Kultikula: Kultikula
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska: 1999-09-01
seria wydawnicza: Improvised Music Series
kontynent: Europa
kraj: Polska
opakowanie: Singlefoldowe etui
opis:
multikulti.com:
Unikalna sesja rozimprowizowanych instrumentalistów, z których kilku to ważne osobowości muzyki improwizowanej w Polsce: Arnold Dąbrowski (Reportaż, muzyka do spektakli Teatru Ósmego Dnia), Lech Jankowski (autor muzyki do filmów braci Quai 'Instytut Benjamenta' i 'Ulica Krokodyli'), Zbigniew Łowżył (projekty Nisani i KOD) czy Andrzej Trzeciak (Kwartet Jorgi, Trio Taklamakan).
Grupa zawiązała się w 1998r. Wcześniej muzycy spotykali się w najrozmaitszych konstelacjach realizując muzyczne projekty eksperymentalne: REPORTAŻ, MANDALA, ORANGGE, nagrywając ścieżki dźwiękowe do filmów braci Quay pod wodzą kompozytora Lecha Jankowskiego, tworząc muzykę do wielu spektakli teatralnych i radiowych w reżyserii m.in.: Zbigniewa Szumskiego, Lecha Raczka, Stanisława Kuźnika, Waldemara Modestowicza, Wandy Różyckiej, współpracując z teatrami: ÓSMEGO DNIA, CINEMA z Michałowic, NOWYM i POLSKIM z Poznania, IM. OSTERWY z Gorzowa, IM. FREDRY z Gniezna, międzynarodowymi grupami teatralnymi: FOOTSBARN TRAVELING THEATRE, TON UND KIRCHEN oraz KULTURETAGE z Oldenburga.
Projekt KULTIKULA to dojrzałe, pełne zespołowe improwizowanie w wielobarwnym wymiarze. Przestrzenie, składanie strzępków, rozbijanie płaszczyzn, dramaturgia, napięcia, intuicyjna współpraca. Muzyka improwizowana skrząca się zaskakującymi pomysłami i olśniewająca erudycyjnymi osobowościami głównych bohaterów.
Gazeta Wyborcza, 2000-06
[...] Jeszcze nigdy dotąd jakakolwiek płyta na naszym rodzimym rynku nie dotykał estetyki zornowsko-ribotowskiej, tak bardzo jak ten krążek. Totalne traktowanie bardzo bogatego instrumentarium, odwołania do folkloru Dalekiego Wschodu, muzyki arabskiej, żydowskiej, to wszystko czyni album wyjątkowym. Świat dźwięków syntetycznych (syntezatory Arnolda Dąbrowskiego) i elektrycznych (gitara Lecha Jankowskiego) scalono z akustycznym światem perkusji i instrumentów klasycznych (m.in. skrzypce i wiolonczela) [...[
autorzy: Piotr Iwicki & Olaf Szewczyk
Antena Krzyku:
Dojrzali, pełni różnorodnych doświadczeń we wszystkich możliwych estetykach (współczesnej muzyki poważnej po etno) muzycy zamknęli się na kilka dni w studiu. Tak powstała "Kultikula", którą wypełnia całkowicie improwizowana muzyka indywidualności wielkopolskiej awangardy.
W składzie oktetu pod wodzą Arnolda Dąbrowskiego są m.in. Zbigniew Łowżył i Katarzyna Klebba, znani z sesji Nisani, oraz Lech Jankowski, dyżurny kompozytor muzyki do filmów braci Quay.
Są tu echa jazzu, etno, kameralistyki muzyki współczesnej i eksperymenty brzmieniowe. Epizody będące wynikiem poszukiwań brzmieniowych wypadają lepiej niż rozwój akcji. Szczególne noise'owe dekonstrukcje gitary Jankowskiego i wielowymiarowe, połamane pasaże instrumentów perkusyjnych. Irytują niekiedy partie trąbki, która powraca nieustannie w tej samej manierze estetyzującego jazzu z okolic ECM. W mrocznej muzyce bliskiej chwilami Art Zoyd fragmenty te wydają się zbyt oczywiste. Jednak właśnie na ryzykownej grze słodko-gorzkimi elementami opiera się siła wyrazu Kultikuli.
