Łukasz Borowicki Sextet: Morbidezza of Decadence
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Modern Jazz / Indie Jazz
premiera polska: 2018-09-26,
Wydawnicto Audiofilskie
seria wydawnicza: Jazz Series
kontynent: Europa
kraj: Polska
opakowanie: Triplefoldowe etui
opis:
Opis Wydawcy:
Gitarzysta Łukasz Borowicki prezentuje album "Morbidezza of Decadence". Płyta ukazuje się w oficynie wydawniczej Multikulti Project 24 września 2018 roku.
W połowie polski, w połowie duński sekstet prezentuje odważną, otwartą na inne gatunki muzyczne formę, poddaną wielkiej dyscyplinie instrumentalnej. Album wypełniają wyłącznie kompozycje lidera, pieczołowicie zarejestrowane w kwietniu 2017 roku w duńskim Odense.
Łukasz Borowicki, napędzany interdyscyplinarną energią, to muzyk kompletny, zarówno jako oryginalny kompozytor, jak i wytrawny gitarzysta. Jak sam mówi w wywiadach (...) moja muzyka wychodzi poza kanon jazzowego grania, z jednej strony czerpię inspirację z dorobku współczesnej i XX-wiecznej kameralistyki, z drugiej – z surowości i bezkompromisowości muzyki rockowej (...).
Prowadzi cztery formacje, Łukasz Borowicki Trio, Łukasz Borowicki Quartet, Lynchpin (tutaj występuje wyłącznie jako kompozytor na siedmio-osobowy skład instrumentalny - flute, clarinet/bass clarinet, violin, cello, piano, vibraphone, percussions/glockenspiel) i Łukasz Borowicki Sextet. Współpracował jako kompozytor z malarzem Markiem Niemirskim, pisząc muzykę ilustrującą cykl jego obrazów „Fingerprints”, które były wystawiane wraz z jego muzyką, między innymi w Berlinie i w słynnej Saatchi Gallery w Londynie.
Liner notes - PL:
. . . Jeżeli muzyka cokolwiek wyraża, to są to emocje i ja wierzę, że muzyka potrafi odsłaniać naturę emocji z dokładnością i wiernością, jakiej język nigdy nie osiągnie. Moim zamysłem na ten album było uchwycenie pewnego nastroju in abstracto, uchwycenie jego struktury dynamicznej, wgląd w jego przebieg – odzwierciedlenie, za pomocą dostępnych środków muzycznych, jego morfologii.
Z drugiej strony zależało mi, aby muzyka ta pozostawiała otwarte pole do interpretacji oraz indywidualnej ekspresji każdego z muzyków, aby była płaszczyzną swobodnego dialogu muzycznego. Zależało mi również na tym, żeby przekaz był szczery a sposób wypowiedzi spontaniczny. Pomimo tego, że muzycy uczestniczący w tym projekcie znają się doskonale z innych projektów, to jednak w tym składzie spotkaliśmy się pierwszy raz w dniu nagrania w studiu muzycznym. To pozwoliło na zachowanie świeżości, pewnej dozy kreatywnej niepewności oraz na uniknięcie zbytniego wygładzenia materiału. . .
Łukasz Borowicki
Liner notes - ENG:
. . . If music expresses anything it is emotions and I believe that music is able to reveal the nature of emotions more precisely and truthfully than any language can ever do.
My intention for this album has been to capture a particular mood in abstracto, to capture its dynamic structure, insight into its process – mirroring its morphology with the musical means of expression.
On the other hand I wanted the music to be open for interpretation and an individual expression of each of the musicians, to serve as a vehicle for free musical dialogue. I wanted the statements to be honest and the manner of expression to be spontaneous. Despite the fact that all the musicians participating in this project know each other very well from various other collaborations, we met in this very lineup for the first time in the studio on the day of the recording session. It allowed us to preserve a freshness: a certain amount of creative uncertainty avoiding excessive smoothing of the material. . .
