search

Jemeel Moondoc Quartet: The Astral Revelations

66,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2018-11-30
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * 1/2
Jemeel Moondoc należy do wąskiej grupy muzyków operujących niezmyślonym językiem. Tak jak Ornette Coleman, Derek Bailey, John Coltrane, Fred Anderson, Albert Ayler, Thelonious Monk, William Parker, czy Don Cherry, w swojej pracy twórczej używa siebie do tworzenia muzyki. Nie zapożycza, nie kradnie, nie patchworkuje z gotowych elementów, nie kopiuje pomysłów innych. Każdy uważny fan jazzu wie, że tacy muzycy to rzadkie okazy, wielokaratowe szafiry. Eufemizmem jest twierdzenie, że jest to postawa, dająca materialną satysfakcję. Moondoc podobnie jak chociażby David S. Ware czy Henry Grimes często klepał biedę, płacił za swoją bezkompromisowość wysoką cenę, wypadając z muzycznego życia na lata.

Z urodzenia szikagowiec, z wyboru nowojorczyk, edukację muzyczną rozpoczynał od nauki gry na fortepianie. We wczesnych latach 70. pobierał nauki u Cecila Taylora. W roku 1972 przeniósł się do Nowego Jorku, zakładając Jus Grew Orchestra. Niebawem stanął na czele swej najsłynniejszej grupy - Muntu. Zespół współtworzyli Roy Campbell jr - trąbka, William Parker - bass i Rashid Bakr - perkusja. Nie sposób nie polecić przy tej okazji doskonałej pozycji z oficyny NoBusiness Records " Muntu Recordings [3CD + Book]" - prawdziwy rarytas.

Wydana właśnie w barwach cenionej francuskiej oficynie Rogue ART, nowa płyta nestora loft jazzu "The Astral Revelations", to rejestracja koncertu jego kwartetu, który odbył się w Amsterdamie, w klubie Bimhuis, jednym z najlepszych europejskich klubów jazzowych, w 2016 roku. Słyszymy kwartet w składzie Jemeel Moondoc na alcie, Matthew Shipp na fortepianie, na kontrabasie Hilliard Greene i za perkusją Newman Taylor Baker. Jest to zupełnie inny kwartet, niż ten, który gościliśmy w Polsce ponad 10 lat temu. Wtedy narracja kwartetu prowadzona była przez dwa dęciaki, alt Moondoca i trąbkę Roy'a Campbella Jr. Teraz uwagę słuchaczy przykuwa Moondoc i fortepian Shippa. To znacząca zmiana, kwartet z instrumentem harmonicznym rządzi się innymi prawami, ponadto Shipp wprowadza do zespołu większą dozę abstrakcyjnej wyobraźni, to w końcu jeden z najbardziej innowacyjnych i wymagających współcześnie jazzowych pianistów, brzmi jak nikt inny na świecie.

Cztery długie utwory, z których dwa są doskonale znane - "Cosmic Nickelodeon" pochodzi z duetowej "Cosmic Nickelodeon" (Relative Pitch Records 2016), która nagrana została z Hilliardem Greene'm, doskonale u nas znanym kontrabasistą. A to za sprawą współpracy z Wacławem Zimplem, która zaowocowała dwoma znakomitymi płytami kwartetu Switchback - "Switchback" (Multikulti Project 2015) i "Live in Ukraine" (Multikulti Project 2016). "Blues For Katie" pochodzi z kolei z doskonałej "New World Pygmies", którą Moondoc nagrał dla Eremite z Williamem Parkerem. Dwa pozostałe to premierowe kompozycje lidera, "Here Now, Gone Now" i "Ornette Gone Bye".
Druga częśc płyty, w większym stopniu niż pierwsza wypełniona jest żarliwymi improwizacjami czwórki wybornych instrumentalistów. A słuchając "Ornette Gone Bye", muzycznym pożegnaniu zmarłego w 2015 roku Ornette'a, dochodzę do wniosku, że wyłaniający się z solowej introdukcji Moondoca temat, mógłby zostać napisany przez samego Colemana.
Pewność każdego dźwięku, majestatyczny nastrój całości sprawia, że niejako z automatu wracamy do początku, by słuchać płytę po raz kolejny, kolejny, kolejny…
autor: Krzysztof Szamot
Copyright © 1996-2018 Multikulti Project. All rights reserved

excepts from the liner notes:
Jemeel Moondoc and his bandmates are masters of the terrifying art of communicating how they feel, an art which, of course, takes both great intelligence and great discipline…
A fire burns in Jemeel Moondoc’s music and once it was ignited it keeps spreading; it’s the flame you can also feel in the playing of Matthew Shipp, Hilliard Greene, and Newman Taylor Baker.
This quartet’s music is never easy, but it’s always truthful.
By Ed Hazel

Jemeel Moondoc at its best, joined by three of the most brilliant musicians: the perfect album

All About Jazz - ocena * * * * *
On The Astral Revelations alto saxophonist Jemeel Moondoc breathes new vitality into the legacy of the loft jazz era where he first made his name. It's a reputation most forcefully burnished in retrospect by the sumptuous box set Muntu Recordings (No Business, 2010), which showcases Moondoc alongside such future luminaries as bassist William Parker and the late trumpeter Roy Campbell.

