, blues and jazz tunes with her personal touch and richly dark, beautiful voice. All this experience helps shape her interpretation of this impressive string of jazz pearls.
Etta Cameron and Nikolaj Hess have worked closely together for 20 years. Nikolaj has accompanied Etta at countless venues - small and large - with large orchestras, trios and quartets, or alone behind the piano. Teir mainstay is gospel, but when the chance arises, they love playing a few jazz ballads. Ofen, they have rehearsed on the backseat of the car en route from one gig to the next, and that is also exactly how this album was born.
Nikolaj and Etta have ofen discussed recording a selection of especially beautiful tunes with the best possible line'up. And so it came to be: Bassist Klavs Hovman and saxophonist Jens Sondergaard, both regulars in Etta's bands for years - were ready. Marilyn Mazur and Palle Mikkelborg were equally ent-husiastic. And so Nikolaj started arranging for this particu-lar line'up. In May 2009, Etta and the musicians were ready to visit Copenhagen's Sun Studios and bring out the magic in tunes like 'What a Wonderful World', 'Smile', 'Careless Love' and many others. Te legendary sound wizard Bjarne Hansen engineered the session.
And the magic is unquestionable on this new CD, when the youthful vocalist with many years of experience behind her puts all her interpretive powers on the line. Te production gives us a close'up on Etta and her wonderful voice, as she invites us under the skin of the tunes and breathes a vibrant proximity into the lyrics. You will be astounded at the almost minimalistic framework, which enables Etta and a handful of Denmark's leading musicians to strip each song to the bone.Vocalists may compete for attention, but nothing beats experi-ence, and when combined with breathtaking honesty, a subli-me listening experience is right around the corner as on this CD featuring a genuine diva.
muzycy:
Etta Cameron: vocals
Nikolaj Hess: piano
Palle Mikkelborg: trumpet
Jens Sondergaard: alto saxophone
Klavs Hovman: bass
Marylin Mazur: drums. percussion
utwory:
1. What A Wonderful World
2. Summertime
3. You've Changed
4. Love Me Or Leave Me
5. Smile
6. Out Of This World
7. Motherles Child
8. God Bless The Child
9. Careless Love
10. What Is This Thing Called Love
11. You Are My Sunshine
total time - 52:19
wydano: 2009
nagrano: Recorded At Sun Studio, Copenhagen
more info: www.sundance.dk
more info2: www.ettacameron.dk
Opis
- Wydawca
- Stunt Records (DK)
- Artysta
- Etta Cameron
- Nazwa
- Etta
- Instrument
- vocals
- Zawiera
- CD
- Data premiery
- 2010-03-08