O tym, że album jest mimo wszystko udany, przekonuje spójna atmosfera całości - utrzymana w klimacie bliskim obrazom wspomnianych Quay, kultowych brytyjskich reżyserów eksperymentalnych animacji. Idzie o tę nieuchwytną aurę egzystencjalnej, groteskowej, mrocznej, a przecież lirycznej środkowoeuropejskiej sztuki, która inspirowała ich filmy, która objawiała się również np. w obrazach Jana Lenicy.
autor: Rafał Księżyk
Machina, 2000-06
[...] Ponieważ pierwszy utwór nazywa się Kultikula, więc musi kryć się za tym jakaś magia. I w rzeczy samej muzyka jest magiczna nie tylko w wyszukanym sposobie narracji, ale tez w piorunującej dynamice jej nagrania. Ośmioosobowa drużyna klawiszowca Arnolda Dąbrowskiego (z perkusjonaliami, skrzypcami, gitarą, wiolonczelą, trąbką i fagotem) uprawia swobodnie improwizowaną muzykę współczesną z lekkimi akcentami etnicznymi i jazzowymi. Rzecz ambitna i mimo, że z zabawnymi tytułami utworów, dedykowana jest koneserom alternatywy w bardzo szerokim tego słowa znaczeniu [...]
autor: Cezary Gumiński
About KULTIKULA
The group set up in 1998. Before, the musicians had been meeting in various line-ups participating in miscellaneous experimental musical projects (REPORTAŻ, MANDALA, ORANGGE), recording soundtracks to Brothers Quay's films (under the composer Lech Jankowski's command), writing music to numerous theatre and radio performances (directed by Zbigniew Szumski, Lech Raczak, Stanisław Kuźnik, Waldemar Modestowicz and Wanda Różycka), working with the theatres such as TEATR ÓSMEGO DNIA, CINEMA from Michałowice, the NEW THEATRE and the POLISH THEATRE from Poznań, the OSTERWA THEATRE from Gorzów, the FREDRO THEATRE from Gniezno, as well as with international theatre groups (FOOTSBARN TRAVELLING THEATRE, TON UND KIRCHEN and KULTURETAGE from Oldenburg).
A unique session of improvising instrumentalists. Some of them are truly seminal personalities on the Polish improvised scene: Arnold Dąbrowski (Reportage, music to performances of Teatr Osmego Dnia), Lech Jankowski (scores to movies of brothers Quai "Instytut Benjamenta" i "Ulica Krokodyli"), Zbigniew Lowzyl (Nisani and KOD projects) or Andrzeh Trzeciak (Jorgi Quartet and Taklamakan Trio).
KUTIKULA project is a mature, rounded team improvisation of a multihued dimension.
Dimensions, combining different snippets, disintegrating surfaces, dramaturgy, suspense, intuitive cooperation. Improvised music sparkling with astonishing ideas and dazzling with erudite personalities of its main heroes.
THE REVIEWS:
Machina - Cezary Gumiński
Because the first piece is called Kultikula, there must be some magic behind it. Indeed, the music is magic not only thanks to its sophisticated way of narration but also because of the electrifying dynamics of the recording. Eight people team of the keyboarder Arnold Dąbrowski (including percussion, violin, viola, trumpet and fagot) makes smoothly improvised modern music with ethnic and jazz highlights. A very ambitious undertaking, and despite amusing titles of particular pieces it is as a matter of fact dedicated to connoisseurs of alternative music in the widest meaning of the word.
Gazeta Wyborcza - Piotr Iwicki & Olaf Szewczyk
Never before has any album on our Polish market touched upon the Zorn-Ribbot esthetics as perceptibly as this record. Total approach to a very diversified instrumentarium, referring to the Far Eastern folklore, Arabic and Jewish music, all this makes this album very special. The world of synthetic sounds (synthesizers of Arnold Dąbrowski) and electric (guitar of Lech Jankowski) were unified with the acoustic world of percussion and classical instruments (among others violin and viola).
muzycy:
Arnold Dąbrowski - lider, grand piano, keyboard
Zbigniew Łowżył - timpani, temple-blocks, tomtoms, brake drums, metal - tubes, echo - mike
Katarzyna Klebba - violin, viola, tabla
Lech Jankowski - el. guitar, violin nails, piccolo guitar
Andrzej Trzeciak - cello, recorder, saw
Andrzej Brych - trumpet, wasz-tube
Corrado Fusco - drums, percussion
Paweł Paluch - basson
utwory:
1. kultikula
2. sizallove pola
3. 41,3 st. C
4. Znane medium Eillen Garett
5. sonata pomarańczowa
6. mocna ektoplazma
7. czapka eksperymentatora
8. niutnia pana
8 a. ona ciągnie żelazko na duszę
9. koda
All compositions by Kultikula improvised , recorded and mixed at Studio Giełda in Poznań between August 13th-15th 1996.
Produced by Trzecie Ucho
Executive producer Tomasz Konwent
Photos by Artur Żurawski
Design by Ewa Łowżył & Mirek Kaczmarek
total time - 61:28
wydano: 1999-09-01
nagrano: 13–15 sierpnia 1996
more info: www.multikulti.com
Opis
- Wydawca
- Multikulti Project (PL)
- Artysta
- Kultikula
- Nazwa
- Kultikula
- Zawiera
- CD
Vinyl 1LP