search

Rafael Toral, Hugo Antunes, João Pais Filipe, Ricardo Webbens: Space Quartet

69,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2018-06-20
opakowanie: kartonowe etui
opis:

Polifonia.blog.polityka.pl
Obiecuję, że to już przedostatnia płyta przywieziona z wakacji. I nie, nie byłem w kosmosie, chociaż tytuł Space Quartet sugerowałby coś takiego. Poza oczywiście sugestią lekkiej bufonady, coś jak pisanie, że zespół piłkarski jest galaktyczny. Tyle że tu hasło Kwartet kosmiczny ma dość mocne uzasadnienie. Nie tylko w klasie nagrania i jego oryginalności. Ma też wymiar galaktycznie praktyczny: skutecznie pozwala uniknąć powtarzania za każdym razem zestawu portugalskich nazwisk: Rafael Toral, Hugo Antunes, Joao Pais Filipe i Ricardo Webbens.
Najlepiej znani są zapewne dwaj pierwsi. Kontrabasista Antunes – choćby z albumów z Nate’em Wooleyem – no a Toral z bycia jednym z filarów współczesnego nurtu improwizacji na instrumentach elektronicznych, a przy okazji łączenia elektroniki z brzmieniami gitary. Poza tym, że bodaj najważniejszym spośród portugalskich „elektroników”. Jeśli ktoś śledził kluczowe płyty Torala z serii Space Solo i Space Elements, ten wie, że artysta ma swój własny muzyczny program kosmiczny i prawie całe zdziwienie kwartetem z kosmosu pryska. Zostaje natomiast zdziwienie tym, że ten kosmos Torala jest jakiś inny.
Napisałem prawie całe, żeby zostawić coś, co mogłoby prysnąć po zderzeniu z brzmieniem albumu Space Quartet, zestawu czterech improwizowanych na bazie wcześniejszych ustaleń nagrań, w których sekcja rytmiczna (uzupełnia ją Joao Pais Filipe) konfrontowana jest z rozbudowaną sekcją instrumentów elektronicznych, bo Webbens gra na syntezatorach – on i Toral pojawiają się w dwóch różnych kanałach, potęgując klimat dziwności oparty przede wszystkim na barwach. Zdziwienie pryska, bo te ostatnie są naprawdę nie z tej ziemi. Szczególnie proste, ale wyraziste tony wydobywane przez Rafaela Torala, który swoimi zmodyfikowanymi efektami i wzmacniaczami operuje tak, by na całej płycie robiło to spójne wrażenie jednego konkretnego instrumentu o niecodziennej charakterystyce – przechodzącego od brzmienia fletu do niemal gitarowego jazgotu, w zależności od siły sprzężenia zwrotnego.
Sekcja rytmiczna gra tu z niezwykłym refleksem i nerwem, podkreślając tempo i nie pozwalając, żeby całość osunęła się do końca w kręcenie gałkami. Geometryczna abstrakcja na okładce wydaje się podkreślać przynależność do świata jazzu. Ten kwartet jest w zdecydowanie większym stopniu zespołem, kolektywem niż choćby znane nam z występów Torala w Polsce i wydawanych u nas nagrań M.I.M.E.O. Wydaje się też formacją bardziej przystępną dla jazzowej publiczności. Choć jej sposób działania nie ułatwia zadania słuchaczowi – trzeba ciągle podążać za formacją, nie będzie łatwego powrotu do tematu, a utwory podlegają ciągłej mutacji. Pełną informację przynoszą zasadniczo obie części lizbońskie (pierwsza i czwarta), dwa pozostałe tytuły odnoszą się do innych portugalskich miast: Porto i Coimbry. Nie po to, by oddać ich klimat, tylko żeby poinformować, gdzie te dźwiękowe abstrakcje zostały zarejestrowane.
To muzyka pod każdym względem wyjątkowa – od koncepcji brzmieniowej, po wykonanie, które w żadnym momencie nie pozwala na pełne pójście na żywioł, kończące się często w takich przypadkach ścianą dźwięku. Ważna jest czystość i precyzja grania. Swoista matematyczna elegancja, powodująca, że hasło post-free jazz, którym jest otagowana przez twórców, nie jest wcale tak absurdalne jak się wydaje. Choć żeby kogoś zmobilizować do przesłuchania, lepiej będzie pewnie napisać, że to kosmos.
Autor: Bartek Chaciński

Editor's info:
After the conclusion of the 13-year-long Space Program series, Space Quartet marks a new horizon in Rafael Toral’s ongoing music explorations. Referring both to a record and a band configuration, Space Quartet embodies a maturing moment for the Portuguese musician. As one of the most internationally-recognized figures in the leftfield domains of music, Toral describes the album as “an advanced application of the Space Program principles”: electronic music with a human touch.

Over the years, Toral developed a jazz-like phrasing using abstract electronics. Operating within the context of a typical quartet, Space Quartet features the interplay of two electronic voices, one played by himself, on melodic feedbacks and hacked amplifiers, and one by Ricardo Webbens, on modular synthesizer and other custom stuff, rounding out the quartet is the versatile Hugo Antunes on double bass and the inventive drums of Joao Pais Filipe, who also plays gongs and bells of his own making.

The electronics are the driving core of the ambitious Space Quartet, setting it apart from many examples of electronics in jazz. Inspired by some of the principles and methods of enigmatic master Sei Miguel, the music develops solely according to the musicians’ free decisions. The result is a sense of flux and ever-renewing forward motion, continuously unfolding into new places, through spirit and matter from jazz-rock to ambient music and “the singing of standards from another planet” (Toral dixit). One thing is for sure: you’ve never heard anything like this before.

All compositions by Rafael Toral
Produced by Rafael Toral
Mixed and mastered at Noise Precision Regada
Executive production by Pedro Costa for Trem Azul
Art and design by Joao Paulo Feliciano

muzycy:
Hugo Antunes double bass
Joao Pais Filipe drums and percussion
Ricardo Webbens modular and network synthesizer (R)
Rafael Toral modular feedback circuit, modified MS2 (feedback) and MT10 (bending) amplifiers (L). Direction

utwory:
1. Lisboa I
2. Porto
3. Coimbra
4. Lisboa II

wydano: 2018-05-30
nagrano: Recorded by Noise Precision Mobile, at Estúdio 15A, Lisboa (1, 4), Sonoscopia, Porto (2), and Salao Brazil, Coimbra (3), November 2017

more info: www.cleanfeed-records.com

CF479CD

Opis

Wydawca
Clean Feed (POR)
Artysta
Rafael Toral / Hugo Antunes / Joao Pais Filipe / Ricardo Webbens
Nazwa
Space Quartet
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.