Aaron Bennett, Darren Johnston, Lisa Mezzacappa, Frank Rosaly: Shipwreck 4
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska: 27.09.2016
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: plastikowe etui
opis:
multikultiproject.blogspot.com; 2016-07, ocena: *****
Kwartet Shipwreck 4 to zespół złożony z muzyków na co dzień związanych ze sceną tzw. "San Francisco Bay Area" (czyli obszaru nad zatoką San Francisco - samo miasto, ale także np. Oakland gdzie mieszka wielu i pracuje wielu muzyków szeroko rozumianej sceny jazzowej) - saksofonista Aaron Bennett, trębacz Darren Johnston i kontrabasistka Lisa Mezzacappa - oraz perkusisty z Chicago, Franka Rosaly'ego. W czasach komórkowych telefonów, tras koncertowych, licznych klubowych spotkań i nagrywania płyt przez internet, gdy muzycy wcale nie spotykają się w jednym studiu a są gdziekolwiek na świecie, taka kolaboracja nie jest niczym nie zwykłym. Ale przypomnieć należy, że trębacz Darren Johnson przez wcale nie krótki okres czasu mieszkał w Chicago i tam właśnie stawiał pierwsze kroki na jazzowych i awangardowych scenach. Wydaje mi się, że właśnie dzięki niemu kwartet zaistniał w dokładnie tym składzie.
Gdy słucham tego albumu nasuwają mi się dwie refleksje - pierwsza to tak, że znakomicie słychać dlaczego trzech muzyków z San Francisco zdecydowało się dokooptować do składu perkusistę z Odległego przecież Chicago. Frank Rosaly jest niezwykłym ogniwem tego kwartetu to on kiełzna improwizacyjne zapędy Mezzacappy i Johnsona, nadaje strukturę i rytm poszczególnym kompozycjom. I chociaż wszystkie te kompozycje opisane są jako improwizacje, to słuchając ich - naprawdę trudno w to uwierzyć. To druga moja refleksja. Gdy uważnie wsłuchać się choćby w zamykający płytę utwór "The Face Consented, At Last", trudno uwierzyć że jest to improwizacja. Wszystko tu jest dopracowane - struktury, rytm, nawet melodyka. Rosaly zresztą uchodzi - obok Tima Daisy - za jednego z najbardziej melodyjnie grających perkusistów współczesnej sceny amerykańskiej, ale tutaj akurat za ten aspekt muzyki odpowiada Johnson i Bennett. Ten ostatni zresztą w całym tym projekcie wydaje się być wyjątkowym odkryciem. Sprawny instrumentalista i niezwykle czujny improwizator, świetnie czuje muzykę zespołu i reaguje na każde, najmniejsze nawet impulsy partnerów.
Porozumie i intuicyjność tej muzyki to kolejny aspekt, który trzeba tu wyróżnić. Bez tego nie można mówić w ogóle o wrażeniu kompozycyjności muzyki. A jakie to zrozumie musi być byśmy mogli tę muzykę odbierać jako skończone kompozycje? Sprawdzić powinniście sami, naprawdę warto.
autor: Marek Zając
Editor's info:
"Shipwreck 4 celebrates the first quartet meeting of San Francisco Bay Area improvisers Darren Johnston, Aaron Bennett and Lisa Mezzacappa with Chicago drummer Frank Rosaly. Johnston, a major figure in the Bay Area music scene, has nonetheless retained close ties to Chicago's jazz community, and made the introductions here-the group assembled to play a set at a San Francisco Monday night music series, and decided right afterwards to book a recording session that weekend. Fueled by the combination of longtime musical friendships and the excitement of the unknown, the music in this session is full of surprises, floating and soaring, embracing lyricism and texture, off-kilter grooves and full-on freakouts.
Rosaly, praised for his "sharp sense of time, imaginative vocabulary, and a knack for knowing just what a given context requires" (Chicago Reader) is among the most creative voices in Chicago improvised music, leading his own projects and collaborating with peers and luminaries such as Bobby Bradford, Rob Mazurek, Jason Stein, Thurston Moore, Jeff Parker, Nels Cline, Matana Roberts, and Nicole Mitchell, among many others. He and Mezzacappa share a playful, interactive rhythm section sensibility that moves the music forward in unexpected ways and bursts into the foreground when inspiration strikes. Johnston and Bennett sculpt stunning melodies from thin air, creating rich pads of sound one moment, and darting in and out of frenetic noisy textures the next.
Named for Shipwreck Studios, the Oakland, CA studio where the group recorded and which was destroyed in a fire two months after the session, Shipwreck 4 is a remarkable conversation between two vibrant creative music scenes which seem to have a lot to say to each other."-NoBusiness Records
8-page booklet with images of the musicians.
muzycy:
Aaron Bennett: tenor saxophone
Darren Johnston: trumpet
Lisa Mezzacappa: acoustic bass
Frank Rosaly: drums
utwory:
1. The Storm We See, The Sea We Saw 5:12
2. Counted Like Flies 7:42
3. When Not Night 11:31
4. Everything’s Coming up Rosaly 3:40
5. Bloom 13:09
6. The Face Consented, At Last 6:21
wydano: 2016
nagrano: Recorded 10th January, 2015 by Myles Boisen and Jonah Strauss at Shipwreck Studios, Oakland, CA
more info: www.nobusinessrecords.com
Opis
- Wydawca
- NoBusiness Records
- Artysta
- Aaron Bennett / Darren Johnston / Lisa Mezzacappa / Frank Rosaly
- Nazwa
- Shipwreck 4
- Zawiera
- CD