search

Kurt Elling: Secrets Are The Best Stories

59,99 zł
Brutto

Grammy Winners 2021
jazzsoul.pl * * * * *
Są znakomici artyści. Są wybitni wokaliści. Są doskonali wykonawcy. Ale ponad wszelkimi regułami i możliwościami zachwytu od wielu już lat jest Kurt Elling.
JazzPRESS * * * * * "Secrets Are The Best Stories" to wokalne arcydzieło. Płyta, która nie zdarza się często.
Jazz Weekly The beauty of Elling is that he presents these musical life issues with rich sounds and creative ideas, making seminary training hip and subtly swinging.
Jazzwise * * * * For its lyrical depth, emotional sincerity, and stellar performances, Secrets Are the Best Stories must be considered one of the most compelling entries in Kurt Elling’s acclaimed discography.

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Wokalistyka jazzowa
premiera polska:
2020-10-27
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com:
Kurt Elling przy pomocy pianisty Danilo Pereza nagrał wyśmienity kameralny album. Muzyczny erudyta, obdarzony 4-oktawową skalą głosu oraz słuchem absolutnym.
Do rytmu, frazy, dynamiki podchodzi niczym jazzowy instrumentalista-wirtuoz.
Za płytę "Dedicated To You", inspirowaną nagraniami duetu Johnny'ego Hartmana z Johnem Coltranem, Kurt Elling otrzymał statuetkę Grammy w kategorii Najlepszy jazzowy album wokalny.

Na potrzeby swojej najnowszej płyty Kurt Elling napisał sugestywne teksty do kompozycji wielkich muzyków, jak Wayne Shorter - legenda jazzu, geniusz gitary basowej Jaco Pastorius i wizjonerski kompozytor i aranżer Vince Mendoza. Pozostała część płyty to oryginalne kompozycje Péreza. Oprócz własnych tekstów Elling adaptuje dzieła amerykańskich poetów Franza Wrighta i Roberta Bly'a, XIX-wieczną abolicjonistkę Frances E.W. Harper i laureata nagrody Nobla Toni Morrison.
Znane jest zaangażowanie społeczne Ellinga, dawał temu wielokrotnie wyraz. Na płycie "Secrets Are The Best Stories" kontynuuje swoją opowieść. Można słuchać płyty, jako namiętnej artystycznej reakcji na kluczowe wyzwania naszych czasów, jak prawa człowieka, kwestie imigracji i zmian klimatycznych.

jazzsoul.pl * * * * *:
Są znakomici artyści. Są wybitni wokaliści. Są doskonali wykonawcy. Ale ponad wszelkimi regułami i możliwościami zachwytu od wielu już lat jest Kurt Elling. Jeśli w muzyce podzielić osobistości na tytanów i herosów to on jest… Bogiem. Nie znam drugiego tak doskonałego wokalisty jazzowego. Perfekcyjny to jedno, ale oryginalność i zachowanie wszystkich walorów przekazu to drugie. Właśnie ukazuje się album „Secrets are the best stories” nagrany wspólnie z pianistą Danilo Perezem. Trzynasty w dyskografi mistrza.

Od pierwszego utworu „The Fanfold Hawk”, które nieco jest intrem do „A certain cotinuum”, aż do „Esperanto” („Epiloge” jest instrumentalny) mam wrażenie, że uczestniczę w tym projekcie jako słuchacz na widowni celebrując technikę wokalną Kurta Ellinga. Jego frazowanie, dbałość o prostotę, doskonale lekkie końcówki, prawdę którą niesie ze sobą głęboka, pełna testosteronu barwa głosu. Mógłbym tak maślić godzinami ale przecież wokalista to jedno, a materiał albumu to drugie. Kurt nie uznaje kompromisów i na pewno nie jest delegatem wytwórni, która chce wypromować kolejny klasyk. To On jest marką, która nie potrzebuje już promocji i ciężko sobie na ten przywilej zapracował.

