Matt Mitchell Quartet w/Chris Speed, Chris Tordini, Dan Weiss: Vista Accumulation [2CD]
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska: 24.11.2015
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: digipackowe etui
opis:
multikultiproject.blogspot.com; 2015-11:
Podwójna płyta Matta Mitchella to długo oczekiwana kontynuacją nagrania „Fiction” z 2013 roku, które został wybrane zostało jednym z najlepszych jazzowych debiutów roku w ankiecie Jazz Critics. Matt Mitchell, czterdziestoletni już pianista i kompozytor, przewodzi tu jednemu z najlepszych kwartetów na jazzowej scenie, ale jest także członkiem wielu innych uznanych zespołów: Tim Berne Snakeoil, Dave Douglas Quintet, Rudresh Mahanthappa Quintet, duży skład prowadzony przez Johna Hollenbecka, Dan Weissa Fourteen oraz Darius Jones Quartet to najważniejsze spośród nich
„Vista Accumulation” składa się z ośmiu płynących formie, długich kompozycje Mitchella, wyrastających z jazzu, ale często atmosferą odwołujących się do współczesnej muzyki klasycznej wzbogaconej o kolektywną improwizacje. Zwłaszcza te ostatnie silnie zakorzenione są w jazzowej tradycji. Wykonawczo to muzyka niezwykle wymagająca, oparta na niewielkich zmianach temp i – zwłaszcza w komponowanych partiach tutti – niewielkiej amplitudzie wysokości dźwięków. Świetnie oparte na swingującej cały czas partii kontrabasu kompozycje starają się badać zależności i interakcje pomiędzy kompozycją a improwizacją. Nie ma tu klasycznego podziału na temat i rozwinięcie / improwizację, narracja przebiega liniowo, a muzyka nieprzerwanie się rozwija. Jedna solówka potrafi wypłynąć z drugiej, może być wywiedziona z partii tutti, lub tez do niej prowadzić. Niewiele tu improwizacji zbiorowych, a tak poprowadzona narracja, w dosyć stonowanej i stałej dynamice sprawie lekko oniryczne wrażenie, jakbyśmy śnili lub we śnie słuchali muzyki.
Druga płyta więcej w moim odczuciu czerpie z muzyki współczesnej, z dokonań Mortona Feldmana czy Harrison Birtwistle’a, ale i modernistów - Anton Webern i Charles Ives, chociaż odwołań – zwłaszcza w partiach lidera – do Andrew Hilla i Keitha Jarretta tu nie brakuje.
„Vista Accumulation” to album znakomicie zagrany, mogący pochłonąć bez reszty i sprawic słuchaczom dużo radości."
autor: Józef Paprocki
jazzarium.pl:
Matt Mitchell w ciągu ostatnich kilku lat zapracował na markę jednego z czołowych pianistów jazzowej awangardy Nowego Jorku. Ma na swoim koncie współpracę z dziesiątkami artystów – m.in. Kenny'm Wheelerem, Rudreshem Mahanthappą czy Ingrid Laubrock. Jest członkiem takich grup, jak kwintet Dave'a Douglasa, Tim Berne's Snakeoil czy kwartet Dariusa Jonesa. Ale prowadzi również własny kwartet, z którym nagrał swój najnowszy album pt. „Vista Accumulation”. Składają się na niego dwie płyty, na nich znajduje się w sumie osiem kompozycji, zaś średni czas ich trwania to 12 minut. Już te informacje świadczą o tym, że Mitchell zamierzał niemało przekazać swym słuchaczom.
