search

Amir ElSaffar Two Rivers Ensemble's: Crisis

66,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Ethno Jazz/Free Improvisation/Avant-Garde
premiera polska:
30.10.2015
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com, ocena: * * * * *:
Klasycznie wykształcony trębacz i kompozytor o perskich korzeniach jest laureatem Doris Duke Performing Arts Award, Młody trębacz znalazł się w gronie artystów takich jak Anthony Braxton, David Lang, Myra Melford czy William Parker.
Urodził się w Chicago w 1977 roku, dość szybko zainteresował się jazzem, ma na swoim koncie pierwszą nagrodę w prestiżowym TRUMPET GUILD, międzynarodowym konkursie improwizacji jazzowej w 2011. Wraca do korzeni kultury perskiej, między 2001-2003r. kilkakrotnie pomieszkuje w Iraku, gdzie pobiera lekcje gry na Santurze, 70-strunowym chordofonie. W 2007 roku na debiutanckiej płycie 'Two Rivers' przedstawia swoją oryginalną koncepcję łączącą perską tradycję i afroamerykański, kreatywny jazz, zanurzony w afrykańskich obrzędach, nie wolny jednak od dorobku współczesnej muzyki klasycznej.
Ma za sobą współpracę m.in. z takimi gigantami jazzu jak Cecil Taylor, ale także z młodymi lwami nowoczesnego jazzu jak Rudresh Mahanthappa i Vijay Iyer.

'Crisis' to dziewięć orientalnych rarytasów, sięgających korzeniami bardzo głęboko w głąb ziemi - muzyki rytualnej, religijnej, takiej, która służyć miała komunikacji z tym, co przekracza ludzką wyobraźnię. Po tym względem to muzyka bardzo osobista, coś na kształt modlitwy, pełna skupienia i magnetycznego wręcz napięcia.

W pięciogwiazdkowej recenzji Karl Ackermann w All About Jazz napisał (. . .) what ElSaffar is doing on Crisis is unique in music…from a political and historical vantage point, the task of narrating complex global events through instrumental music is more than challenging. ElSaffar has not only commendably told this personal and globally important story but has produced a masterpiece of a recording in doing so.”
Nic dodać nic ująć.

jazzarium.pl:
Dwa muzyczne obszary, które pozornie rezonują w sposób naturalny. A jednak, gdy myślimy o mariażu tradycyjnych brzmień Bliskiego Wschodu i wolnej improwizacji, myśl wypełnia wspomnienie mocno wyeksploatowanej fuzji dźwięków, kolejnych podobnych zabiegów i dawno odłożonych na półkę albumów z zachodzącym nad pustynią słońcem zdobiącym okładkę. Inaczej rzecz się ma, gdy gwarantem jakości jest logo wytwórni PiRecordings. Wówczas mamy szansę zetknąć się z misterną i bogatą różnorodnością, a zarazem kompletnym dziełem, jakim jest bez wątpienia "Crisis" Amira ElSaffara.

