search

Jan Garbarek, Egberto Gismonti, Charlie Haden: Magico - Carta de Amor [2CD]

107,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Contemporary Jazz / Ethno Jazz
premiera polska:
2012-10-30
opakowanie: Box Set
JAZZ FORUM 4-5/2013
Trio Garbarek/Gismonti/Haden spotkało się po raz pierwszy w 1979 roku nagrywając studyjny album „Magico”. Kolejne sesje nagraniowe tych artystów odbyły się w 1980 i 1981 roku. Nieco później projekty te muzycy wykonali na kilku koncertach i... rozstali się podążając swoimi odrębnymi, artystycznymi szlakami. Świat muzyczny nieco zapomniał o ich dawnych wspólnych przedsięwzięciach, aż tu nagle pojawili się na jednej z ostatnich płyt firmy ECM w 2012 roku. Nie jest to jednak nowy materiał. Ich podwójny album „Magico: Carta de Amor” zawiera zapis koncertu, który „magiczna trójka” zagrała w kwietniu 1981 roku w Monachium. Nasuwa się pytanie – dlaczego materiał ten czekał ponad trzy dekady na wydanie?
Trio Magico składa się z trzech indywidualnych i wyraźnie odrębnych światów artystycznych. Norweski saksofonista Jan Garbarek wyrósł z tradycji europejskiej muzyki klasycznej, jazzowej i folku skandynawskiego, brazylijski kompozytor, gitarzysta i pianista Egberto Gismonti prezentuje inny świat, oparty o bogaty folklor swojego kraju i muzykę współczesną. Dopełnieniem tej kolorowej mieszanki stylistycznej jest amerykański kontrabasista i kompozytor Charlie Haden, który oprócz grania awangardy jazzowej, chętnie powraca do swoich muzycznych korzeni – muzyki country. Wspólnym pierwiastkiem łączących ich drogi jest poszukiwanie oryginalnych brzmień i odkrywanie nieznanych, nieprzetartych ścieżek muzycznych w oparciu o tradycję muzyczną różnych kultur. Czy im się to udało? W dużym stopniu tak!
Muzyka zaprezentowana na płycie „Magico: Carta de Amor” jest specyficzna i złożona – słychać w niej echa postimpresjonizmu, free jazzu, a także folkloru różnych krajów amerykańskich i europejskich, chwilami posługuje się nawet językiem flamenco. Można się dopatrzeć wielu różnych wpływów i inspiracji. Dużo w niej przestrzeni oraz elementów swobody rytmicznej i harmonicznej. Brak perkusji znakomicie rekompensuje pulsująca i motoryczna gra Gismontiego na obu instrumentach. Jego transowe traktowanie gitary 12-strunowej – melodie brzmiące w oktawowych unisonowych sekwencjach z jednoczesnym stałym akompaniamentem pustych strun stanowią mocną bazę. Także jego indywidualny styl pianistyczny w dużej mierze opiera się na stałych rytmach oraz powtarzanych strukturach harmonicznych i melodycznych. Te podstawy harmoniczne i rytmiczne wzmacniają jeszcze dodatkowo linie basu Hadena.
Tematy poszczególnych kompozycji i opracowanych utworów ludowych są na ogół proste i melodyjne, oparte często na akordach neoklasycznych. Ich siła polega na ekspresyjnym przekazie artystów. Szczególną rolę odgrywa tu charyzmatyczny, choć niejednokrotnie wzbudzający kontrowersje, ton saksofonów Garbarka, zwłaszcza jego saksofonu sopranowego.
Transowość tej muzyki z jednej strony jest intrygująca, z drugiej – stwarza poczucie monotonii. Trzeba jednak przyznać, że jest to sztuka o bardzo indywidualnym wyrazie i przekazana na bardzo wysokim poziomie. Jej atrakcyjność podnoszą też różne ciekawe środki artykulacyjne i efekty sonorystyczne (na przykład w utworze Spor).
Pięknie brzmią piosenki balladowe przypominające klimatem kultową płytę „My Song” Jarretta z Garbarkiem. Szczególnie przypadła mi do gustu nastrojowa kompozycja Gismontiego Palhaço w metrum trójdzielnym (3/4, 6/8). Garbarek pięknie eksponuje tu temat, niestety dalej, podczas improwizacji jego manieryczny ton przekracza w moim odczuciu cienką granicę pomiędzy wielką sztuką a kiczem.
Przyznam jednak, że nie do końca ten sposób narracji muzycznej i rodzaj estetyki do mnie przemawiają. Doceniam, ale nie jest to moja bajka...
Autor: Zbigniew Wrombel

Editor's info
A fascinating set from three strong and contrasting musical personalities: Norwegian saxophonist, Brazilian guitarist-pianist, and US bassist making purposeful and creative music together on this previously unreleased live recording. “Carta de Amor” documents music captured at Munich’s Amerika Haus in April, 1981. Two years on from the much-loved albums “Magico” and “Folk Songs”, the trio’s improvisational empathy and sensibilities were further honed by experiences as a touring group. Repertoire includes five pieces from Gismonti’s pen, with the title track heard in two variations, opening and closing this enthralling double album. Also heard here are Garbarek’s folk song arrangements and an extended, freewheeling version of his composition “Spor”. Charlie Haden brings in “La Pasionaria”, from the repertoire of the Liberation Music Orchestra and “All That Is Beautiful”, not previously documented on disc. Recorded by Manfred Eicher and Martin Wieland in 1981, mixed from original analog tapes by Eicher and Jan Erik Kongshaug.

muzycy:
Jan Garbarek: Tenor Saxophone, Soprano Saxophone
Egberto Gismonti: Guitars, Piano
Charlie Haden: Double Bass

utwory:
1-1 Carta De Amor 07:25
1-2 La Pasionara 16:26
1-3 Cego Aderaldo 09:50
1-4 Folk Song 08:09
1-5 Don Quixote 08:25
1-6 Spor 14:01
2-1 Branquinho 07:37
2-2 All That Is Beautiful 15:35
2-3 Palhaço 09:12
2-4 Two Folk Songs 03:39
2-5 Carta De Amor, Var. 07:35

wydano: 02.11.2012
nagrano: Recorded live April 1981, Amerikahaus, München

more info: www.ecmrecords.com

2789004

Opis

Wydawca
ECM (DE)
Artysta
Jan Garbarek, Egberto Gismonti, Charlie Haden
Nazwa
Magico - Carta de Amor [2CD]
Zawiera
2CD
Data premiery
2012-10-30
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.