Danilo Perez, z którym współtworzy nową płytę to równie utalentowany i ceniony pianista jazzowy nagradzany nagrodą Grammy. Obaj zbudowali album, którego tematem przewodnim są problemy dotykające obecnie wszystkie społeczności. Rasizm, emigracja, problemy klimatyczne, niedoskonałości polityczne… wszystko to odcisnęło potężną pieczęć na ich twórczości, zwłaszcza Kurta, którego poprzedni album „Questions” też poświęcony jest tym tematom. Jest on przecież nie tylko zjawiskowym wokalistą ale i poetą, który poprzez swój głos podaje nam wartości dla niego najjaśniejsze.

„Secrets are the best stories” nie są udekorowane koloraturą aranżacji, ani bogactwem instrumentów. Panowie Elling i Perez czczą swoje utwory z ogromnym szacunkiem nie przeginając w żadnym kierunku. Pianino i głos to fundamenty, na których zbudowano solidny zamek, a kontrabas (Clark Sommers) i perkusja (Johnathan Blake oraz Rogerio Boccato) są niczym wieże warowne. Gościnnie na płycie wystąpili: saksofonista Miguel Zenón („Beloved”), gitarzysta Chico Pinheiro („Esperanto”) oraz Román Díaz dodając kolorów instrumentami perkusyjnymi.

Każdy dźwięk, każda fraza są tu jak ptak w lesie. Swobodny i naturalny. To ich miejsce, to ich świat. Zadziwia mnie, że wokal pełni tutaj role instrumentu. Współgra z muzykami, jakby wszyscy byli połączeni ze sobą pełnymi życia przewodami. Harmonie, które wybrzmiewają są intrygujące, ale nie przytłaczające. Najbardziej słychać to w „Song of the Rio Grande”, gdzie klawisz wpół orientalnie, wpół zabawkowo płynie niczym rwący potok, zabierając ze sobą przepięknie zaaranżowane chórki Ellinga, a przesłanie „America, you’ve lost your heart / America, you’ve lost your mind” jest adekwatne do kompozycji. Udzielający się tu muzycy są pochodzenia latynoskiego, tak więc nie mogło zabraknąć jednego utworu po hiszpańsku. Często zdarza się że wokaliści brzmią dobrze tylko w jednym języku, najczęściej ojczystym bądź angielskim. Cóż, tutaj ta reguła się nie sprawdza. „Esperanto” jest ascetyczne, lekkie, dosłowne.

Kompozycje pełne są zakamarków. Aranżacje nasycone niespodziewanymi rozwiązaniami. Linia wokalu zadziwia rozłożystością dźwięków, a chórki harmonizacją. Teksty pełne mądrości nie są szablonowe. Goście są grzecznie niewymuszający atencji, aby słuchacz mógł skupić się na płycie jako całości, a nie na odrębnych jej rozdziałach. Dla mnie jest to płyta totalna. Niewymierna w opisaniu tego, czego w twórczości Kurta Ellinga jest ciągle najwięcej: Duszy.


JazzPRESS:
Norah Jones, Gregory Porter, Bettye LaVette, Melody Gardot, Bebel Gilberto, Matt Dusk, Suzanne Vega, Alicia Keys… Liczba wokalistek i wokalistów, którzy przełożyli premiery swoich nowych płyt z powodu światowej pandemii koronawirusa jest naprawdę długa. Artystą, który wydał krążek zgodnie z planem jest Kurt Elling. Secrets Are The Best Stories to szczególny projekt z kilku powodów. Stanowi on podsumowanie ćwierćwiecza wokalisty na światowej scenie, a jednocześnie jest nowym otwarciem.

Amerykanin zmienił wytwórnię. Studyjny album nr 14 nagrał dla brytyjskiej Edition Records. Jest on efektem kolaboracji ze znakomitym panamskim kompozytorem i pianistą Danilo Pérezem, który pojawia się w niemal wszystkich utworach oraz zamyka płytę solowym występem. Obecność Pereza wprowadza latynoski kontekst do zawartych tu utworów. Line-up sesji nagraniowej wypełniają inne jazzowe znakomitości: saksofonista Miguel Zenón, gitarzysta Chico Pinheiro i perkusista Johnathan Blake. Muzycy ci wzbogacili album o wiele świetnych partii instrumentalnych.

