search

Scott Clark: ToNow

69,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2018-06-20
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * *:
Gdy recenzent Multikulti opisywał debiut tego amerykańskiego drummera, kompozytora "Bury My Heart", wydany w oficynie Clean Feed Records dał płycie maksymalną ocenę. Podobnie z resztą jak chociażby Bruce Lee Gallanter z Downtown Music Gallery, który o płycie napisał "A haunting, reverent quality that is most heartfelt. One of the best debuts I’ve heard from a previous unknown band".
Tamta płyta była poświęcona jednemu z najtragiczniejszych okresów w historii Stanów Zjednoczonych - ludobójstwa Indian północnoamerykańskich i masakry nad strumieniem Wounded Knee, dokonanej 29 grudnia 1890 roku przez Siódmy Pułk Kawalerii.

Jego druga, dopiero co wydana płyta "Tonow" potwierdza naszą intuicję. Ponownie mamy do czynienia z zupełnie osobnym językiem współczesnej kompozycji. Ten urodzony w El Paso w Teksasie muzyk, od lat, z wyboru, współtworzy nad wyraz prężną jazzową scenę w Richmond w Wirginii. Sięgając w równej mierze do klasycznego jazzu, jak i tradycji free spod znaku Colemana i Aylera, ale też do dronowego, psychodelicznego rocka tworzy muzykę surową, skupioną, pełną wewnętrznej dyscypliny, ale i napięcia, zamkniętą jednak w tradycyjne formy.

"ToNow" to nie tylko wypowiedź artystyczna, wyrwana z kontekstu kulturowewgo, politycznego, obyczajowego, to głos Clarka, obywatela, członka multikulturowego amerykańskiego społeczeństwa. Przypomina w tym Matanę Roberts czy Martina Kuchena. Od marca 2017 roku plemię Siuksów ze Standing Rock w Północnej Dakocie zażarcie protestowało przeciwko projektowi przeprowadzenia rurociągu w sąsiedztwie indiańskiego rezerwatu, argumentując, że projekt ten zagraża zarówno ich dostępowi do wody pitnej oraz miejscom kultu. Protest ten zgromadził Indian z innych szczepów, a także aktywistów i obrońców środowiska z całego kraju. Starcia lokalnych władz z protestującymi zakończyły się użyciem broni na gumowe naboje, gazu pieprzowego i armatek wodnych, i aresztowaniem w sumie 141 osób. Protest jednak nadal trwa.

Cztery kompozycje, układające się w mroczną, niepokojącą suitę mają dotykać czterech aspektów, “Plains” (naturalny krajobraz), “Stand” (Rezerwat Standing Rock), “Red, White, Yellow” (kolory flagi rezerwatu) i “Cantapeta Creek” (epicentrum protestów). W stosunku do debiutu nastąpiły tutaj spore zmiany, do podstawowego kwartetu dokoptowano dwóch gitarzystów, Alana Parkera i Toby'ego Summerfielda. Dzięki nim język muzyczny wzbogacony został o elementy psychodelicznego brudu, w poszczególnych częściach pojawiają się dronowe fundamenty, na których wznoszone są akustyczne, epickie, dźwiękowe "piętra". Całość rozgrywa się w szczelnym artystycznym świecie równouprawnienia wszystkich dźwięków, wprowadzenie specyficznego field recordings buduje połączenia pomiędzy czterema częściami tworzących jedną całość. Nie da się słuchać płyty inaczej. Absolutne panowanie Clarka nad strukturą, zarówno w najmniejszych detalach, jak i tą widzianą z lotu ptaka, w ogóle zadziwia ta dociekliwość narracyjna młodego w końcu muzyka. Ale przecież przypadek Arthura Rimbauda pokazuje, że wiek nie ma znaczenia.

"ToNow" to kolejna zdumiewająca płyta Scotta Clarka, i kolejne olśnienie!
autor: Krzysztof Szamot
Copyright © 1996-2018 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
ToNow is a contribution in music to the protests that took place at Standing Rock for much of 2016-2017 and remain ongoing. Four songs represent four different aspects: “Plains” (the landscape), “Stand” (Standing Rock reservation), “Red, White, Yellow” (colors on the reservation flag) and “Cantapeta Creek” (the epicenter of the protests). ToNow is meant to be listened to as a suite, continuing the through-compositional voice heard on Bury My Heart (2016), inspired by the events in Dee Brown’s book of the same name. Clark continues to explore the meanings of his own Native heritage in an improvisational and collaborative context, with returning personnel on bass, saxophone and trumpet and two additional guitar voices. An enervating and elegaic post-rock, post-bop format.

On the Title:
ToNow comes from something that my daughter said to me one day, “No dada not today tonow” and I thought that was brilliant. It applies to my thoughts on the events at Standing Rock and a lot of other current issues. We can’t wait until tomorrow or even today, things need to happen ToNow.

On the Recording:
I would send some pictures or links to stories to try to have the musicians coming from a similar place emotionally when we would go to play it on a particular take. That’s the most important thing–trying to capture what the piece is and the emotion of what you’re playing.

On the Cover:
The cover painting happened to be finished on Columbus Day. I like the idea of the colors falling down and there being no stars. It means many different things to many different people.

All music composed by Scott Clark
Produced by Scott Clark
Executive production by Pedro Costa for Trem Azul
Design by Travassos

muzycy:
Cameron Ralston bass
Jason Scott saxophone
Bob Miller trumpet
Alan Parker guitar
Toby Summerfield guitar
Scott Clark drums

utwory:
1. Plains
2. Stand
3. Red, White, Yellow
4. Cantapeta Creek

wydano: 2018-05-30
nagrano: Recorded by Lance Koehler at Minimum Wage Recording Studio in Richmond, VA
January 31 and April 26, 2017
Mixed and mastered by Lance Koehler at Minimum Wage Recording Studio Richmond, VA

more info: www.cleanfeed-records.com

CF478CD

Opis

Wydawca
Clean Feed (POR)
Artysta
Scott Clark
Nazwa
ToNow
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.