Łukasz Borowicki
All compositions by Łukasz Borowicki
Recorded by Peter Hellesoe in Peak Productions, April 2017, Odense
Mixed and mastered Łukasz Borowicki
Cover design by Adam Karbowski / 13th Floor Studio
Photo by Katarzyna Paruszewska-Hermann
Producer: Łukasz Borowicki
Executive producer: Tomasz Konwent
WYBRANE RECENZJE/SELECTED REVIEWS
polish-jazz.blogspot.com:
This is the fourth album by Polish (resident in Denmark) Jazz guitarist / composer Lukasz Borowicki recorded this time with a sextet, which also features three Danish musicians: trumpeter Mads la Cour, pianist Soren Gemmer and drummer Anders Mogensen and two Polish musicians: saxophonist Bartlomiej Wawryniuk and bassist Mariusz Prasniewski. The album presents eight original compositions, all by Borowicki.
The music on this album takes a step back towards more structured / composed modern European Jazz, with emphasis on composition and ensemble effort. In contrast to the typical albums produced by young Polish Jazz musicians these days, this album is much closer in spirit to Scandinavian Jazz, not only due to the fact that half of the sextet's members are Danish, but mainly due to the character of the compositions, which offer typical Nordic open space and "windy" ambiance. The music is relaxed, and offers a lot of breathing space for all the musicians to solo and interplay extensively, with every single note being perfectly clearly audible.
Borowicki plays the guitar with wonderful minimalist, almost completely acoustic touch, shunning flashy displays of egocentric show-off. All the rest of the sextet members follow his lead in this respect, and the album is a wonderful example of mutual respect and understanding between the musicians, as well as a display of the elegance, restraint and artistry that characterizes European Jazz.
The sextet members are all superb instrumentalists, and they all contribute equally to this album's success. Wonderfully "cool" trumpet parts by la Cour, beautifully melodic solos by Gemmer and spirited saxophone parts by Wawryniuk are kept in check by the solid and yet creative work by the rhythm section, which is fully up to par with the front line players.
Overall this is an excellent album in every respect, clear evidence that the prolific work of Borowicki is consistently excellent and has a lot to offer in a long term. Full of great compositions and excellent playing, this album is an indicator of how young European Jazz is exploding with talent and extraordinary quality, which never ceases to amaze. Well done Gentlemen!
by Adam Baruch
JazzPRESS:
W jednym ze słowników natknąłem się na tłumaczenie pochodzącego z języka włoskiego wyrazu „morbidezza” jako „efekt ekstremalnej miękkości i delikatności w sztuce”. Na swoim najnowszym albumie Łukasz Borowicki zestawia ową „subtelność” z „dekadencją”, by jak wyjaśnia w tekście zamieszczonym na okładce, znaleźć balans pomiędzy melodyjnością uporządkowanych struktur a dekonstrukcją improwizacji.
Po świetnie przyjętych nagraniach w składach trzy i czteroosobowych artysta zdecydował się na uformowanie zespołu z jeszcze większą liczbą członków.
W audycji JazzPRESSjonizm stwierdził: „Miałem ochotę poeksperymentować z szerszą paletą dźwiękową. Sekstet to fajny skład, bo jest sporo brzmień i kolorów, natomiast nie brzmi to jeszcze jak big-band, gdzie zatraca się intymność”. Do nagrania płyty "Morbidezza of Decadence" powstał następujący skład: lider (gitara akustyczna i elektryczna, kompozycje), Mads la Cour (flugelhorn), Bartłomiej Wawryniuk (saksofon altowy), Søren Gemmer (fortepian), Mariusz Praśniewski (kontrabas) oraz Anders Mogensen (perkusja).
