David Murray Black Saint Quartet featuring Cassandra Wilson: Sacred Ground
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Straightahead / Mainstream Jazz
premiera polska: 2008-03-22
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: digipackowe etui
opis:
multikulti.com
Nazwa 'Black Saint' po raz pierwszy w terminologii jazzowej pojawia się bodaj u Charlesa Mingusa, który tak zatytułował jedną ze swoich kompozycji. 'Black Saint' to także nazwa jednej z najsłynniejszych jazzowych wytwórni, rodem z Włoch, dla której powstały epokowe płyty muzyków sceny New Black Music.
Wśród nich także płyty Davida Murraya zarówno z World Sahophone Quartet jak też z autorskimi projektami.
Najnowsza płyta Murraya 'Sacred Ground' wydaje się być swoistym powrotem to tej wyjątkowej idei, która spajała środowisko kreatywnych muzyków jazzowych o afroamerykańskiej korzeniach w latach 70-tych i 80-tych.
Nie przez przypadek do tego właśnie projektu David Murray zaprosił Cassandrę Wilson, jazzową pieśniarkę, której charyzma, potencjał artystyczny, barwa głosu i warsztat pozwalają sądzić, że ma ona na stałe juz zarezerwowane miejsce w historii jazzu.
Oba te nazwiska, Davida Murraya i Cassandry Wilson gwarantują jednak, że mamy do czynienia z jazzową formą operującą otwartym językiem, pełnym improwizacji, witalności, wirtuozerii i prawdziwej magii.
Dodatkową atrakcją jest fakt, że koncertowa premiera w Europie będzie miała miejsce w ramach festiwalu ERA JAZZU, 30 marca w Sali Kongresowej w Warszawie.
recenzje najnowszej płyty
Gazeta Wyborcza; 2008-03-27:
'...David Murray w latach siedemdziesiątych założył słynny World Saxophone Quartet, który obok Art Ensemble of Chicago stał się jednym z najważniejszych zespołów realizujących idee czarnej awangardy jazzu.
Najnowszy album Murraya 'Scared Ground' to jego powrót do tych właśnie idei. Jest także hołdem składanym przez czarnoskórego artystę swoim braciom. Inspirowany był bowiem filmem 'Banished' o prześladowaniach Afroamerykanów w XIX wieku. Historię tę przywołuje nie tylko muzyka, ale też poetycki tekst Ishmaela Reeda. Otwierająca płytę ballada 'Sacred Ground' i finałowy blues 'The Prophet Of Doom' w charyzmatycznej interpretacji Cassandry Wilson nadają jej poruszający wydźwięk.
To pierwsze nagranie kwartetu Murraya od czasu Śmierci jego pianisty Johna Hicksa. Tu zastępuje go jeden z jego uczniów - Lafayette Gilchrist. Czy jest godnym następcą mistrza? Nie mam wątpliwości.
Zresztą już w niedzielę możemy się o tym przekonać. Europejska premiera koncertowa tego projektu odbędzie się bowiem w ramach festiwalu Era Jazzu w warszawskiej Sali Kongresowej...'
[Tomasz Handzlik]
Dziennik; 2008-04, ocena: * * * * *
'...Potoczyste frazy saksofonu i klarnetu basowego, głębia głosu Cassandry Wilson oraz puls bębnów od samego początku określają klimat tej muzyki...'
[Tymon Tymański]
www.artsjournal.com
[...] Long among the strongest, most adventurous reedmen in jazz, Murray fronts his best quartet: two standard-bearers, bassist Ray Drummond and drummer Andrew Cyrille, and impressive upstart Lafayette Gilchrist, replacing the late pianist John Hicks. Cassandra Wilson's velvety vocals on the opening and closing tracks complement Murray's urgent tenor-sax tone, her thoughtful phrasing nicely offsetting his improvisational flights. Framed by Ishmael Reed's lyrics about racism, Murray's alternating currents -- lyricism and rage -- here plug into powerful context. [...]
www.audaud.com by John Henry
[...] Murray has long been on the cutting edge of jazz, incorporating world music, fusion, African, loft jazz and other new paths into his ever-seeking visionary forays. He's right at the 'out there' limit this old moldy fig is willing to go musically, but even his most avant albums grab me like few other players of his ilk. He was a founding member of the World Saxophone Quartet and for this CD worked with avant-oriented vocalist Cassandra Wilson. Writer Ishmael Reed created lyrics for the opening and closing tracks which are sung by Wilson. This is the first session with Murrary's quartet since the death of his acclaimed pianist John Hicks. Gilchrist was an informal student of Hicks and fills his shoes with great honor.