Utwory na „Vista Accumulation” to suity, na których wielowątkowość składają się zarówno elementy precyzyjnie przygotowane, jak i kreowane spontanicznie. Mieszają się one to płynnie, to całkiem znienacka. Wynika to z filozofii lidera, który stara się myśleć jak kompozytor improwizując, zaś przy komponowaniu – jak improwizator. I to w jego muzyce bardzo wyraźnie słychać, choć improwizacji w jego ujęciu nie należy traktować jako dawanie upustu jazzowym namiętnościom. Wręcz przeciwnie: rozbudowanie kompozycji Mittchela, poziom ich złożoności oraz przewaga formalnego skupienia nad jasnym przekazem emocjonalnym sprawiają, że słucha się ich jak wyrafinowanej muzyki kameralnej, której celem jest nie porozumienie się ze słuchaczem, ale zderzenie się z nim i albo wchłonięcie w swój odrębny świat, albo bezpardonowe odrzucenie go. Jest to bowiem muzyka trudna, wymagająca maksymalnego skupienia i wsłuchiwania się w detale gry artystów, by poznawczy szok mógł przemienić się w fascynację.
Fascynować jest się czym: rozmach form imponuje, nakładające się na siebie głosy instrumentów zostały ze znawstwem zestawione i zaaranżowane, a śledzenie tego, jak ewoluują kolejne kompozycje – gdy już się otworzymy na specyficzny muzyczny język kwartetu – może dostarczyć wiele satysfakcjonujących zaskoczeń. Zachwycają też muzycy, którzy operują osobistym, urozmaiconym brzmieniem, doskonale ze sobą współgrając. Ale to nie dziwi – niebanalne dzieło wymaga niebanalnych wykonawców. I chyba także odbiorców o niebanalnym nastawieniu do słuchania muzyki.
autor: Maciej Krawiec
Editor’s info:
The much anticipated follow-up to Fiction (Pi 2013), which was voted runner-up Best Debut Album of the Year in the NPR Jazz Critics Poll.
Mitchell plays in some of the most critically acclaimed bands on the jazz scene: Tim Berne’s Snakeoil, Dave Douglas Quintet, Rudresh Mahanthappa’s Bird Calls, John Hollenbeck’s Large Ensemble, Dan Weiss’s Fourteen/Fifteen, Darius Jones Quartet, among many others
A recipient of the prestigious Doris Duke Impact Award in 2015.
Vista Accumulation consists of eight flowing, long form compositions, often with the feel of contemporary classical music combined with collective improvisation that are firmly rooted in jazz.
Named one of Four Young Pianists on the Rise by The New York Times in 2011.
“This refusal to settle might say something about Mr. Mitchell’s identity as a composer — of extremely demanding music that not everybody can play-and as a kind of perfectionist, a creature of preparation.”
by Ben Ratliff, The New York Times
Matt Mitchell, a 2015 recipient of the prestigious Doris Duke Impact Award, is one of the most in-demand pianists in jazz. As a member of Tim Berne’s Snakeoil, the Dave Douglas Quintet, Rudresh Mahanthappa’s Bird Calls, John Hollenbeck’s Large Ensemble, and the Darius Jones Quartet, among many others, he has played an integral role on a number of the most critically-acclaimed releases of the last few years. Highly regarded for bringing contemporary classical music influences to his playing, his debut as a leader, Fiction (Pi 2013), a duo with drummer Ches Smith, was described by All About Jazz as “…huge quantities of brain candy, akin to a shot of adrenaline that will keep the willing listener on the edge of his or her seat.”
His new release, Vista Accumulation, spends much of its time contemplating the jazz tradition while continuing to expand on possibilities for interaction between composition and improvisation. While Fiction mostly included short pieces that were originally conceived as etudes to expand Mitchell’s pianistic facilities, the compositions on Vista Accumulation – eight of them spread out over two CDs -- use longer forms. They flow with a narrative arc, constantly unfolding, alternately worrying over small repetitive gestures before expanding to wide vistas. The detailed music consists as much of continuous, constantly evolving collective playing as it does a succession of solos. It has the feel of contemporary classical music, with references to Morton Feldman and Harrison Birtwistle, and yet there are several ballad-like moments, as well as fractured echoes of the blues. The New York Times, who in 2011 named him one of “four young jazz pianists on the rise,” calls the music “…a bold signature for [Mitchell] as a composer and bandleader, one rooted in avant-garde traditions that encompass not only improvising pianists like Andrew Hill and Keith Jarrett but also classical modernists like Anton Webern and Charles Ives.”
