search

Gordon Grdina's The Marrow: Ejdeha

69,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Ethno Jazz/World Jazz/Modern Jazz
premiera polska:
2018-06-20,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * *:
Oficyna Songlines Recordings, pomimo kanadyjskiego paszportu, ma w swoim katalogu wiele kreatywnego jazzu z USA, choć nagrywają dla niej także muzycy kanadyjscy jak Francois Houle, czy Benoit Delbecq.
Gordon Grdina to kolejny kanadyjski gigant z Kanady, związany z Songlines Recordings. Jego płyty wielokrotnie gościły na łamach multikulti.com, wystarczy wspomnieć doskonały ubiegłoroczny krążek "Inroads" jego kwartetu.
Debiutował, jako lider z sekcją marzeń - bo czyż można inaczej powiedzieć o Gary'm Peacocku Paulu Motianie?
Później były nagrania z Markiem Heliasem, François Houle'm, Eyvindem Kangiem, Peggy Lee czy Benoît Delbecq'iem. Co łączy wszystkich wymienionych muzyków?
Techniczna biegłość i precyzja, ale przede wszystkim pasja poszukiwania nowych muzycznych dróg. Wszyscy znani są z ambitnych improwizacji z pogranicza nowoczesnego jazzu i muzyki współczesnej. Listę jego współpracowników warto uzupełnić o nazwiska Colina Stetsona, Matsa Gustafssona, Mattew Shippa, Matta Mitchella i Jima Blacka. Warto tu dodać, że Gordon Grdina, na co dzień gra z alternatywnym songwriterem Danem Manganem w jego grupie Dan Mangan + Blacksmith.
Wszystko to pokazuje, że mamy do czynienia z muzykiem nietuzinkowym, którego artystyczny potencjał jest ogromny.

Płyta "Ejdeha" to bodaj pierwsza jego płyta, gdzie sięga wyłącznie do arabskiej lutni, do Oud. Dzięki temu, materiał na płycie brzmi jednorodnie, co przy sporej dawce całkiem sporego improwizacyjnego pierwiastka tej muzyki jest wartością dodaną nagrania. A trzeba wiedzieć, że Grdina to muzyk o wielkiej wyobraźni, ale też o bardzo określonym artystycznym kierunku, w którym z wielką konsekwencją zmierza. Nie znajdziemy tutaj konwencjonalnych "balladek" spod znaku Dhafera Youssefa, bliżej mu raczej do Tunezyjczyka - Anoura Brahema. Do jego intuicji do ciekawych instrumentalnych konfiguracji, do osobnego głosu w wykraczających poza tradycję arabskiej muzyki projektach.

Nowy kwartet Gordona Grdiny poza liderem na Oud gra w składzie - Mark Helias na kontrabasie, Hank Roberts na wiolonczeli i perski instrumentalista Hamin Honari na Tombaku, daf i frame drums. Siedem autorskich kompozycji Grdiny zatopionych jest w świecie pełnym tajemnic, magii i medytacji. I nawet najbardziej abstrakcyjny na płycie "Bordeaux bender" nie rozbija jakże klarownej i hipnotycznej narracji.
Czwórka wytrawnych instrumentalistów prezentuje niewątpliwej urody muzykę będącą amalgamatem kreatywnego jazzu, czujnej kameralistyki i bliskowschodniego folku, przesyconego nomadyczną kulturą pustynnych griotów. Znakomita większość płyty rozgrywa się w cudownych współbrzmieniach trzech instrumentów strunowych i bliskowschodnich perkusjonaliów. W melodyjnych, niemalże medytacyjnych kompozycjach, słychać wielkie skupienie na każdym pojedynczym dźwięku, nieliniowa, z lekka tajemnicza narracja czwórki instrumentalistów wciąga bez reszty. Podążanie za nią oznacza trwanie w ciągłym napięciu.

Materiał jak przystało na wydawnictwo SONGLINES, został zarejestrowany i zmasterowany w audiofilskiej technologii 24 bits / 96kHz. Efekt dźwiękowy jest po prostu znakomity!
autor: Andrzej Fikus
Copyright © 1996-2017 Multikulti Project. All rights reserved
Editor's info:
Virtuoso Vancouver oud player Grdina’s new middle eastern/avant jazz ensemble is a quartet featuring illustrious New York collaborators Mark Helias (bass) and Hank Roberts (cello) with Hamin Honari on Persian percussion. Grdina’s compositions are mostly based on classical Arabic maqam and Persian dastgath traditions but are performed in a creative jazz context where improvised group interplay is as important as solos and expanded tonality is welcomed. The music is intricate and often delicate with a deep connection to the past while looking forward. It defies categorization but remains comfortably engaging.

