search

Kris Davis: Aeriol Piano

69,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2011-09-27
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: kartonowe etui
opis:

klimatumiarkowanycieply.blogspot.com:
Kris Davis to jedna z najciekawszych pianistek nowojorskiej sceny improwizowanej. Zauważył to nie tylko krytyk New York Timesa Ben Rattlif, umieszczając ją w swoim zestawieniu "New Pilots at the Keyboard", szefowie wydawnictwa Fresh Sound, dla którego zrealizowała już 4 płyty, czy wreszcie Pedro Costa z portugalskiego Clean Feed Records, który zaprosił ją do wydania m.in. płyty "Paradoxical Frog" w trio z Ingrid Laubrok i Tyshawnem Sorey'em. Ostatnim krążkiem Davis z Lizbony jest solowy album "Aeriol Piano".

Wspomniany Ben Ratliff określa muzykę z tej płyty gdzieś pomiędzy twórczością Mortona Feldmana i Keitha Jarretta. To chyba wystarczająca rekomendacja. Przyjrzyjmy się jednak temu solowemu recitalowi nieco bliżej...

Nie ma na "Aeriol Piano" zbyt wiele melodyjności, może za wyjątkiem otwierajacego płytę, "All Things You Are", choć i tu kompozycja Kerna zacytowana jest wprost tylko przez kilkanaście, może kilkadziesiąt ostatnich sekund utworu.
O co innego w tej muzyce chodzi - o czym innym jest to spektakl. Muzyka jak ta Kris Davis, Angelici Sanchez, Craiga Taborna czy wreszcie Cecila Taylora to nie tylko rytm, melodia, harmonia, dynamika i agogika, jak uczy teoria. To dzieła sztuki, dla których dźwięk jest pretekstem, inspiracją.

W "Saturn Return" śpiewa delikatnie spreparowany fortepian jak pozytywka, gamelan, cymbały czy właśnie tytułowe aeriol piano - instrument, w którym dźwięk wydaje powietrze wdmuchiwane w butelki. Z połączenia z gromami nut basowych w drugiej części utworu, szarpnięć strun dłonią, poszukiwaniem dźwięku wszędzie, gdzie tylko się da - rodzi się pobudzająca wyobraźnię opowieść, baśń.
Nie da się prowadzić dźwiękowych poszukiwań bez odpowiednich studiów nad ciszą. Każdy dźwięk jest wszak na nią właśnie odpowiedzią. Tutaj piękną grą z milczeniem, pojawianiem się i wybrzmiewaniem dźwięków jest utwór pod sugestywnym tytułem "A diferent kind of sleep". Od kompozycji "Good Citizen" płytę wypełniają krótsze 2-3 minutowe formy o różnym charakterze. Szczególnie, swą delikatnoscią i liryzmem, uwagę zwraca finałowe "Work for Water".

Improwizowana płyta piano solo stanowi właściwie swoisty podgatunek w muzyce imrowizowanej, jak monodram w teatrze - ze swoim gatunkowym ciężarem, tradycją, konwencją i mistrzami. Po części stanowi dla pianistów improwizatorów egzamin dojrzałości. To, że Davis zdaje go celująco jest jasne. Kris Davis - tego nazwiska nie znać już nie wypada.
autor: Kajetan Prochyra

multikultiproject.blogspot.com, 2011-10
Pianistyka jaką prezentuje Kris Davis kojarzy mi się z jedną z najbardziej zaskakujących dla mnie płyt, jaką zrealizował w swojej karierze Glenn Gould, tak interpretując Intermezza Brahmsa jakby słuchaczom zostawił jedynie uchylone drzwi pokoju, o czym pisał Stefan Rieger w "Sztuce fugi", a który to opis świetnie pasuje do "Aeriol Piano". W "Saturn Return", moim zdaniem najlepszym utworze na płycie, Davis przekracza granicę, której wielu ze współczesnych muzyków jazzowych nie jest w stanie przeskoczyć, a dzieje się tak dlatego, że celem samym w sobie nie jest tutaj preparacja instrumentu. Słuchając "Saturn Return" odnosi się wrażenie, że pianistka przemienia fortepian w gamelan lub w orientalnie brzmiącą perkusję, co w efekcie skojarzyło mi się z "Folkloriko" Susie Ibarry, jednakże muzyka Davis jest bardziej efemeryczna i delikatna, zaś Ibarry emanuje energią. W "Saturn Return" Davis każdą z partii fortepianu spreparowała w innej skali wyróżniającej się wyrazistym kolorem, które to kolory Davis konfrontuje ze sobą w rozchwianych rytmach wywołując wrażenie jakby utwór wykonywało kilku muzyków. "A Different Kind Of Sleep" to ładna metafora oddająca nastrojowość kompozycji, której ulotność kojarzy mi się z poetyką mima, naśladującego rzeczywistość. Davis naśladuje sen poprzez miękkie i powolne frazowanie każdego z akordów, które przez cały czas trwania kompozycji zawieszane są w bezruchu, w próżni. Ciekawy klimat Davis tworzy w "Good citizen", gdzie dominują iskrzące klastery i wydobywane w zawrotnych tempach chromatyczne przebiegi zdające się naśladować niespokojnie przeciskającego się przez zatłoczone miasto człowieka. Podoba mi się, że w grze Davis nie ma krzyku, ani agresji, jest za to koncentracja i wynikająca z niej "gouldowska" ekspresja, którą najpełniej słychać w atonalnych "Beam The Eyes", "Stone" oraz reinterpretacji słynnej kompozycji Jerome'a Kern'a "All the Things You Are".
autorka: Gosia Zajączkowska
Editor's info:
Pianist Kris Davis is rapidly becoming one of the most sought out pianists in New York. Every recording we get our hands on, we find her. The trio Paradoxical Frog with Tyshawn Sorey and Ingrid Laubrock, her trio Good Citizen with John Hebert and Tom Rainey, Ingrid Laubrock's band Anti-House, with Tony Malaby and her arrangements of his music for Novela, on Kermit Driscolls CD Reville, with Stephen Gauci and Jon Irabagon, and with the Portuguese singer Sara Serpa, the list going on and on. Now, it's time for her first solo record. In "Aeriol Piano" we can focus our attention entirely on her exquisite piano playing, the music displaying her refreshing style and spirit of adventure. From a version on Jerome Kerns 'All the Things You Are', to a prepared piano composition, to completely improvised pieces, we hear Davis exploring and developing all the innovations of her instrument. She performs inside and outside of the box, in every moment surprising us with her ability to avoid cliches, forging a new path in jazz piano. If you haven't listened to the music of Kris Davis yet, 'Aeriol Piano' will introduce you to a new and innovative voice in jazz today.

muzycy:
Kris Davis: piano

utwory:
1. All The Things You Are
2. Saturn Return
3. A Different Kind of Sleep
4. Good Citizen
5. Beam the Eyes
6. Stone
7. The Last Time
8. Work for Water

total time - 40:50
wydano: 2011-09
nagrano: Recorded at Namouche Studios, Lisbon on 2010-06-06.
more info: www.cleanfeed-records.com

CF233

Opis

Wydawca
Clean Feed (POR)
Artysta
Kris Davis
Nazwa
Aeriol Piano
Instrument
piano
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.