search

Day and Night

64,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji


opis:

multikulti.com - ocena * * * *:
Gitarzysta Tom Rizzo w Europie jest raczej mniej znany, w USA ma status gwiazdy jazzu, zastąpił Kevina Eubanksa w Jay Leno Show. Zapraszają go do współpracy Blood Sweat and Tears, Maynard Ferguson, Brian Wilson, Jim Carrey, Jamie Foxx, Jennifer Holiday, B,B, King, Robin Williams, Natalie Cole, Chaka Kahn, Shirley MacLaine, Jennifer Lopez…
Komponuje do filmów, reklam i słuchowisk radiowych. Ale w centrum jego zainteresowań pozostaje muzyka jazzowa.
Przez całe dekady niedoścignionym wzorem dla gitarzystów jazzowych byli pianiści. Kopiowanie fortepianowego sposobu gry na gitarze doprowadziło po pewnym czasie do rozdzielenia linii melodycznej i akompaniamentu. Tom Rizzo w ten właśnie sposób podchodzi do gitarowej materii. Podstawową bazą jego kompozycji/interpretacji są rytmicznie grane akordy. A jest w tym mistrzem. Fantastyczna, specyficzna melodyka, która to dzięki bebopowej rewolucji stała się bardziej skomplikowana, to kolejny atut tego nagrania.

Tom Rizzo buduje napięcie w sposób klarowny, umiejętnie podąża za zajmującymi tematami, do tego po mistrzowsku układa akompaniament. A kompozycje wybrał wyśmienicie, na płycie usłyszymy 'Law Years' Ornette'a Colemana, 'Infant Eyes' Wayne'a Shortera, 'Moon River' Henry'ego Manciniego, 'Living For The City' Stevie'go Wondera czy 'So In Love' Cole'a Portera.
Do swojego Los Angeles Quartet dokoptował sześcioosobowe brassowe wsparcie, w znaczący sposób wpływające na obraz całości.
Muzyka jest bardzo różnorodna, co bez wątpienia jest pochodną możliwości wykonawczych zebranych w studio instrumentalistów, potrafią oni łączyć tradycję z nowoczesnością w sposób bardzo przekonujący, ale jednocześnie na tyle delikatny i subtelny, że czasami mamy problem z określeniem czy w nutach dominuje bebop, blues czy jazzowa ballada.
Na osobny akapit zasługuje realizacja, w audiofilskim rozumieniu, jest referencyjna.
autor: Mateusz Krępski
Copyright © 1996-2017 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
Through the richly textured arrangements of longtime collaborator Nick Lane and a stellar ensemble of Los Angeles' finest, veteran guitarist and composer Tom Rizzo creates a swinging and wide-ranging recording of interesting standards and provocative originals. From the subtly loose groove of Ornette Coleman's, "Law Years," to the lush orchestration of Wayne Shorter's "Infant Eyes," or the buoyant swing of Cole Porter's "So In Love," Rizzo's supple guitar lines provide a central voice to a wide array of sonic moods.

All About Jazz - ocena * * * 1/2:
The names in guitarist Tom Rizzo's starting lineup on Day and Night indicate that this is a West Coast-based group, an observation that is borne out in Rizzo's bio, which says he is "active [on] the Los Angeles music scene" and served as guitarist for the Tonight Show band when Jay Leno was at the helm, reinforced by the song "Heart of L.A.," one of Rizzo's four original compositions.

Rizzo's tentet, featuring some of the Los Angeles area's leading sidemen (trumpeter Bob Summers, trombonist Nick Lane, saxophonists Bob Sheppard and Jeff Driskill among them), appears on five tracks, with Rizzo's quartet on the other half-dozen. Lane and Sheppard (tenor) solo smartly on Stevie Wonder's "Living for the City," and Sheppard on Vincent Youmans' "Without a Song," performed in flag- waver mode. Aside from that, the larger ensemble is on hand to provide body and color. Rizzo—whose chops, by the way, are beyond reproach, as is his luminous sound—solos most often, sharing blowing space with pianist Dennis Hamm on the quartet numbers. Hamm, best known for his sorties into Latin jazz, is perfectly at home here, designing a number of trim and stylish ad libs.

The choice of music is eclectic, to say the least. Besides "Heart of L.A.," Rizzo wrote "School Days" (which sounds much like the song written by Gus Edwards way back in 1907), the doleful, Western-tinged "Lonesome Cowboy" and "Matt and Kelly," a laid-back postscript to Henry Mancini's haunting "Moon River," which ends the session. Also on the menu are Cole Porter's "So in Love," Wayne Shorter's "Infant Eyes" (whose engaging melody has less impact when played at a languid tempo), guitarist Peter Bernstein's genial "Little Green Men" and Ornette Coleman's "Law Years."

Before closing, a word should be said about bassist David Hughes and drummer Steve Schaeffer who round out the quartet in splendid fashion. If this is not a working group it probably should be. And if Day and Night isn't widely heard that's no fault of Rizzo, who has sculpted a handsome album that is sure to please most jazz-directed ears.
By JACK BOWERS
ORIGIN82733

Opis

Wydawca
Origin Records (USA)
Artysta
Tom Rizzo
Nazwa
Day and Night
Instrument
guitar
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.