search

Carlos Bica & Azul: Azul In Ljubljana

69,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2018-08-13
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * 1/2:
Debiutancka płyta tej międzynarodowej supergrupy ukazała się nakładem Emarcy w 1996. Na płycie pod tytułem "Azul" wystąpili jeszcze portugalska wokalistka Maria Joao i amerykański puzonista Ray Anderson. Zespół od tego czasu nagrał jeszcze pięć płyt - "Twist" (1999), "Look What They've Done To My Song" (2003), "Believer" (2006), “Things About” (2011) i "More Than This" (2017).

Każdy z trzech członków tria to postać ważna dla współczesnego jazzu. Carlos Bica koncertuje i nagrywa z wieloma doskonałymi muzykami jak John Zorn, Kenny Wheeler, Aki Takase, Lee Konitz, Alexander von Schlippenbach, Albert Mangelsdorf, Joey Baron, Paolo Fresu, Markus Stockhausen. W Portugalii często akompaniuje śpiewakom fado jak Carlos do Carmo, José Mário Branco, Camané czy Pedro Caldeira Cabral.

Frank Möbus jazzowej publiczności znany jest głównie za sprawą formacji Der Rote Bereich, której jest liderem i z którą nagrał kilka płyt. Znana ze swojej niekonwencjonalnej muzyki, anarchistycznego humoru, inteligentnych aranżacji i oryginalnego brzmienia założona została w 1992 r. w Norymberdze przez Franka Mobusa i klarnecistę basowego Rudie'go Mahall'a jako kwintet, w którym grali amerykański puzonista jazzowy Marty Cook, basista Henning Sieverts i Jim Black, perkusista z nowojorskiej sceny skupionej wokół Knitting Factory.

Najbardziej znany w zespole to bez wątpienia Jim Black. Pochodzi z Seattle, jest dziś czołową postacią światowej sceny improwizowanej. Posiada niezwykłą wyobraźnię oraz zdolność do tworzenia skomplikowanych struktur rytmicznych. Jest jednym z niewielu perkusistów, którzy wypracowali własny, łatwo rozpoznawalny styl gry na bębnach. Swoimi nagraniami z m.in. Tim'em Berne'm, Lourie Anderson, Dave'm Douglas'em, Satoko Fujii, Mark'iem Dresser'em, Ellery'm Eskelin'em, Uri Caine'm, Achim'em Kaufmann'em, jak też autorskim projektem Alasnoaxis wypracował własny, łatwo rozpoznawalny styl, w którym jazz, noise, rock, drum'n'bass i muzyka współczesna w równym stopniu odpowiedzialne są za jego ostateczny kształt. Stworzył autorską wizję muzyki, bardzo eklektyczną, nacechowaną niebywałą kolorystyką, wyobraźnią, ambientem.

Formacja Azul to kolejne doskonałe trio w obsadzie guitar-bass-drums, jak Bill Frisell/Tony Scherr/Kenny Wollesen, czy Julian Lage/Scott Colley/Kenny Wollesen i trzecie Jakob Bro/Thomas Morgan/Joey Baron, w których to składach energia ich muzyki związana jest z wykonującymi ją instrumentalistami. Wszystko jest tu naturalne, organiczne.

Nowa płyta portugalsko-niemiecko-amerykańskiego składu, tak jak dwie poprzednie ukazuje się w barwach Clean Feed Records. I tak jak poprzednie, skupia się na eksploracji jazzowych obrzeży muzycznej wyobraźni trójki instrumentalistów. Od początku leniwie rozwijającej się "Cançăo número dois", po zamykającą album, pulsującą rockowym rytmem "P-beat", muzycy prezentują organiczną koncepcję, wypełnioną gigantyczną ilością dźwięków, błyskotliwych, muzycznych wrażeń. Efektowne fajerwerki, stylowe współbrzmienia, ale też momenty wyciszenia, kiedy to budują struktury epizodyczne, wszystko to składa się na album, będący ilustracją zasady, której są wierni od początku powstania zespołu, będąc mądrzy mądrością pokoleń doskonale wiedzą, że "nowe", nie może odrzucać i negować "starego". Czerpiąc zatem z tradycji i współczesności, poszukując raz jeszcze, na nowo, swojego dźwiękowego tu i teraz, po raz kolejny pokazują, że mają rację!
autor: Mariusz Zawiślak
Copyright © 1996-2018 Multikulti Project. All rights reserved

spontaneousmusictribune.blogspot.com:
Przed nam trio Azul, któremu szefuje od dawien dawna portugalski kontrabasista Carlos Bica. W dziele budowania dobrych melodii i zwinnych, niezobowiązujących improwizacji, wspomagają go - niemiecki gitarzysta Frank Möbus i amerykański drummer Jim Black (onegdaj ikona improwizowanej perkusji). Koncert ze słoweńskiej Ljubljany z roku 2015, dziesięć kompozycji (!), 54 i pół minuty.