After a hiatus in terms of recording in the early noughties, he's become active once again, resulting in a sequence of albums on the NYC Relative Pitch imprint, culminating in the excellent Zookeeper's House (2014). One of the surprises then was the appearance of pre-eminent piano improviser Matthew Shipp as a sideman on two tracks. That quartet with Shipp toured Europe in 2016 and this disc presents them in full flow from the Bimhuis in Amsterdam.

Moondoc's characteristic combination of astringent blues-drenched tone and post-Ayler wail, interspersed with vocal asides, remains one of the most distinctive sounds in modern jazz. Add to that Shipp's singular style amalgamating insistent motifs, melodic shards, thunderous crashes and cleanly articulated sparkling lines, and you have something very special.

Shipp has extensively partnered Brazilian saxophonist Ivo Perelman, driving his collaborator to ever greater heights, and he likewise brings out the best in Moondoc too. That's evident straight from the off in "Cosmic Nickelodeon," as Shipp obliquely accompanies the altoist's short pithy phrases with an inspired and edgy commentary.

"Blues For Katie," a Moondoc staple, hews closer to form, beginning with an earthy pizzicato riff from bassist Hilliard Greene which anchors the leader's incantatory storytelling. But even here, Shipp expands and contracts the time, paced by the tumbling cadences of Newman Taylor Baker, who currently holds down the drum chair in the pianist's trio. That strong connection is apparent also in the stomping undercurrent which surfaces in "Here Now, Gone Now," where the choppy unmoored interplay continues even as Moondoc playfully reiterates thematic fragments.

But they leave the best till last, with "Ornette Gone By" another in the ongoing series of gorgeous Moondoc dirges, where he wrings every last drop of emotion from the heart rending melody. For those who haven't caught up with Moondoc before, this is the place to start.
By JOHN SHARPE

freejazzblog.org - ocena: * * * *
Getting a new Jemeel Moondoc album is always a treat, and this one is no different. A quartet this time, with Moondoc on alto, Matthew Shipp on piano, Hilliard Greene on bass, and Newman Taylor Baker on drums, offering us a performance given at the Bimhuis in Amsterdam in 2016. Moondoc, a Chicagoan by birth, has very much been part of the New York jazz scene, and his role in the early days of 70s loft jazz are still very present in the sound of his art today. His career has known a lot of ups and downs, luckily not musically, and he seems to be back now, with strong records released in the past few years, without having lost any of the creativity and soul of the early years.

The opening track gives a long improvisation on a Moondoc composition, "Cosmic Nicoledeon", that also figured on his duo album with Greene two years ago. The addition of piano - and then especially Shipp - gives the sound an additional level of warmth and cohesion, and Baker, whose boppish drumming gets some solo space halfway the improvisation, is solid throughout.

"Blues For Katie" is a wonderful bluesy tune we know from "Intrepid Live In Poland", and from his New World Pygmies album with William Parker ... and it is great. It offers everything the tune has to deliver, deep soulful resonance, a bluesy boppish theme, a mid-tempo rhythm, and then space for each musician to go for it, but especially with a rhythm section that is at the full service of the altoist to demonstrate his lyrical mastership. The four musicians seem to enjoy this deep trip into their musical roots, fully confident of every chord and beat ... a home game, so to speak.

The two other pieces are new compositions. "Here Now, Gone Now" is angular and more exploratory than the previous two tracks, with all four musicians improvising together instead of directly supporting the soloist. "Ornette Gone Bye" starts with a solo alto improvisation that evolves into a beautiful theme, that indeed could have been penned by Ornette Coleman, and all four musicians develop it majestically, slowly, expanding it, freeing it, without losing the overall coherence for one single note. And it must be said, all four musicians are superb.

Warmth and openness are the key ingredients of this music, inviting listeners in without any degree of shock or alienation, giving them a common platform of familiarity to explore its boundaries, but without overdoing it.

Great stuff ... again.
By Stef Gijssels

muzycy:
Jemeel Moondoc: alto saxophone
Matthew Shipp: piano
Hilliard Greene: double bass
Newman Taylor Baker: drums

utwory:
1. Cosmic Nickelodeon (17:03 )
2. Blues For Katie (14:41)
3. Here Now, Gone Now (14:13)
4. Ornette Gone Bye (7:17)

total time - 53:26
nagrano: Recorded live on February 5th 2016 by Jurre Wieman at Bimhuis, Amsterdam, Netherlands

more info: www.roguart.com

ROG0081

Opis

Wydawca
Rogue ART (FR)
Artysta
Jemeel Moondoc Quartet
Nazwa
The Astral Revelations
Instrument
alto saxophone
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.