search

Matthias Spillmann Trio: Live At The Bird’s Eye Jazz Club

69,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2019-04-18
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * 1/2:
Są osoby, które twierdzą, że muzyka jazzowa przed nagraniem powinna skonfrontować się z publicznością, Wielość wątków i bogactwo emocji, które rodzi interakcja z publicznością wydobywa na wierzch to, co cenne w muzyce, lub to, co jest jej słabością. Bez ogrania materiału na żywo, wejście do studia jest krokiem w estetyzowanie, co leży w sprzeczności z dobrostanem emocjonalnym, wytwarzanym podczas koncertów.

Wydaje się, że trębacz Matthias Spillmann z kolegami mają podobny pogląd na ten temat. Na płycie nagranej na żywo w Bird’s Eye Jazz Club w Bazylei, w sześciu długich utworach pokazują gdzie tkwi fenomen koncertowej interakcji. Koncertowe „tu i teraz”, z jej bezpośredniością i niepowtarzalnością, w wydaniu trębacza Matthiasa Spillmanna, kontrabasisty Andreasa Langa i drummera Moritza Baumgärtnera po prostu imponuje.

Muzycy sięgają tu po całą paletę historycznych tematów, jak „St. Louis Blues” Williama C. Handy'ego, „A Flower is a Lovesome Thing” Billy'ego Strayhorna, „Peace” i „Una Muy Bonita”) Ornette'a Colemana i „Fort Worth” Joe Lovano. Program koncertu i płyty uzupełniony został o jedną własną kompozycję lidera „Kinderlied # 1”. Ale nie dlatego, że lider zespołu nie ma potencjału kompozytorskiego. Od ponad dwudziestu lat dostarcza kompozycje na potrzeby swojego długoletniego zespołu MATS-UP, jest też cenionym kompozytorem współczesnej kameralistyki, zamawia u niego partytury chociażby Zurich’s Ensemble fur Neue Musik.

Jednak w trio z Langiem i Baumgärtnerem Spillmann woli rolę aranżera i solisty. Otoczenie koncertowe sprawia, że sztuka aranżacyjna lidera także podlega zmianie, język jazzu w swej zasadniczej formule pozostał „sztuką dźwięku”, obszarem wrażliwym na walory brzmieniowe, na dźwiękową i artystyczną naturę muzyki. Język jazzu jest najbardziej autentyczną ekspresją muzyki, bez artefaktów i akademickich komplikacji. Muzycy uciekają nam, gdy tylko wydaje się, że już ich przyłapaliśmy na jakimś patencie, powtarzanej zagrywce, na czymś, czego dalszy ciąg da się przewidzieć. Tu jednak nie ma oczywistych ciągów dalszych, jest tylko tu i teraz. Jeśli dodamy do tego mistrzowski poziom skupienia, konsekwencję i świadomość celów, otrzymamy znakomite nagranie, pełne żelaznej dyscypliny formalnej, co nieczęste w środowisku awangardowego jazzu.
autor: Mariusz Zawiślak
Copyright © 1996-2019 Multikulti Project. All rights reserved
Editor's info:
Getting to the core of the matter is what drives trumpeter Matthias Spillmann and his stage companions, Andreas Lang and Moritz Baumgärtner, in this CD recorded live. And this means to find the essence of this music genre we call jazz, using the repertory of its history, namely songs written by William C. Handy (“St. Louis Blues”), Billy Strayhorn (“A Flower is a Lovesome Thing”), Ornette Coleman (“Peace” and “Una Muy Bonita”) and Joe Lovano (“Fort Worth”). Spillmann himself contributes only with one piece, “Kinderlied #1”, but not because he isn’t a remarkable composer. After all, he has composed for his long time working band MATS-UP for more than twenty years and he’s one of the score contributors – in the domains of chamber music – for the Zurich’s Ensemble fur Neue Musik. Here, he prefers the position of the arranger and the soloist. But if you understand the word “arrangement” as orchestration be aware: to arrange, in this collection of interpretations, is to keep everything raw and uncut. That’s the concept in cause: jazz as the most authentical music expression possible, without artífices and complications. The task needed instrumentalists who like to get to the point, and Spillmann found them in a Danish double bassist (Lang) known for his ability to react immediatly to any given situation and a German drummer (Baumgärtner) capable of pushing things ahead with his uncommon energy, at the same time being able to mix detailed colors and textures. Yes, the result of such endeavour takes out the breath of you. There’s indeed life for jazz after its so wrongly announced death.

muzycy:
Matthias Spillmann trumpet, flugelhorn
Andreas Lang double bass
Moritz Baumgärtner drums

utwory:
1) Peace (Ornette Coleman)
2) A Flower Is A Lovesome Thing (Billy Strayhorn)
3) Fort Worth (Joe Lovano)
4) Kinderlied #1 (Matthias Spillmann)
5) Una Muy Bonita (Ornette Coleman)
6) St. Louis Blues (William C. Handy)

wydano: 2019-03
nagrano: Recorded Live at the Bird’s Eye Jazz Club, Basel Switzerland, July 21 & 22, 2017 by André Fritzsche
Mixed and mastered by Alex Huber

more info: www.cleanfeed-records.com


CF516CD

Opis

Wydawca
Clean Feed (POR)
Artysta
Matthias Spillmann Trio
Nazwa
Live At The Bird’s Eye Jazz Club
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.