search

Malija: The Day I Had Everything

59,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Straightahead / Mainstream Jazz
premiera polska:
2015-12-18,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikultiproject.blogspot.com - ocena: * * * * 1/2
Pod wdzięczną nazwą Malija ukrywają się europejscy muzycy jazzowi, którzy dużej części fanów jazzu pozostają pewnie nieznani. Choć nie powinni.
Lider, angielski saksofonista Mark Lockheart od 80-tych lat brał udział w niezliczonej ilości projektów. Z formacją Perfect Houseplants nagrał sześć albumów, w tym dwa z jednym z najważniejszych zespołów muzyki barokowej - The Orlando Consort (dla Linn Records i Harmonia Mundi). Z grupą The Scratch Band, wykonującą tylko kompozycje Lockhearta wydał dwa albumy. Jednak najważniejszym zespołem, który tworzył, bez wątpienia jest kwintet Polar Bear. Zespół otrzymał aż dwie nominacje do Mercury Prize: w 2005 roku za album „Held on the Tips of Fingers” i w 2014 za materiał „In Each and Every One”. W tym okresie cały czas zachowują innowacyjność i wykraczają poza gatunki, łącząc w swojej muzyce jazz, rock, hip-hop czy elektronikę. Czasopismo Jazzwise umieściło płytę "Held on the Tips of Fingers" na liście "100 Jazz Albums That Shook The World". Ponadto Lockheart współpracuje z Radiohead ("Kid A"), High Llamas ("Hawaii"), czy Stereolab ("Fluoresences").

Jasper Hoiby to filar jednego z najlepszych europejskich triowych składów - Phronesis, którego jest liderem. Jazzwise opisywał ich jako "jeden z najbardziej ekscytujących zespołów na tej planecie". Płyta "Alive" wydana w 2010 roku przez Edition Records otrzymała zaszczytny tytuł Best Album 2010 wg. Mojo i Jazzwise.

Pianista Liam Noble najbardziej znany jest ze współpracy z Ingrid Laubrock, z którą nagrał kilka płyt dla wytwórni Intakt, ale także z Drew Gressem i Tomem Rainey'em, z którymi nagrał ceniony album "Romance Among the Fishes" czy z Mary Halvorson, Johnem Hébertem, Kris Davis. John Fordham z Guardiana napisał o nim "Noble likes a mixture of staccato, drily witty themes that suggest a collision of Steve Coleman and Django Bates with Wayne Shorter – and with Canadian piano guru Paul Bley in the quieter episodes"

Trójka muzyków spotykała się ze sobą w różnych konfiguracjach wiele razy, od 2009, kiedy zagrali po raz pierwszy, konsekwentnie rozwijają swój muzyczny język, w którym słychać poza jazzowym idiomem sporo angielskiej muzyki klasycznej i folkowej, ale też tanga i bluegrassu. Ich wieloletnie wspólnotowe doświadczenie zaowocowało własnym, indywidualnym sposobem komunikacji. Powiedzieć o nich, że porozumiewają się telepatycznie byłoby dla nich krzywdzące. Niemal słychać, jak oplata całą trójkę misterna pajęczyna synapsów i nawet poruszenie powietrza czy też lekkie westchnienie spotyka się reakcją i drżeniem partnerów. Ciepło i intensywność magicznej interakcji tria jest doskonałe, chociaż dochodzi tu do głosu także typowe dla skandynawskich składów "wychłodzenie emocjonalne" poszczególnych fragmentów. Cały jednak czas pulsują one życiem.

Combo Malija wydało płytę o szlifie uniwersalnym, kameralny jazz, w swoim rdzeniu raczej ascetyczny, wielki od pierwszych taktów otwierającego "Squared" i ani przez moment nienużący. Czasem słychać tu fascynację filigranową formą spod znaku wspaniałego przecież albumu "Red Lanta" Arta Lande i Jana Garbarka ("Unknown"). Innym razem akordowa pianistyka Noble'a, będąca swoistym fundamentem, na którym Lockheart buduje prześliczne saksofonowe partie, może przywodzić najlepszych jazzowych klawiszowców ("The Pianist").
W dwóch utworach usłyszymy znakomity kwartet smyczkowy Ligeti Quartet w składzie Mandhira de Saram, Patrick Dawkins – violins, Richard Jones – viola, Val Welbanks – cello ("Mr Wrack" i "With One Voice"). Robi się wtedy transowo i drapieżnie.