The music is performed by his quartet, made up of some of the most respected musicians on New York’s cutting-edge jazz scene: Chris Speed produces a soft timbre on tenor saxophone that harkens back to Lester Young and a gorgeous tone on clarinet while playing with a thoroughly modern sensibility. One of the under-sung heroes of jazz, he co-leads the bands Endangered Blood, Pachora and Human Feel, while also playing in John Hollenbeck’s Claudia Quintet and Craig Taborn’s quartet, as well as formerly Tim Berne’s Bloodcount. Bassist Chris Tordini – who has appeared on the Pi Recordings releases Oblique I (2011) and Alloy (2014) from drummer Tyshawn Sorey – plays with a huge, warm tone and an insightful ability to act as the glue for all the music’s parts. Drummer Dan Weiss – who released his own critically acclaimed Fourteen on Pi in 2014 and plays with the likes of Rudresh Mahanthappa, Lee Konitz, and Dave Binney – plays with great spontaneity and a highly varied compositional sense. Mitchell’s own supremely inventive playing encompasses a wide vocabulary of influences that are impossible to pinpoint. Paying unusual attention to dynamics of touch and exhibiting his hallmark of rhythmic and harmonic convolution, every one of his solos is the sound of constant surprise.
Sometimes one gets the best sense of a musician from talking to his peers. Asked why he invited Mitchell to join his Bird Calls band for his eponymously-named album that was voted #1 Best Album of 2014 in the Downbeat Critics Poll, alto saxophonist Rudresh Mahanthappa said “Matt is one of the most versatile and original voices on the piano of this decade. He has digested the entire jazz tradition whole and synthesized that with a far-reaching knowledge of all musical genres. He is an unstoppable force who will continue to shape this music well into the future.” Drummer and composer John Hollenbeck on why Mitchell is in so many of his bands: “Since I'm often trying new things, I often run into musicians saying ‘I can’t do that,’, ‘this is not possible,’ etc. I'm looking for people who say, ‘Let me try this!’ Matt Mitchell is this type of musician. He loves challenges and plays up to them consistently. He is creating a new level of musicianship for his fellow pianists to contend with.”
Etched with lyricism and emotion, Vista Accumulation affords a whole new view on Mitchell’s musical mastery.
The much anticipated follow-up to Fiction (Pi 2013), which was voted runner-up Best Debut Album of the Year in the NPR Jazz Critics Poll.
Mitchell plays in some of the most critically acclaimed bands on the jazz scene: Tim Berne’s Snakeoil, Dave Douglas Quintet, Rudresh Mahanthappa’s Bird Calls, John Hollenbeck’s Large Ensemble, Dan Weiss’s Fourteen/Fifteen, Darius Jones Quartet, among many others
A recipient of the prestigious Doris Duke Impact Award in 2015.
Vista Accumulation consists of eight flowing, long form compositions, often with the feel of contemporary classical music combined with collective improvisation that are firmly rooted in jazz.
Named one of Four Young Pianists on the Rise by The New York Times in 2011.
“This refusal to settle might say something about Mr. Mitchell’s identity as a composer — of extremely demanding music that not everybody can play-and as a kind of perfectionist, a creature of preparation.”
by Ben Ratliff, The New York Times
muzycy:
Matt Mitchell: piano
Chris Speed: tenor saxophone, clarinet
Chris Tordini: bass
Dan Weiss: drums
utwory:
CD1:
1. Select Your Existence
2. All the Elasticity
3. Numb Trudge
4. 'twouldn't've
CD2:
1. Utensil Strength
2. Wearing the Wig of Atrophy
3. Hyper Pathos
4. The Damaged Center
wydano: 2015
more info: www.pirecordings.com
Opis
- Wydawca
- Pi Recordings (USA)
- Artysta
- Matt Mitchell Quartet [Matt Mitchell / Chris Speed / Chris Tordini / Dan Weiss]
- Nazwa
- Vista Accumulation [2CD]
- Instrument
- piano
- Zawiera
- 2CD