search

Milford Graves / Arthur Doyle / Hugh Glover: Bäbi (with bonus tracks) [2CD]

109,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2019-09-05
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * 1/2:
Nowojorski perkusista Milford Graves, muzyk obdarzony wszechstronną kreatywnością, nieustająco ciekawy świata, już we wczesnych latach 60. stał się niemal mityczną postacią w świecie free jazzu. Teoretyk rytmu definiowanego jako impuls emocjonalny bardziej niż mechaniczne powtórzenie, od początku propagował pogląd, że muzyka jest czymś więcej niż tylko formą sztuki. W jego świecie dźwięk jest siłą życiową, z którą można się zestroić jedynie przez szacunek. Graves stosuje rytm nie tylko podczas nagrywania płyt, ale też w specyficznej muzycznej terapii, głównie przy użyciu hinduskiej techniki Unani. Metoda ma za zadanie wyczuć puls pacjenta i dopasować doń jego własny, indywidualny rytm.

Milford Graves to od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku jeden z czołowych perkusistów i perkusjonalistów muzyki improwizowanej, członek New York Art Quartet, współpracownik Alberta Aylera, Giuseppi Logana, Dona Pullena, Sonny Sharrocka, Petera Brotzmanna, Anthony'ego Braxtona czy Johna Zorna. Autor licznych nagrań, w tym także solowych płyt zrealizowanych nakładem nowojorskiej oficyny Tzadik. Bill Laswell to prawdziwa, ikona tak nowojorskiego downtownu, jak i sceny improwizowanej. Instrumentalista, producent, improwizator i animator muzycznej sceny. Chyba łatwiej znaleźć tych, z którymi nie nagrywał, niż wymienić jego współpracowników po obu stronach Atlantyku, jak i wśród czołowych muzyków japońskiej sceny improwizowanej.

Płyta "Bäbi" została nagrana podczas koncertu w 1976 roku, kiedy trio Milforda Gravesa, z saksofonistami Arthurem Doyle'm i Hugh Gloverem osiągnęło szczyt swoich możliwości, "Bäbi" jest świadectwem absolutnie wyjątkowego podejścia Gravesa do instrumentu i do rytmu. Znacząco przebudował zestaw perkusyjny, usuwając drugie głowice na wszystkich bębnach i zastępując werbel dwoma tomami. Efekt jest zdumiewający, polirytmiczna, nieoczywista gra perkusji Gravesa to osobna jakość w świecie awangardy. Najlepiej słychać to w utworze „Ba”, jest on jednym z najbardziej zadziwiających osiągnięć alchemii drummingowej. Graves nie tworzy figur rytmicznych o wyraźnych kształtach, owszem, mamy tutaj do czynienia z wyrazistym pulsem, ale wszystko odbywa się tutaj niejako obok standardowego metrum. Nie ma tu chwili przestoju - trzech gigantów napędza się wzajemnie i na chwilę nawet nie zwalnia.

Ciekawostką pozostaje fakt, że oryginalne taśmy z sesji zaginęły, jednak w Corbett vs. Dempsey nie takim przeciwnością losu dają radę. Materiał muzyczny pochodzi z dziewiczego winyla, oczywiście po pieczołowitym remasteringu. Druga płyta to juz zupełny rarytas, oto Graves w 2017 roku odkrył w swoich archiwach niepublikowaną wcześniej taśmę ze studyjnym nagranie w tym samym składzie, dokonanym siedem lat wcześniej, w 1969 roku. Graves sięga tutaj mo masywny dźwięk gongu, a Glover gra na saksofonie brzmieniem łudząco podobnym do brzmienia klarnetu basowego.
Muzycy tworzą hipnotyzujący i głęboko emocjonalny świat, w którym żaden dźwięk nie jest osobnym bytem, ekstremalna muzyka z samego środka wolnych umysłów pełnokrwistych improwizatorów.
Wielka płyta!"
autor: Andrzej Fikus
Copyright © 1996-2019 Multikulti Project. All rights reserved
Editor's info:
The long-awaited first reissue of one of the most legendary albums in the history of free music. Recorded live in concert in 1976, when Graves' trio with saxophonists Arthur Doyle and Hugh Glover was at the height of its powers, Bäbi is a testament to the absolutely unique approach the drummer had established for himself. He had reconfigured the drum kit, removing the second heads on all the drums and replacing the snare with two toms, which allowed him a much more nuanced sense of indirectness in his multi-directional adventures in time. The track "Ba" remains one of the most astonishing feats of percussion alchemy ever waxed, as funky as ten slap bassists and as free as an exploding grenade. Doyle and Glover are incendiary, too, inspired by Graves to new and shocking heights of achievement, their hoarse cries and whistling split-tones carried to thrilling plateaus on the energy of Graves' hands and feet. The original tapes for the session have been lost, so the reissue was lovingly remastered from virgin vinyl, itself now worth a mint. In 2017, Graves discovered a previously unknown tape in his archives featuring the same trio at its inception, in home recordings made seven years earlier in 1969. Graves pummels a huge gong while Glover plays an instrument that, after sounding like none ever known, turns out to be bass clarinet. Extreme music recorded up close and very hot, it is among the most searing sessions never heard. Until now. Rounding out the 2-CD package are three previously unpublished photos by Gérard Rouy, and the original LP cover design by Graves himself....

muzycy:
Milford Graves: drums, percussion
Arthur Doyle: reeds
Hugh Glover: reeds

utwory:
CD1:
1. Bä 11:16
2. Bi 3:55
3. Bäbi 15:17

CD2:
1. 1969 Trio 1 28:40
2. 1969 Trio 2 12:44
3. 1969 Trio 3 8:24
4. 1969 Trio 4 6:58

nagrano: CD 1 recorded ... March 20, 1976 at WBAI-FM/Free Music Store, New York.
CD2 recorded December 14, 1969, in New York City.

more info: www.corbettvsdempsey.com

CVSDCD052

Opis

Wydawca
Corbett vs. Dempsey (USA)
Artysta
Milford Graves / Arthur Doyle / Hugh Glover
Nazwa
Bäbi (with bonus tracks) [2CD]
Instrument
percussions
Zawiera
2CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.