search

Rotator

69,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji


opis:

Machina, 2009-04, ocena: * * * * *
Są w życiu chwile, gdy ma się chęć posłuchać saksofony tenorowego. W tym sezonie bezkonkurencyjny jest Michael Adkins. Kanadyjczyk od 20 lat działający na scenie nowojorskiej wydał dopiero drugi autorski album, tym większe jest zaskoczenia. Obcujemy z dojrzałym, oryginalnym artystą, który zaskakuje i wygrywa na każdym froncie. Mocne, nasycone brzmienie Adkinsa wynika ze skąpanych w bluesie klasyków jak Coleman Hawkins czy Sonny Rollins. Jego liryczne wzloty pobrzmiewają szkołą Coltrane'a. Ale muzyka z 'Rotator" jest na wskroś nowoczesna, kompozycje budowane z nerwowo rozedrganych, arabeskowych motywów, które odsyłają wprost do tradycji Ornette Colemana i Erica Dolphy. Zmysłowy, refleksyjny ton gry Adkinsa łagodzi te rozwichrzone wątki nie tępiąc ich pazura na tyle, że powstaje nowa jakość o niepowtarzalnym smaku. Nagrany w wybornym kwartecie: Adkins, Lossing, Hebert, Motian 'Rotator" to jeden z najlepszych ostatnio jazzowych albumów.
autor: Rafał Księżyk


artPapier, 1 czerwca 11 (131) / 2009:
Wspaniałe odkrycie! Michael Adkins to saksofonista obecny na nowojorskiej scenie od dekady, jednak nigdy nie dbał o rozgłos i przynależność do grona jazzowych gwiazd Wielkiego Jabłka. 'Rotator" jest jego dopiero drugą autorską płytą (po 'Infotation" sprzed 4 lat). Wypełniająca ją wyzwolona, precyzyjnie tkana, pełna fascynujących zaułków muzyka zakorzeniona jest w tradycji post-bopu i free, unika jednak ekstremów, roztaczając raczej refleksyjny nastrój. Ramy wyznaczają: przestrzenna, dopieszczona pod każdym względem sekcja (na perkusji sam Paul Motian, na basie John Hebert), oraz wyrafinowana harmonicznie, acz oszczędna gra pianisty Russa Lossinga. W dojrzałym, pobrzmiewającym bluesem, męskim, ale przesiąkniętym nostalgią tonie tenoru Atkinsa jest coś, co kojarzy się z mądrością starych mistrzów - Sonny'ego Rollinsa, Archiego Sheppa, Freda Andersona. Doskonałe.
autor: Łukasz Iwasiński


Editor's info:
When one hears Michael Adkins for the first time, there's a certain shock, not just at the presence of a new voice but that such a musician might arrive fully formed.
There's something unexpected in the sheer weight of his sound and depths of meaning that impinge in his lines. It might be noted that Adkins presents himself here as a tenor saxophonist, without that usual leap to the soprano or something else, a movement almost expected of those setting out to play jazz's dominant horn.
Now that suggests a player very deeply involved in the formation of his own voice, a preoccupation to which this session attests, even to a concern with an authentic sense of speech. - Stuart Broomer


All About Jazz:
A gigantic album from an extraordinary "new" tenor saxophonist. Rotator is actually Michael Adkins' second disc as leader, but his first-Infotation (Semblance Records, 2005), recorded back in 2000 and five years finding a label-slipped under the radar of many people, including this listener. Thirty-something Adkins, brought up around Detroit but based in New York since 1998, seems to have sprung fully formed from whatever mould they make great tenor players in.
Adkins' playing has the gravitas of someone 20 years his senior and his sound has the gruff, bluesy, seasoned weight which distinguished the best hard bop tenormen of the late 1950s/early 1960s. His tone is often vocalized and makes attractive use of multiphonics in the mid and lower registers, but is free of chalk-down-a-blackboard, high-end harmonics. It's a pleasure just to roll around in the sound.

It gets even better. Adkins' writing-and all eight pieces here are Adkins originals-is singular and luminously of today. It's typified by terse, repeated, circular motifs, which Adkins in his improvisations obsesses on, worries at, approaches from different angles, buffs and burnishes and generally turns inside out before passing the torch to one of the other players.

The blues-informed "Number Five," a representative track, sounds like it's something John Coltrane might have recorded with Thelonious Monk-but not in 1957, next year. Less typically, though even in rough diamond mode Adkins is in his own way always lyrical, the pastoral "Forena" suggests today's Charles Lloyd. Adkins sounds unlike anyone you ever heard before-but at the same time, like someone who's always been with us.

The band is just perfect. Bassist John Hebert played on Infotation, and it's he, presumably, who introduced Adkins to pianist Russ Lossing-the free-spirited and righteously swinging Hebert and Lossing are longtime playing partners whose decade-long association has now been marked by their first duo album, Line Up (Hat Hut, 2008). The drummer is modern master Paul Motian-approaching twice Adkins' age but immortal, his genius for supple, quasi-melodic, backbeat-free yet propulsive rhythm undimmed.

Rotator is absolutely essential listening for anyone who loves tenor saxophone. An important new voice has arrived.

By Chris May

OGY660

Opis

Wydawca
HatART (Swiss)
Artysta
Michael Adkins Quartet
Nazwa
Rotator
Instrument
tenor saxophone
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.