Elling napisał teksty i zaadaptował poematy do kompozycji między innymi: Pastoriusa, Shortera i Batesa. Nigdy wcześniej pieśniarz ten nie był tak bardzo zaangażowany w politykę, kwestie społeczne, aktualne bolączki świata. Niesprawiedliwość, prawa człowieka, wyzysk, populizm, rasizm, ksenofobia, nacjonalizm, migracje, uchodźstwo wojenne, zmiana klimatu. Problemy, które rozlały się po całym globie gwiazdor wokalu obserwuje w swojej ojczyźnie. W tekstach na Secrets Are The Best Stories** prezentuje jednak szerszą, uniwersalną optykę.

Kurt Elling to jeden z najlepszych i najbardziej cenionych obecnie wokalistów na jazzowym firmamencie ma na swoim koncie liczne nagrody, w tym Grammy za płytę Dedicated To You: Kurt Elling Sings The Music Of Coltrane And Hartman (2009). Stylowy i elegancki. O rozpoznawalnym stylu śpiewania. Wybitny spadkobierca schedy po XX-wiecznych legendarnych wokalistach i croonerach. Już na poprzednim albumie The Questions zawarł protest songi. Tam zadawał pytania, tu otrzymujemy pogłębioną refleksję nad niełatwą rzeczywistością. Najnowszy materiał jest bardziej wyrafinowany i spójny stylistycznie.

Mistrz wokalu zaadaptował poezję współczesnych twórców: Franza Wrighta oraz Roberta Blya, XIX-wiecznego abolicjonisty Francesa E.W. Harpera oraz laureatki literackiego Nobla Toni Morrison. Teksty do suity Stages (I, II, III) napisała związana niegdyś z ECM norweska pieśniarka Sidsel Endresen. Elling świadomie prowadzi swój czterooktawowy baryton, w sposób wirtuozerski cyzeluje każdy dźwięk.

Song Of The Rio Grande (for Oscar and Valeria Martinez-Ramirez) to przejmujący, pełen empatii, współczucia, ale i wściekłości protest song. Dekonstrukcja amerykańskich mitów. Głos przeciw antyhumanistycznej, dzielącej społeczeństwo polityce Donalda Trumpa. Kończą go frazy: „America, you’ve lost your heart/America, you’ve lost your mind”. Warto obejrzeć teledysk nakręcony do tej pieśni.

W balladzie Rabo de Nube artysta śpiewa po hiszpańsku. Akompaniuje mu Danilo Pérez. Symbiotyczna współpraca. Symboliczne spotkanie muzyków z Ameryki Północnej oraz Środkowej. Singlowe Esperanto to niosąca nadzieję kompozycja mistrza Vince’a Mendozy. W serwisach streamingowych pojawił się też cover starej pięknej piosenki Wondera Overjoyed, która nie weszła na płytę. Subtelna, prawie sześciominutowa wersja klasyka.

Secrets Are The Best Stories* to wokalne arcydzieło. Płyta, która nie zdarza się często. Nie można przejść wobec niej obojętnie. Na uznanie zasługują: koncept i zaangażowanie Ellinga, Pereza oraz pozostałych muzyków, poruszanie trudnych tematów, ciekawe brzmienia, przekaz nawołujący do tolerancji i otwartości, kompozycje oraz mocny głos wokalisty, który stale się rozwija i ma jeszcze wiele do powiedzenia. Wymagająca, przemyślana, dojrzała rzecz. Płyta do zasłuchania, nie dla tych, którzy szukają tylko muzyki tła.
Autor: Piotr Pepliński

jazzarium.pl:
Dla wielu jest najdoskonalszym jazzowym wokalista na świecie, dla wielu znakomitym przykładem tego, że może w jednej osobie zaistnieć perfekcja i wrażliwość to wiedziałem, ale nie dawno dowiedziałem się, że są tacy dla których jest też bogiem. I to jest bardzo niepokojące.