Gdyby płyta nie została wydana przez niezależną wytwórnię, mogłaby pewnie zainteresować bardzo szerokie grono słuchaczy. Płyty nagranej z taką kulturą muzyczną nie miałem w odtwarzaczu od dawna. Doskonała realizacja, o której bez wątpienia można powiedzieć audiofilska, sprawia, że przyjemność jest jeszcze większa.
autor: Krzysztof Szamot

„The Day I Had Everything” jest dostępna na dwóch nośnikach:
CD w cenie 55,99 zł
Vinyl 1LP w cenie 99,99 zł


A soulful bucolic ramble that shifted harmonic centre, texture and mood’. FINANCIAL TIMES

About ‘The Day I Had Everything’:

If New Orleans was the first city of jazz, New York, the city that never sleeps: the home of bebop, Paris the city of 50s cool, then, arguably, that dynamic, cosmopolitan, constantly self-reinventing megacity London is the jazz burg of the 21st century.

To a visitor, London is overwhelming – a monster that consumes all in its path, grimey, overcrowded and intense. But it’s been said that London is a collection of villages and to the resident, subtle differences emerge between boroughs, within districts, even along streets. The yearly cycle brings its own complexity. The constant movement of people, wealth and cultures within the smoke create new patterns that are ever changing but are hugely influential on Londoners in obscure and cryptic ways.

The interlinking, interconnectedness of this jazz trio mimics the narrative of the great city. Individual musicians with their own geography, architecture and psychology, their connections with each other pulse in the same dynamic and energetic way that the city’s blood vessels continually pump. The rhythm of the city is a subtle undercurrent in the rhythmic interplay of Malija. The city has got under their skin and become part of what they play.

As Mark Lockheart explains: ‘The Day I Had Everything is about many musical things, often styles and influences that have come from our many diverse musical experiences working and devloping in London’s vibrant jazz scene. The melting pot of London’s multi-faceted music scene is reflected in the compositions ,to me this is London jazz music , distinct and different from the American sound”.

“The London music scene of the 1980’s and 90’s had a big impact. I was gigging with Reggae and African bands as well recording with some of the many London indie groups around at that time- all these things influenced my music making.”

Their first collaboration was back in 2009, when the three musicians recorded and toured with Mark Lockheart’s acclaimed album ‘In Deep’, a record that not only bought these three musicians together as part of a quintet but initiated a long term collaboration between Edition and Jasper Hoiby’s Phronesis. Since then, each of them has developed so great a mutual respect and friendship that to form a trio seemed the most logical and natural next step.

‘The Day I Had Everything’ magnifies what is beautiful about great jazz. The subleties and sophisticated group interaction offers countless rewards. The original material by all three members has many diverse influences including bluegrass, tango , a 1930’s jungle feel and even references to English classical music. Jasper describes the music as “simple, weird, complicated, free, tight, beautiful, ugly and heartfelt depending on your mood”.

’The Day I Had Everything’ is a reference to the sheer excitement one has as a child getting up in the morning and not being able to decide what to do first – everything seems so shiny and new . The coming together of Malija was like this – the three of us bringing in our compositions and developing them into something tangible , then the sheer fun of exploring the music in the recording studio”

muzycy:
Mark Lockheart: saxophones, bass clarinet
Jasper Hoiby: double bass
Liam Noble: piano

String arrangements by Mark Lockheart
Strings on track 2 and 11 by Ligeti Quartet: Mandhira de Saram, Patrick Dawkins – violins, Richard Jones – viola, Val Welbanks – cello

utwory:
1. Squared (Lockheart) 5.25
2. Mr Wrack (Noble) 4.23
3. Unknown (Hoiby) 4.22
4. The Pianist (Lockheart) 4.47
5. Wheels (Noble) 5.48
6. Malija (Hoiby) 5.40
7. Almost A Tango (Lockheart) 6.41
8. Blues (Noble) 3.33
9. One For Us (Lockheart) 4.09
10. Wayne’s World (Hoiby) 6.57
11. With One Voice (Mark Lockheart) 4.13

total time - 55:58
nagrano: Recorded at Fieldgate Studios, Cardiff, 19/20 May 2015
more info: www.editionrecords.com
more info2: www.jasperhoiby.com
www.liamnoble.co.uk
target='_blank' >marklockheart.co.uk
www.jasperhoiby.com
www.liamnoble.co.uk


EDN1064

Opis

Wydawca
Edition Records (UK)
Artysta
Malija
Nazwa
The Day I Had Everything
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.