"Crisis" jest piątym albumem amerykańskiego trębacza, wydanym przez wyjątkowo interesującą wytwórnię płytową PiRecordings. Podziwiając katalog nowojorskiej oficyny, trudno wątpić, że jest to miejsce gromadzące wyjątkowo płodnych i otwartych twórców. Amir ElSaffar osiągnął coś, co wydaje się być zadaniem niełatwym i wymagającym niezwykłej elastyczności i odwagi. Na grunt niezwykle wymagającego nowoczesnego jazzu wprowadził archaiczny ton muzyki opartej na orientalnych skalach, lub też odwrotnie - wzbogacił tradycję Bliskiego Wschodu o elementy języka współczesnej improwizacji. Niezależnie od tego, jak konstruował swoje kompozycje, od momentu zapisania nut, poprzez zaaranżowanie na sześcioosobowy skład, do zarejestrowania w studiu nagrań, uczynił to bez uszczerbku dla którejkolwiek z tendencji. Utwory wydają się mieć bardzo wyważone proporcje, splatając się w jedną intrygującą całość. ElSaffar nie narzucił słuchaczowi konieczności selektywnego odbioru, ani nie zrzucił na niego balastu poszukiwania ratunku w solowych improwizacjach. Są one raczej ukoronowaniem zderzenia gry poszczególnych instrumentalistów, ich wzajemnego oddziaływania, a przez to stwarzania bardzo intymnego świata, w którym ważna wydaje się być także stojąca za artystycznym wykonaniem refleksja. Znając nieco biografię trębacza wiemy, że jest on synem Irakijczyka i Amerykanki. Arabski rodowód z pewnością wywarł znaczący wpływ na twórczość ElSaffara. Bliskowschodnie podróże rysują cienką linię horyzontu utworów zawartych na płycie; w sposób szczególny odbija się w nich doświadczenie Arabskiej Wiosny i roczny pobyt muzyka w Egipcie. Nawiązanie do sytuacji politycznej w kraju faraonów czytelne jest nie tylko za sprawą tytułów poszczególnych kompozycji (The Great Dictator, Taqsim), ale także nastroju, jaki muzycy budują wykorzystując wszelkie dostępne środki: brzmienie orientalnych instrumentów, wzmaganie napięcia czy uwypuklenie tradycyjnej metro-rytmiki krajów arabskich.

Album jest bardzo dynamiczny, ale nie brak momentów nostalgicznych, transowych, jak choćby Aneen (Weeping), czy Love Poem (Complete.), w których uczucie estetycznej "sytości" potęgują matowe frazy trąbki, a czasem rzewna wokaliza.
autor: Urszula Nowak

Editor’s info:
Crisis chronicles the continuing development of trumpeter Amir ElSaffar’s critically acclaimed Two Rivers Ensemble, a band purpose-built to explore the juncture between jazz and music of the Middle East, in particular the Iraqi maqam. The new work is his reflection on a region in turmoil and strife: revolution, civil war, sectarian violence; a culture’s struggle for survival. It sets aside some of the more exploratory work that he has done in recent years to focus on music that is passionate and visceral, a cry from the heart. Crisis was commissioned by the Newport Jazz Festival, where at its 2013 premiere, it made a clear emotional connection to the audience, receiving a rousing standing ovation after just the first piece. Driving and to the point, ElSaffar’s music is beyond categorization ' not jazz, world music or any facile fusion thereof ' but a world unto its own.

Born and raised just outside of Chicago, ElSaffar’s early musical education included performances with jazz and blues bands throughout the city. He also had a foray with the Civic Orchestra of Chicago, where he worked with conductors such as Pierre Boulez, Daniel Barenboim, and Mstislav Rostropovich. Today, his music finds root in the Iraqi maqam, the music of his father’s homeland. But unlike many who dabble in a musical tradition only to give their music a superficial sheen of exoticism, ElSaffar’s commitment to Iraqi and Arabic culture runs deep: He has traveled the world to study with many of the world’s great maqam masters, including Hamid AlSaadi, the world’s leading authority on Iraqi maqam, who called ElSaffar ' one of the finest santour players and maqam singers in the world. I am proud of his dedication and continued commitment to discovering the secrets to this music.' ElSaffar is the music curator for Alwan for the Arts, the New York-based Middle Eastern cultural center in addition to leading the Alwan Ensemble, which specializes in the performance of Arab classical music. He is also the director of the Middle Eastern ensemble at Columbia University.