Z bogiem się najczęściej nie dyskutuje. W boga się wierzy, jak również i w to wszystko co od niego pochodzi. A to z kolei, rzecz jasna z natury rzeczy, jest traktowane jako boskie i podważalne. W takich okolicznościach może okazać się, że na fali wzmożenia wiary w czyjąś boskość wokół zaczyna brakować tlenu. A bez tlenu nie ma życia.

Jak jest z Kurtem Ellingiem? Jeśli jest bogiem to pozamiatane, ale jeśli nie jest, a sądzę, że nie i także nigdy siebie w ten sposób nie postrzegał, to można porozmawiać już czy na swojej najnowszej płycie przyniósł muzykę wartą szczególnego odnotowania.

Z uwagi na Ellinga rynkowy status wielkiej mega gwiazdy, odnotować ją nie tyle warto co trzeba. Podobnie zresztą jak z perspektywy zaangażowania nowego zespołu (w nim m.in. Miguel Zenon I Danilo Perez). Warte odnotowania jest niewątpliwie też, że album „Secrets Are The Best Stories” to krążek numer 13 w dyskografii artysty oraz, że tematycznie i filozoficznie będący rozwinięciem płyty sprzed dwóch lat, „The Questions”. W 2018 roku Elling zadawał pytania nie tylko pod swoim szyldem, ale także z mocą OKEH/Sony Masterworks, teraz na próbuje na nie odpowiedzieć, ale już z przyczółka znacznie mniejszej oficyny wydawniczej Edition Records.

Spraw zmiany barw firmowych nie ma chyba potrzeby ani sensu roztrząsać, pozostaje natomiast pytanie w moim odczuciu kluczowe. Czy „Secrets Are The Best Stories” jest muzycznym rozwinięciem poprzedniczki? Według mnie nie za bardzo. To wciąż boleśnie perfekcyjna muzyka, która od czasu do czasu tylko wyprowadza słuchacza ze stanu tępego podziwu dla maestrii nie dającej zbyt przekonujących dowodów, że służy ona czemuś innemu niż samej sobie. Trudno mieć do Ellinga pretensje o własne odczucia związane z jego muzyką, można za to nie wracać do jego muzyki więcej.

Nie mogę oprzeć się wrażeniu, że „Secret Are The Best Stories” jest kolejną doskonałą płytą, która równie dobrze mogłaby nie powstać i świat by na tym nie ucierpiał.
autor: Maciej Karłowski
Editor's info:
Secrets Are The Best Stories is the new album from acclaimed vocalist and Grammy-winning artist Kurt Elling featuring renowned pianist Danilo Pérez. Released on the British label, Edition Records, this vibrant and adventurous new album not only marks a vital new collaboration between two of the greats in the music but is an album that confirms Kurt Elling as the male vocalist of his generation – one who has the presence, the message and the artistic vision to stand out from the rest.

Secrets Are The Best Stories is the new album from acclaimed vocalist and Grammy-winning artist Kurt Elling featuring renowned pianist Danilo Pérez. Edition Records is delighted to provide the support and artistic freedom for Kurt to pursue his goals while placing artistry and integrity at the forefront. Secrets Are The Best Stories is set to be a career-defining album for Kurt, confirming his trajectory on a new and evolving path of artistic excellence, and further exploring the passion and the messages, political, personal, that inspire him.

Here, Elling adds evocative new lyrics to compositions by greats like Pérez’s iconic collaborator Wayne Shorter, late fusion bass genius Jaco Pastorius, and visionary composer/arranger Vince Mendoza, and to pieces from Pérez’s own catalogue. Along with his own compelling narratives, Elling adapts the works of contemporary poets Franz Wright and Robert Bly, the 19th century abolitionist poet Frances E.W. Harper and Nobel-winning author Toni Morrison.