Zaangażowanie aż tylu cenionych wykonawców musiało, z jednej strony, gwarantować wysoką jakość i różnorodność brzmieniową, z drugiej jednak mogło budzić obawę o niepełne wykorzystanie ich potencjału. Naturalne stało się więc ograniczenie partii gitarowych, dominujących w brzmieniu dotychczasowych pozycji w dyskografii Borowickiego. Zamierzeniem autora było jak najbardziej równomierne rozdzielenie ról członków zespołu, co istotnie wpłynęło na proces komponowania
i aranżacji. Miało też wpływ na przydzielanie solowych fragmentów poszczególnym instrumentom – w efekcie każdy z nich ma ich idealnie po cztery. Nie oznacza to jednak, że materiał jest precyzyjnie i szczegółowo napisany. Wręcz przeciwnie – tytułowa „dekadencja” odnosi się do otwartości, miejsca na improwizację, której fantastycznie poddali się wszyscy goście. Poza rozszerzeniem składu nową formację gitarzysty cechuje łagodniejsze brzmienie, co sygnalizuje wspomniany wcześniej człon tytułu. Jedynie Zigzags & Lines przypomina stylistykę, do której artysta zdążył nas wcześniej przyzwyczaić, pozostałe kompozycje są natomiast zdecydowanie bardziej melodyjne i ciepłe.
Doskonałym podsumowaniem tej estetyki jest zamykający płytę nostalgiczny Ro, którego tytuł z duńskiego tłumaczy się jako „spokój”.
Analizując dorobek Łukasza Borowickiego, nie sposób pominąć filozoficznych odniesień w jego działaniach. Wystarczy przeczytać zawarty na okładce esej, żeby dostrzec, jak istotny jest to dla niego aspekt. Autor skończył studia w tej dziedzinie, nic więc dziwnego, że podejmuje się dywaacji na temat szerszej roli muzyki. Jak twierdzi, „Lubię myśleć o dodatkowym wymiarze, jakim jest pewne abstrakcyjne, symboliczne znaczenie (muzyki). Często jest to punktem wyjścia do
napisania kolejnego utworu”. Można tym samym założyć, że jego twórczość staje się pozawerbalnym środkiem wyrażania filozoficznych idei. „Muzyka jest w stanie wyrazić coś, czego słowa nie potrafią. Język ma za małą rozdzielczość, żeby uchwycić pewnie stany emocjonalne” – doprecyzowuje artysta we wspomnianej rozmowie.
To właśnie oddanie uczuć w dźwiękach jest podstawowym atutem tej produkcji. Duży na to wpływ ma intymna atmosfera, jaką udało się wytworzyć w duńskim studiu. Dokładnie jak przewidywał lider, choć zespół składa się z aż sześciu osób, to nie zatracił on tego specyficznego nastroju. Mimo niewątpliwego sukcesu
Morbidezza of Decadence domyślam się, że pasja Borowickiego popchnie jego twórczość w zupełnie innym kierunku. Obserwowanie kariery polskiego gitarzysty jest naprawdę fascynujące.
autor: Jakub Krukowski
muzycy:
Łukasz Borowicki: acoustic & electric guitars
Mads la Cour: flugelhorn
Bartłomiej Wawryniuk: alto saxophone
Soren Gemmer: piano
Mariusz Praśniewski: double bass
Anders Mogensen: drums
utwory:
1. Love & Restraint
2. An Indescreet Case of Squareness
3. Morbidezza of Decadence
4. Circle
5. The Blossoming
6. The Blooming
7. Zigzags & Lines
8. Ro
total time - 52:12
wydano: 2018-09-24
nagrano: Recorded by Peter Hellesoe in Peak Productions, April 2017, Odense
Mixed and mastered Łukasz Borowicki
more info: www.multikulti.com
more info2: www.lukaszborowicki.com
Opis
- Wydawca
- Multikulti Project (PL)
- Artysta
- Łukasz Borowicki Sextet
- Nazwa
- Morbidezza of Decadence
- Instrument
- guitar
- Zawiera
- CD