search

Steve Swell's Kende Dreams: Hommage A Bartok

69,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2015-12-18
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com:
"Podejście puzonisty Steve Swell do twórczości węgierskiego kompozytora Beli Bartoka na płycie "Kende Dreams" jest pewną syntezą, jak również spojrzeniem z własnego indywidualnego punktu widzenia. Punktu widzenia jazzowego puzonisty, wyrosłego z jazzowego tradycji (wszak Steve Swell grał w zespołach Buddy'ego Richa). Ale produkt końcowy - zapisana na dysku muzyka - pokazuje w pełni jak kreatywnym muzykiem jest Swell i towarzyszący mu partnerzy. Ich muzyka pochłania i przemienia bowiem swój pierwowzór - takie jest niezbywalne prawo kreatywnego podejścia do kompozycji Bartoka.

Tak właśnie, a nie poprzez interpretację, choćby i jazzową, swingową, choćby z freejazzowymi improwizacjami, składają oni hołd jednemu z najciekawszych europejskich kompozytorów dwudziestego stulecia. Łączą odważnie klasyczną muzykę dwudziestowieczną z jazzową awangardą i efekt tego doświadczenia jest naprawdę fascynujący. Muzyka ich spójna do tego stopnia, że nie potrafię rozeznać, co wzięte z Bartoka, a co z Browna czy Swella. Świetnie wypada w tym pianista Connie Crothers, który zdaje się najpełniej czerpać z wrażliwości Bartoka, obficie korzystając przy tym z klastrów i wykorzystując rozmaite dysonanse.

Ta muzyka ma na całej płycie bardzo ekspansywny i otwarty charakter. Za to odpowiedzialni są William Parker i Chad Taylor potrafią zagrać absolutnie wszystko, nawet funk inspirowany "IV kwartetem smyczkowym" Bartoka. Potrafią z niczego wyczarować fantastyczny groove, ale i głęboko zapuścić się we współczesną sonorystykę, chociaż tutaj nie czynią tego nazbyt często. Gdy dodać do dwóch wybitnych frontmanów - wyrastającego tradycji z giętkiej, zmiennej frazy Lyonsa saksofonistę Roba Browna i arcymistrza puzonu Swella, to album jawi się jako doskonała, odważna propozycja, czerpiąca wprawdzie z dorobku Bartoka, ale pozostająca w nurcie odważnego, kreatywnego free jazzu.

To muzyka, którą można odkrywać i smakować powoli. I nawet po wielu, wielu przesłuchania wciąż jeszcze potrafi zaskoczyć czymś nowym. Znakomity album!"
autor: Marek Zając
Editor's info:
"Trombonist Steve Swell's approach to a Bartok homage on Kende Dreams is a synthesis as well, and it advisably leaves the encounter with the Hungarian a relatively loose and oblique affair, with specific points of convergence but an end product that feels more like it was inspired by the composer than obliged to adopt his methods. The seven tracks are creative music pitched at the highest level, as is that music's unalienable right, it absorbs and transforms things that it comes into contact with. So, unlike Milhaud's attempts to quote or characterize jazz, this is jazz eating and fully digesting modern classical music, turning it into something else completely. The band is a very special configuration, pianist Connie Crothers adding a wild card element to the underground New York crew. On "Bartok Screams" and in a long unaccompanied stretch of "Lent-Oh!," her playing conjures a Bartok sensi- bility rather directly, pummeled clusters and dark pedal reminding how dissonant andforward thin- king the composer could be. But the playing is open and spontaneous, William Parker and Chad Taylor establishing a buoyant, floating matrix for free interplay. Taylor kicks off "After SQ4" - a piece inspired by the fourth string quartet - even- tually hitting the funky groove. The band draws on the imagined traditional music of a town very close to the little-known burg of Ruddville on "Roswellian Folk Song." Swell's trombone is the appropriate feature here, his big, smeary solo tipping a hat to fellow sackbut master Roswell Rudd. Rob Brown spars with Parker on the angu- lar, Steve Lacy-esque "Attack of the Mikrokos- mos," his tart alto shooting off sparks, Crothers meets Taylor's (thumb) piano later in the track, exploring a more indirect energy, before Brown and Swell complete the round robin duets. The usual thing to say about a tribute project dedicated to a deceased artist is that the sub- ject would have liked it. I think that's beside the point. The question isn'twhether Bartok would have enjoyed Kende Dreams or even recognized himself in it. It's more important that this is music he would never have imagined, a producer's idea that encouraged Swell to germi- nate new material and inspired the band to record a CD with a unique character that B.B. couldn't have foreseen."
By John Corbett, April 2015

muzycy:
Steve Swell: trombone
Rob Brown: alto saxophone
Connie Crothers: piano
William Parker: bass
Chad Taylor: drums

utwory:
1. Roswellian Folk Song 7:58
2. For Will Connell Jr 7:52
3. After SQ4 9:59
4. Attack Of The Mikkrokosmos 8:12
5. Bartok Screams 13:40
6. Lent-Oh! 14:09
7. Ultima 8:34

wydano: 2015
nagrano: Recorded at Park West Studios, Brooklyn, New York, on December 5th, 2015 by Jim Clouse.
more info: www.silkheart.se
more info2: www.steveswell.com
SHCD160

Opis

Wydawca
Silkheart Records (USA)
Artysta
Steve Swell's Kende Dreams [Steve Swell / Rob Brown / Connie Crothers / William Parker / Chad Taylor]
Nazwa
Hommage A Bartok
Instrument
Trombone
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.