His previous album The Questions, released in 2018, explored important messages about social and political issues. The Questions was undoubtedly a learning experience from which Elling never expected to find definitive answers. And yet some things have become clearer to him. Elling’s continued search for what is hidden and what is unearthed is reflected in the title, Secrets Are The Best Stories – an insight gleaned from one of his daughter’s childhood friends, whose naive wisdom recognised the deeper beauty in games of hide-and-seek. With Secrets Are The Best Stories, Kurt has further developed his protest voice to communicate his impassioned artistic reaction to the vital issues of our time: human rights, immigration and climate change. On this album he demonstrates the artist’s ability to respond, which he does with command and virtuosity, and integrity.

“The Questions asked, ‘How did we get in this mess? What are we going to do about it?’” Elling reflects. “Sometimes we trip over the answers or live into them over time. Sometimes we have to work very hard to see the possibility hidden right in front of us, the shining diamond must be romanced over time and drawn out from what looks like a plain block of molten frost. And then again, sometimes the answer is perfectly obvious: “be kind”. But the news cycle has continued apace, confronting us with an ever darker labyrinth. How shall we survive? Danilo and I share many of the same concerns and anxieties about where the world is today.” The album called Secrets Are The Best Stories, is our cri de coeur.

To help them amplify this musical outcry, Elling and Pérez gather together a remarkable ensemble. The core of the band is formed by the singer’s longtime bassist Clark Sommers, in-demand drummer Johnathan Blake and Brazilian percussion master Rogerio Boccato. They’re joined by a retinue of stellar special guests, including alto saxophonist Miguel Zenón, guitarist Chico Pinheiro, and Román Díaz, a revered elder statesman of Cuban percussion.

Perhaps the greatest mystery revealed by this recording is the secret of beauty itself: beauty with a purpose. With this gorgeous new album, Elling makes no secret of the empathy that he feels for – and hopes to find in – his fellow citizens of the world. “I start from the heart,” Elling says of his songwriting process. “And my heart goes to compassion.”

Ever since Kurt Elling burst on to the global scene 25 years ago, he has been developing the sound and command of his vocal instrument into one of the most recognisable in the music. A combination of – richness in intent, of soulfulness and of signature expression- define him as an artist. Secrets Are The Best Stories – the new recording from the world’s foremost jazz singer – translates an artistic vision of history, mystery, and storytelling into a musical message both singular and deep.

muzycy:
Kurt Elling – Voice
Danilo Pérez – Piano Fender Rhodes
Clark Sommers – Bass
Johnathan Blake – Drums
Rogério Boccato – Percussion
Román Díaz – Percussion
Chico Pinheiro – Guitar
Miguel Zenón – Alto Saxophone

utwory:
1. The Fanfold Hawk (for Franz Wright) 2.44 Music by Jaco Pastorius and lyrics by Kurt Elling
2. A Certain Continuum 5.06 Music by Jaco Pastorius and lyrics by Kurt Elling
3. Stays 5.28 Music by Wayne Shorter and lyrics by Kurt Elling and Robert Pinsky
4. Gratitude (for Robert Bly) 6.21 Music by Danilo Pérez and lyrics by Kurt Elling
5. Stage I 5.05 Music by Django Bates and lyrics by Sidsel Endresen
6. Beloved (for Toni Morrison) 9.32 Music by Danilo Pérez and lyrics by Kurt Elling
7. Stages II, III 4.26 Music by Django Bates and lyrics by Sidsel Endresen
8. Song Of The Rio Grande (for Oscar and Valeria Martinez-Ramirez) 4.56 Music by Danilo Pérez and lyrics by Kurt Elling
9. Rabo de Nube 3.20 Music and lyrics by Silvio Rodríguez
10. Esperanto 5.01 Music by Vince Mendoza and lyrics by Kurt Elling
11. Epílogo 1.33 Music by Danilo Pérez

wydano: 3rd April 2020
nagrano: Recorded and mixed at Sear Sound, NYC by Chris Allen.

more info: www.editionrecords.com
more info2: kurtelling.com


EDN1151

Opis

Wydawca
Edition Records (UK)
Artysta
Kurt Elling
Nazwa
Secrets Are The Best Stories
Instrument
vocal
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.