search

Morten Schantz, Marius Neset, Anton Eger: Godspeed

59,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Modern Jazz / Indie Jazz
premiera polska:
2017-06-19,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
kraj: Dania
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * 1/2:
Duński klawiszowiec Morten Schantz, odwołując się do dokonań elektrycznego Milesa, Weather Report czy Headhunters Herbiego Hancocka, daje bardzo współczesną wykładnię fuzji progresywnego jazzu, funky, soulu, rhyth-and-bluesa i fusion.
Trójka skandynawskich instrumentalistów, dobrze znanych jazzowej publiczności przestawia premierowy projekt "Godspeed". Morten Schantz to członek eklektycznego kwintetu JazzKamikaze, z którym nagrał cztery płyty. Ma też na swoim koncie cztery autorskie albumy. Saksofonista Marius Neset, to współpracownik Django Batesa, którego krytycy porównują jednocześnie do Michaela Breckera i Jana Garbarka, i Anton Eger - perkusista słynnego tria Phronesis.
Misternie skonstruowana płyta, której każdy kolejny element rozwija całość w formę o niemałym improwizatorskim potencjale. Fascynujące, jak współczesnymi środkami udało się skandynawskim muzykom odświeżyć formułę elektrycznego jazzu lat 70.
"Godspeed" ma szansę stać się bardzo wpływowym albumem jazzowym, otwierającym nowe możliwości i to nie tylko w jazzie, ale także w funku, soulu czy hip hopie.

„Godspeed” jest dostępny na dwóch nośnikach:
CD i Vinyl 1LP

laboratoriummuzycznychfuzji.com - ocena 10/10:
Jeśli ktoś z Was zastanawiał się jak brzmiałby Weather Report w XXI wieku, to właśnie znalazł odpowiedź. Dostajemy bowiem rozwiązanie w postaci „Godspeed” – potężnej płycie duńskiego klawiszowca Mortena Schantza, znanego wcześniej z takiego projektu jak eklektyczny JazzKamikaze.

Bogactwo klawiszowych struktur, siła melodii i śmiałość wobec wypełniania standardów oryginalną i kreatywną formą. Płyta od początku napędza swoim charakterem poczucie ciepła i płynności motywów. Po tym właśnie albumie w jazzowym światku naprawdę może coś pęknąć, a z pewnością sprawi, że projekt ten stanie się kamieniem milowym w karierze nie tylko Duńczyka, ale i towarzyszących mu Antonowi Egerowi na bębnach z formacji Phronesis i niestrudzonemu geniuszowi saksofonu Mariusowi Nesetowi udzielający się między innymi z Django Batesem.

Żywiołowość, a właściwie techniczna aberracja bębniarza oraz idealny drive improwizacji w postaci delikatnej zazwyczaj notacji brzmienia Neseta musiało skończyć się czymś niezwykle ekscytującym. "Godspeed" to bowiem album bardzo wyrafinowany, a przede wszystkim precyzyjnie ogarnięty w gargantuicznej wprost konstrukcji dynamiki. Wcielenie współczesnego fusion zawładnie każdym wielbicielem legendy tego gatunku. Z reguły fonia free jazzowych zakrzywień i fiksacja na punkcie przesycenia atmosfery rzadko uchodzi artystom na sucho. Wariactwo formy „Godspeed” i dekonstrukcja struktury ma w sobie jednak wymierną jakość i kontrolowany chaos mało rygorystycznych struktur, z których bardzo łatwo czerpać satysfakcję ze słuchania.

Cały „Godspeed” to jazda bez trzymanki, a jeśli ktoś ma wątpliwości powinien natychmiast zasmakować w zdecydowanie przekraczającym normy dopuszczalnej prędkości Escape Velocity wypełniony ciężkim basowym riffem i napiętymi syntezatorami. Utwór wprost elektryzuje słuchacza intensywnością brzmienia owiniętego zgrabnym motywem przewodnim.

Oczywiście intensywności takiej utrzymać przez cały czas nie sposób, dlatego w strukturę albumu wplątują się spokojniejsze, acz trafne w swojej subtelności utwory jak w łamliwym Growing Sense. Odpocząć jednak zespół na długo nie daje, bo już kolejny Martial Arts splatają taneczne wręcz detale i pląsy elektroniki przeplatane miękkimi „soulowymi” akordami klawiszy. Wolniejsze fragmenty charakteryzują się elegancją, aczkolwiek jest ona na swój sposób niefrasobliwa i zgnuśniała w swojej formie (Cathedral). Kolejne brzmieniowe urojenia w postaci krótkiego przerywnika, industrialnego Airglow czy też groteskowego Nuclear Fusion dają z kolei dodatkowego anturażu wobec następujących po nich kompozycji.