Piłkę do gry wprowadza ciepło brzmiący gitarzysta, który nie jedno piwo wypił w towarzystwie Billa Frisella. Wtóruje mu kontrabas, prowadzony bardzo silną ręką i dość prosty, para rockowy drumming. Muzycy z godnym podkreślenia ładem i spokojem, grają coś na kształt bluesa, któremu nigdzie się nie śpieszy. All that jazz z gitarą, która w fazie improwizacji potrafi pokazać lwi pazur. Drugi utwór brzmi niemal pop-rockowo, można podśpiewywać i tupać nogą, ale dramaturgii wydarzeniu znów dodaje iskrzącą na zakrętach gitara. Trzecią historię można skwitować określeniem dobry jazz użytkowy. Na czwartą, najdłuższą, zdecydowanie warto jednak nadstawić ucha – bas zwinnie repetuje temat, gitara płynie szczeliną transu, z posmakiem zadumy i kiściami saudade pomiędzy strunami. Prosta, wyjątkowo urokliwa i niezwykle melodyjna ekspozycja. W piątej piosence warto podkreślić pojawienie się smyczka na gryfie kontrabasu. Po chwili wstępu trio idzie w półgalop, zwinnie kreowany przez mocny flow basu i delikatnie psychodelizującą gitarę. W improwizacjach muzycy osiągają nawet stan pełnego galopu. W kolejnym utworze jest dokładnie odwrotnie - temat budzi nas do życia, improwizacje zaś usypiają.

O ile siódmą kompozycję znów możemy zapisać po stronie nudy, o tyle sam finał płyty, jego trzy ostatnie akordy, to bez wątpienia perły w tej nieco ciernistej koronie. Ósma kompozycja, to dwuminutowa galopada, niemal speedowa gitara, full drumming i kontrabas, który ma jeszcze czas, by parę razy ciekawie zapętlić narrację. W kolejnej pieśni intrygująca jest linia melodyczna kontrabasu, a gitara, która znów przypomina Frisella, na ostatniej prostej delikatnie eksploduje. Wreszcie sam finał – znów bardzo dynamicznie, z progresywnym drummingiem i doskonałą linią melodyczną gitary, która lekko zmutowała swoje brzmienie. Ekspresyjne, rockowe solo dla podkreślenia ładunku emocji, jakie niesie zakończenie płyty.
autor: Andrzej Nowak

Editor's info:
If you say Azul, you have to say Carlos Bica as well, hardly anyone in jazz is connected to a single band like the Portuguese with this unique trio featuring Frank Möbus on guitar and Jim Black on drums. Azul has been working together for more than 20 years and is considered one of the most significant and fertile trios of this moment. "Azul in Ljubljana“, is their 7th album and the very first one ever live recorded. As a composer, double bassist Carlos Bica is a cultivator of the song format, but if as such he knows the virtues of studio production and engineering, in order to perfect a composition at a detail level, he’s also very much conscious that, in jazz, the best for a song is to be played live and to grow from the confines of what is written through improvisation. Hence the importance of this new album of his band Azul, with Frank Möbus and Jim Black, recorded in the magnificent 2015 concert they gave at the Ljubljana Jazz Festival. All the studio recordings by this trio are great, but here the music breathes more widely, go more deep and have more expressive effect, because a jazz song depends more from the “here and now” of a performance than a pop or a folk song, even when there’s aspects of both in the music. They’re self evident, as it is the rock factor in some of the tracks, and also the lyrical quality coming directly from the classical tradition: Azul is the sum of all this in a beautiful, mysterious, dramatic and sometimes intense way, giving a human, fragile, contradictory soul to the electric jazz of the 21st century.

Recorded LIVE at the Ljubljana Jazz Festival on July 3rd and 4th, 2015, by Luís Delgado
Mixed by Nelson Carvalho, May 2018
Mastered at Pauler Acoustics, by Hans-Jörg Maucksch, May 2018 Produced by Carlos Bica
Design by Travassos
Inside photo by Miguel Estima

muzycy:
Carlos Bica: Double Bass
Frank Möbus: Guitar
Jim Black: Drums And Percussion

utwory:
1. Cançăo número dois
2. Alguém olhará por ti
3. Luscious
4. Believer
5. Horses
6. O Profeta
7. Say a wish
8. Deixa pra lá
9. John Wayne
10. P-beat

wydano: 2018-07-12
more info: www.cleanfeed-records.com

CF495CD

Opis

Wydawca
Clean Feed (POR)
Artysta
Carlos Bica & Azul feat Frank Möbus And Jim Black
Nazwa
Azul In Ljubljana
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.