Light. The Early Years 1975-1989 [4CD Limited edition of 1000 box sets]
239,99 zł
Brutto
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
opis:
multikultiproject.blogspot.com, 2016-05
”Pierwszym w dorobku litewskiej wytwórni NoBusiness tego typu boksem było Muntu. To właśnie tam skompilowane zostały publikowane wcześniej i nie nagrania legendarnego zespołu prowadzonego w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych przez Jemeela Mondoca. Potem był boks z wczesnymi nagraniami Williama Parkera. Teraz do ręki otrzymujemy zestaw innego nestora free jazzu, niegdyś związanego ze scena loftową - perkusisty Williama Hookera.
Zebrane tu nagrania pochodzą z pierwszego okresu twórczości perkusisty i powstały w latach 1975-1989. Składają się na nie cyfrowe edycje dwóch pierwszych winylowych płyty artysty "...Is Eternal Life" (z roku 1977) oraz "Brighter Lights" (z 1982) oraz, na dyskach 3 i 4, nagrania wcześniej niepublikowane (także na płycie nr 2 jest zarejestrowane w 1980 roku niepublikowane nagranie Hookera z Jemeelem Moondociem oraz Hassanem Dawkinsem).
Całość ułożono w porządku chronologicznym z jednym wyjątkiem na końcu zamyka czwartą płytę solowe nagranie Williama Hookera z roku 1981, stanowiące swoistą klamrę tej płyty - ukazujące z jednej strony rozwój muzyka, z drugiej - ciągłość jego twórczej, fascynującej ewolucji. Takie jest też całe to nagranie - stąd taka, a nie inna kolejność. Pierwsza jego płyta przynosi niezwykłe doświadczenie - rozpoczyna się jak korzenny rytuał osiemnastominutowym, solowym nagraniem Hookera w którym od początku zestawowi perkusyjnemu towarzyszą liczne małe instrumenty i wokal samego artysty. Pierwotnie ten utwór wypełniał całą jedną stronę podwójnego winyla, który Hooker wydał własnym sumptem w roku 1977, niemal dwa lata po zarejestrowaniu materiału. Ale ta pierwsza płyta ("...Is Eternal Life") nie była solowym nagraniem - dalej mamy już do czynienia z różnymi konfiguracjami naprawdę pierwszorzędnych muzyków. Perkusiście towarzyszą tu bowiem David Murray (znajdujący się tutaj utwór "Soy" był bodajże pierwszym chronologicznie jego zarejestrowanym nagraniem - Murray miał wtedy 20 lat - które doczekało się oficjalnego wydania), David S.Ware, Mark Miller. Wraz z nimi przenosimy się już w czasy i estetykę właściwą loftowej scenie Nowego Yorku dojrzałych lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia. To mocne, korzenne, świetnie zagrane free, konsekwentnie oparte jednak na komponowanych tematach i przemyślanych strukturach.
Gra Hookera od początku mocno odwołuje się do dokonań Sunny'ego Murraya z przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Hooker nie zna ograniczeń w swojej improwizacji, ale bardzo często eksploruje w niej mistyczny, rytualny charakter muzyki wiele czerpiąc przy tym z tradycyjnego afrykańskiego folkloru i tamtejszej duchowości. Zdaje się być bardziej szamanem niż muzykiem, gdy do dźwięku bębnów i małych, perkusyjnych instrumentów dołącza jeszcze swój charakterystyczny wokal będący raczej zawodzeniem niż śpiewem. Długie utwory pozwalają tak na rozwinięcie muzycznej koncepcji jak i na zatracenie się w improwizacji, która wysysa z muzyków energię i życiową siłę, ale przenosi w "odmienne stany świadomości" tak ich, jak i publiczność.
Takie są jego nagrania z drugiej płyty. te późniejsze, wcześniej nieznane, zarejestrowane w latach 1988-89 silnie odwołują się do tego okresu i estetyki, ale rytmicznie są jakby znacznie swobodniejsze, bardziej różnorodne, mniej szamańskie, chociaż różnie fascynujące. Tutaj Hooker jakby bardziej się kontroluje, już nie śpiewa i nie zawodzi, ale wplata w muzykę własną poezję.
Koniec oznaczony na rok 1989 nie jest przypadkiem - William Hooker w następnym roku nagrywał już bowiem z Elliotem Sharpem, Thurstonem Moorem i Lee Ranaldo uwalniając się tym samym od stricte jazzowej estetyki.