Crisis is ElSaffar’s fifth release on Pi Recordings and the third, following Two Rivers (2007) and Inana (2011) to feature the Two Rivers Ensemble. The new album is comprised largely of the ‘Crisis Suite,’ which was composed in 2013, after he spent a year living in Egypt, where he witnessed the Arab Spring protests first-hand, and Lebanon, where he worked with Syrian musicians who were living through that country’s harrowing civil war. The suite follows a narrative arc: a commentary on the recent history of Iraq and the Middle East. Often based on the melodic modes of the maqam and folkloric rhythms, the music eschews some of the abstract quality of some of ElSaffar’s prior work and focuses instead on the passionate and ecstatic. His virtuoso trumpet playing is firmly rooted in the jazz tradition, yet at the same time he’s capable of playing a taqsim (melodic improvisation) in an authentic Arab style, with a sound that is reminiscent of the nay (reed flute) along with the melisma and ornamentation of maqam singing. He has a unique approach to playing microtonally: Using a standard, three-valve trumpet, ElSaffar has created new techniques that enable intonation that are characteristic to Arabic music. His sound is rich with overtones and burred texture: in one moment, bright and pushing to the sonic edge of the instrument and at another, a hushed whisper. His idiomatic maqam vocals sound at once prayer-like and an appeal for understanding and compassion, and his santour is full of tremolos and a long echo that is evocative of an ancient past.

Helping ElSaffar bring his singular musical concept to life are Nasheet Waits on drums, who drives the ensemble with a flexible sense of time combined with deep swing; bassist Carlo DeRosa, who exhibits a mastery of quartertones and rock solid groove; the adroit playing of Tareq Abboushi on buzuq (long-necked lute) and Zafer Tawil on oud and percussion who, in addition to taking masterful solos, work together to fill the role of a chordal instrument, providing a rich, chattering bed of rhythmic counterpoint. Ole Mathisen, ‘ a master of microtonal playing on the saxophone contributes beautifully controlled and technically dazzling playing, and serves as the perfect foil to ElSaffar on the front line. After eight years together, the ensemble has developed a profound empathy and an intuitive ease with this highly complex music, enabling the band to play with a creativity that transcends its pure technical challenges.

A 2013 winner of the prestigious Doris Duke Performing Artist Award. ElSaffar continues to grow as an artist. He has worked extensively in Europe over the past two years, collaborating with diverse musicians such as the Belgian group Aka Moon, Swedish composer C.C. Hennix, and a Berlin-based microtonal brass quintet. Last year, La Fondation Royaumont in France commissioned ElSaffar for a piece for string quartet plus voice and santour, which premiered at the Festival d’Avignon, one of the world’s largest theater festivals, and Festival d’Aix, an opera festival. They have since commissioned him for three more works that will be performed at festivals throughout France over the next three years. In April, 2015 ElSaffar assembled an unprecedented ensemble of 17 musicians to realize a new work, Rivers of Sound, that made its premiere at Lincoln Center in New York City.

Asked to describe his intentions when writing Crisis, ElSaffar wrote: Out of the ashes emerges a sound. Overtones, harmonizing, becoming many. Intangible threads of humanity, too delicate to be broken or destroyed, emanating from a shared, infinite past that is our present….’ The resulting music is by turns tumultuous and tender, both a lament for something lost and a quest for transcendental beauty.

muzycy:
lTwo Rivers Ensemble:
Amir ElSaffar (trumpet)
Ole Mathisen (tenor saxophone)
Zafer Tawil (‘oud & percussion)
Tareq Abboushi (buzuq)
Carlo DeRosa (bass)
Nasheet Waits (drums)

utwory:
1. Introduction - From the Ashes 4:54
2. The Great Dictator 8:50
3. Taqsim Saba 3:17
4. El-Sha’ab (The People) 8:18
5. Love Poem 7:05
6. Flyover Iraq 8:19
7. Tipping Point 13:40
8. Aneen (Weeping), Continued 3:36
9. Love Poem (Complete) 7:08

wydano: 2015-05-19
more info: www.pirecordings.com
more info2: www.amirelsaffar.com

PI59

Opis

Wydawca
Pi Recordings (USA)
Artysta
Amir ElSaffar Two Rivers Ensemble's
Nazwa
Crisis
Instrument
trumpet
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.