Płytę w wielu miejscach charakteryzuje ewidentna kokieteryjność i chutliwe pejzaże brzmienia. Uwodzicielskość wnosi jednak płynność w doborze formy nad treścią i łatwość w wywiązywaniu się z jej filuterności. Takim przykładem jest z pewnością Drill zbudowany na świetnym motywie niezaspokojonego elementu staccato i płynnym transie klawiszy. Ma w tym swój udział odważna rola elektroniki, która rozjusza mglistość rozmytych melodii. W tym przypadku z pewnością nie należy pomijać Dark Matter owiniętego iście popisową rolą saksofonu tenorowego i wyrywnie przebojowym zakończeniu. Ceasefire to z kolei utwór, w którym główną rolę pełni sam lider. Jego wirtuozeria składa tym razem hołd brzmieniu pianina Rhodes, a Neset wyzwala sobą kult Wayne’a Shortera rozgrzewającą melodią sopranu.

Zaledwie trzech muzyków, ale charakter płyty niewymiernie bogaty w ujmujące aranżacje. „Godspeed” to naprawdę ekscytujące i wciągające wydawnictwo pozbawione mentalnych ograniczeń, ale czy w przypadku tego tria można mówić o technicznych niedociągnięciach? Ja takich nie wyłapałem. Ta płyta to dla mnie niewątpliwie fenomen, który na bazie oklepanych standardów wnosi w muzykę fusion nowe życie.
autor: Konrad Beniamin Puławski

All About Jazz - ocena * * * *:
The three Scandinavian musicians featured on Godspeed are also members of the eclectic JazzKamikaze quintet. By 2014, Morten Schantz had released eight albums, four as a soloist and four with JazzKamikaze. Saxophonist Marius Neset has played alongside Django Bates and Anton Eger is also drummer with Phronesis. JazzKamikaze produces a fairly frenetic sound whereas Godspeed is relatively more sophisticated, but no less dynamic. This is Schantz's follow-up to his 2014 recording Unicorn which was predominantly acoustic, whereas Godspeed bears some comparison to his earlier album, 2004's Segment.

The lugubriousness of the short opener "Silence In The Tempest (Part I)," belies what is about to ensue. It rapidly becomes difficult not to compare Godspeed to the many and various incarnations of Weather Report, particularly on numbers like the title track, with Marius Neset's soaring soprano sax prominent. "Escape Velocity" with a heavy bass riff and synth voices all adding to a highly charged atmosphere, invokes an instant reminder of Joe Zawinul's immeasurable contribution to music. This is undoubtedly one of the strongest and most memorable tracks on the album. Both Anton Eger's drumming and Schantz's electric piano work are positively electrifying.

However, not all of these Morten Schantz written compositions are high velocity, the aptly named and languid "Growing Sense" is far from that. The chameleon-like "Martial Arts" intertwines a high-octane vamp with a more wistful one and even manages to insinuate some soulful chord changes.

The short electronic soundscape of "Airglow" contrasts sharply with "Ceasefire" where Schantz himself proves his keyboards virtuosity with a Rhodes solo and Neset pays homage to Wayne Shorter on incandescent soprano. Schantz then reverts to acoustic piano on the languorously elegant "Cathedral."

The erratic "Drill" arguably owes more to JazzKamikaze than anything else and makes excellent use of staccato multi-tracked saxophones whereas "Nuclear Fusion" is more like a Frank Zappa-esque freak out for synths.

The various pulsating electronica meld satisfyingly with analog instruments, specifically tenor sax, on the anthemic "Dark Matter" and the set closes with the elegiac "Silence In The Tempest (Part II)." Godspeed unceasingly rewards repeated plays and easily qualifies as one of the most exciting and engaging recordings for a long time. Schantz has surely now found his true métier.
By ROGER FARBEY

muzycy:
Morten Schantz - Fender Rhodes Electric Piano, Sequential Prophet 6, Roland Juno 60, Moog Sub 37, Korg MS-20 mini, Korg Volca Keys, Solina String Ensemble, Waldorf Streichfett, Arturia Beatstep Pro, Upright Piano & handclaps

Marius Neset - Soprano and Tenor saxophones, Korg MS-10 bass synth on "Martial Arts" rhodes solo, handclaps

Anton Eger - Drums, percussion & handclaps

utwory:
1. Silence in the Tempest (Part I)
2. Godspeed
3. Escape Velocity
4. Growing Sense
5. Martial Arts
6. Airglow
7. Ceasefire
8. Cathedral
9. Drill
10. Nuclear Fusion
11. Dark Matter
12. Silence in the Tempest (Part II)

wydano: 27th January 2017
nagrano: Recorded on June 3 and September 21-23 2015 at Frostbox Studios, Copenhagen, Denmark

more info: www.editionrecords.com
more info2: mortenschantz.com


EDN1081

Opis

Wydawca
Edition Records (UK)
Artysta
Morten Schantz / Marius Neset / Anton Eger
Nazwa
Godspeed
Instrument
piano
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.