Sam boks jest znakomicie przygotowanym wydawnictwem a nagrania poddano remasteringowi i poprawiono dźwięk na tyle, na ile było to możliwe. Nie jest jednak doskonale, ale uczynić z tego nagrania audiofilskiego po prostu nie można. Jeśli więc zechcecie posłuchać wspaniałej, fascynującej muzyki, otwartej i mistycznej sięgnijcie proszę po to nagranie koniecznie!!!”
autor: Marek Zając
<>
Editor's info:
A new archive release from NoBusiness's series of important musicians and group recordings from the 70s and 80s, which either were never released before or released on small private labels but long out of print and now newly remastered.
This release is dedicated to William Hooker's early music and covers his most important works during the period from 1975 to 1989. Newly remastered material is now presented in a 4 CD boxed set.
William Hooker is an artistic whole, a vast circle of vision and execution. A body of uninterrupted work beginning in the mid-seventies defines him as one of the most important composers and players in jazz. As bandleader, Hooker has fielded ensembles in an incredibly diverse array of configurations. Each collaboration has brought a serious investigation of his compositional agenda and the science of the modern drum kit. As a player, Hooker has long been known for the persuasive power of his relationship with his instrument. His work is frequently grounded in a narrative context. Whether set against a silent film or anchored by a poetic theme, Hooker brings dramatic tension and human warmth to avant-garde jazz. His ability to find fertile ground for moving music in a variety of settings that obliterate genre distinctions offers a much-needed statement of social optimism in the arts. A disciplined, adaptive, and energetic approach to his medium insures that the oeuvre of William Hooker will continue to grow thicker and richer.
Released in 1977, but assembled from live dates in 75 and 76, Is Eternal Life, was the first of many fruits of William Hooker's activism. A double LP [heard here as Disc One], it was a brash assault on the smugness of the gatekeepers. It features the earliest recorded work of two of our era's defining tenor players: David Murray and David S. Ware.
The essential qualities of Hooker's drum language and unique approach to band leadership are heard here in their fullness. Any vestiges of beats or swing are swallowed by a smearing constancy, super fast rolls are stacked and interleaved holograpically with crashes and high hat chatter to fashion structures that are functionally more tonal than temporal. These spaces and platforms are the sonic basis for the improvisations of whomever William has brought onstage with him. These other voices - in this case Hasaan Dawkins, Mark Miller, and Les Goodson, in addition to David Murray and David S. Ware - are contained by this idiosyncratic approach to drum sound, even as they are supported and informed by it.
The second disc in this set expands the documentation of Hooker's sophomore album, Brighter Lights, originally released in 1982. Like Is Eternal Life, this record was pressed on Hooker's 501C-3 record label Reality Unit Concepts. Brighter Lights features Alan Braufman on alto sax and flute and pianist Mark Hennen, who William still works with frequently. In this set of duets, we can hear how Hooker's vigorous embrace of the kit provides a compelling canvas for soloists and draws his accompanists into territory that exceeds any contrived expressionisms of free jazz clichés. In addition to the sides that made up the original LP, the second disc contains a stellar performance with Dawkins and altoist Jemeel Moondoc.
The third disc in this set features takes from a 1988 live date at Roulette. With the late Roy Campbell on trumpet and the under-recorded Booker T. Williams, Jr. on tenor, the three tracks on Disc Three provide excellent examples of William Hooker as a composer keenly aware of the complex interactions between instrumentalists and between their lines and his drumming. Campbell was a virtuosic colorist whose sense of humor and depth meshed well with Hooker's long form constructions. Williams digs into the spaces implied by Hooker's busy patterns to build melodic extensions that bring an almost vocal-like quality to the work.
Closing out this set, the fourth disc was recorded in 1989 and also features a trio-William with saxophonist Richard Keene and trumpeter Lewis Flip Barnes-and marks one of the last sessions where Hooker will be identified exclusively with the jazz improvisation scene. By the early 90s he has begun side projects with a host of rock/punk guitarists, although his style never fundamentally changed in pursuit of these novel collaborations. Barnes and Keene are well equipped to populate the architecture that Hooker erects. His power-packed, swing-free drumming and Salvador Dali- inspired brushwork can be heard as incentives for longer, perhaps more deliberate phrasing on the part of the tonal improvisers. Keene and Barnes work together as a unit, a pair of interconnected engines churning out light and shadow, harmony and tension, in equal measure. The fourth disc is an extended solo performance called "Continuity of Unfoldment". This work is a rare opportunity to hear this very lyrical drummer/percussionist without support or augmentation. Listening here is like watching time-lapse video of a Buddhist sandpainting and may provide the high point of this very well- assembled collection."-NoBusiness Records
NBCD8285
Opis
- Wydawca
- NoBusiness Records
- Artysta
- William Hooker
- Nazwa
- Light. The Early Years 1975-1989 [4CD Limited edition of 1000 box sets]
- Instrument
- drums
- Zawiera
- 4CD
chat
Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.