The album as a whole and three tracks in particular were inspired by a Sundance-selected film titled Banished, and that is the title of the fourth selection, an instrumental with Murray switching to his bass clarinet. The documentary film concerns the banishment of thousands of blacks from Midwest and Southern towns between 1890 and 1930 - a little-known dark spot of 'ethnic cleansing' in American history. The opening track and title of the CD, as well as the slow blues Prophet of Doom - the closing track - deal with this subject in their lyrics. The latter posits the Grecian character of Cassandra - who was also a slave - as the vocalist. Believe in Love is an 11-minute emotional improvisation which serves the purpose of the album's ballad, though it's far from your usual lyrical ballad and employs a constant tango rhythm. The entire album is another in the growing series of jazz albums during the past year or so which have a strong spiritual, philosophical or protest slant to them rather than just musical entertainment as their reason for being. And it's one of the best. [...]
www.allaboutjazz.com by Troy Collins
[...] With three decades of recording to his credit, multi-reedist and composer David Murray's oeuvre is a varied one; his dabbling in pan-global multi-ethnic fusions and ensembles has ranged from solo recitals to big bands.
Murray's tenth album for Justin Time Records, Sacred Ground is inspired by his recent film soundtrack for Marco Williams' Banished, which documents the rarely discussed expulsion of thousands of African-American families from their homes at the close of the Civil War through to The Great Depression.
Sacred Ground is the first official recording of Murray's quartet without his long-standing pianist John Hicks, who passed away last year. Lafayette Gilchrist, a former student of Hicks, assumes his role with intensity and flair. Bassist Ray Drummond and drummer Andrew Cyrille have been two of Murray's main collaborators for years, bringing fresh perspectives to traditional concepts.
Vocalist Cassandra Wilson joins Murray's stellar line-up on the dramatic ballads that open and close the album, with intrepid lyrics written by poet Ishmael Reed.
An indictment against the oppression of former slaves after the Civil War, the titular opener features Wilson's soulful croon animating Reed's texts with simmering intensity. Rending at the supple fabric of the ballad structure, the quartet brings the piece to a simmering boil, climaxing with Murray's brawny tenor erupting in blistering, altissimo catharsis.
Not all mordant introspection, the carefree West Indian lilt of "Transitions" provides respite, with Murray, Gilchrist and Cyrille delivering vibrant, pneumatic statements.
The mournful "Pierce City" and "Banished" redirect the album through anguished lamentation. Filled with raw emotion, "Banished" unveils Murray's caterwauling bass clarinet over a roiling dirge, anchored by Drummond's sinewy arco bowing. "Believe In Love" and "Family Reunion" re-emerge from the depths with optimistic verve, the former a sultry tango work-out, the latter a riveting hard bop excursion.
Bringing the album full-circle, Cassandra Wilson rejoins the quartet on "The Prophet of Doom," a slinky blues work-out that draws socio-political parallels to the exploited Cassandra of Greek mythology with wry attitude and erudite refrains, mirrored by Murray's effusive tenor.
A focused and powerful statement from a multi-faceted artist, Sacred Ground is a perfect introduction for novices to Murray's voluminous discography. [...]
muzycy:
David Murray, tenor sax, bass clarinet
Cassandra Wilson, vocals (tracks 1 and 7)
Lafayette Gilchrist, piano
Ray Drummond, bass
Andrew Cyrille, drums
utwory:
1. Sacred Ground
2. Transitions
3. Pierce City
4. Banished
5. Believe in Love
6. Family Reunion
7. Prophet of Doom
wydano: 2007-06-26
more info: www.justin-time.com
more info2: www.3dfamily.org
Opis
- Wydawca
- Justin Time (CA)
- Artysta
- David Murray Black Saint Quartet featuring Cassandra Wilson
- Nazwa
- Sacred Ground
- Instrument
- tenor saxophone
- Zawiera
- CD