The compositions actually cover a lot of ground. There are dark, brooding but frequently exciting excursions on middle eastern modes and vamps, more contrapuntally through-composed works, and two slow, song-like explorations for strings without percussion. The final piece is a vibrant, toe-tapping tribute to Malian guitarist Boubacar Traore.

This project extends Grdina’s previous fusions involving jazz improvisation and middle eastern music, from his 2006 debut Think Like the Waves to East Van Strings and currently his 10-piece band Haram, while also drawing to some extent on his more avant jazz and guitar-based New York projects No Difference (featuring Helias) and Inroads (all on Songlines). But as Grdina points out, “The oud has become about 50 per cent of my music…In the last few years it’s starting to feel like the oud playing and the guitar playing are turning into the same thing…It feels like [jazz is] looking outwards…Indian music, Iraqi music, Arabic stuff, Persian music: they’re all giving jazz another viewpoint on improvising.”

About the artist
Juno award winner Gordon Grdina is an accomplished Oud/Guitarist whose sound is a combination of his interests in mainstream jazz, free-form improvisation and Arabic classical music. Aside from the avant-garde leading Gord Grdina Trio, Gordon leads the Persian contemporary ensemble Qalandar and is half of the free-punk duo Peregrine Falls. New Music/Improvising collective Grdina/Houle/Loewen and Haram, Gordon’s main ensemble for the exploration of Arabic classical music. This ancient music is redefined by the arrangement and exploration of the pieces from a modern avant-garde perspective. Currently Gordon has four NYC bands The Gordon Grdina Quartet with Oscar Noriega, Russ Lossing, and Satoshi Takeishi, The Marrow with Hank Roberts, Mark Helias & Hamin Honari, Ismaily/Grdina/Maneri, and MGB with Matt Mitchell & Jim Black. As well as these jazz and world music accomplishments Gordon is a long-standing member of the Dan Mangan Band.

He has collaborated with Gary Peacock, Paul Motian, Mats Gustafsson, Evan Parker, Colin Stetson, Samuel Blaser, Jerry Granelli, David Tronzo, Fredrik Ljungkvist, Ingebrigt Haker-Flaten, Fred Lomberg-Holm, Han Bennik, Wilbert De Joode, Francois Houle, Benoit Delbeq, Jeb Bishop, Eric Boeren, Michael Moore, Matt Mitchell, Jon Irabagon, and Michael Blake.

He has performed at many festivals across North America and Europe most notably, Festival International de Music Actuelle de Victoriaville, Calgary Folk Festival, Reeperbahn Festival, Ottawa Folk Festival, Guleph Jazz Festival, Natt Jazz Festival Bergen, Bimhuis Amsterdam, Unterfarht, Blue Note Poznan, Jazz Club Rura Wroclaw, B-Flat Berlin, Fasching, Barbes, ShapeShifter, Allways, Massey Hall, Orpheum, Burning Eagle Festival, Haldern Pop, Vancouver Jazz Festival, Toronto Jazz Festival, Halifax Pop, Halifax Jazz Festival Ottawa Jazz Festival, Deer Shed, Tramlines, Acoustic Lakeside, Jazztopad, Osheaga, and Glastonbury.

muzycy:
Gordon Grdina - Oud
Mark Helias - Bass
Hank Roberts - Cello
Hamin Honari - Tombak

utwory:
1. Telesm (Gordon Grdina) 8:14
2. Idiolect (Gordon Grdina) 8:15
3. Ejdeha (Gordon Grdina) 5:54
4. Bordeaux bender (Gordon Grdina) 4:19
5. Wayward (Gordon Grdina) 5:54
6. Full circle (Gordon Grdina) 6:43
7. Boubacar (Gordon Grdina) 7:06

more info: www.songlines.com
more info2: gordongrdina.com

SGL24092

Opis

Wydawca
Songlines (USA)
Artysta
Gordon Grdina's The Marrow
Nazwa
Ejdeha
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.