search

Angles: Epileptical West - Live In Coimbra

69,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2016-04-01
kontynent: Europa
kraj: Szwecja
opakowanie: kartonowe etui
opis:


Druga płyta formacji Angles ukazała się właśnie nakładem portugalskiej wytwórni Clean Feed, która wg. All About Jazz [dzisiaj najbardziej opiniotwórcze jazzowe medium na świecie] otrzymała zaszczytny tytuł All About Jazz Record Labels Of The Year 2009

multikulti.com, 2010-08
Skandynawski sekstet Angles wydał właśnie drugi album w swojej niezbyt długiej historii i jest to moim zdaniem najważniejsza płyta wydana w pierwszych miesiącach tego roku.
Muzyka odwołuje się zarówno do tradycji jazzowej jak i awangardy, a zebrani tu muzycy dali się poznań w wielu różnych (pod względem muzycznej prowieniencji) składach (odwołujące się do skrajnego free Trinity Martina Kuchena czy AALY Trio i Sten Sandell Trio, raczej jazzowego mainstremu Atomic i 4 Corners z Magnusem Broo czy też czerpiące z tradycji noise'u Fire! z Johannem Berthlingiem). Sekstetowe granie czerpie po troszku ze wszystkich tych wątków, chociaż, mam wrażenie, że najwięcej odwołuje się do pograniczy obu jazzowych tradycji - free i mainstreamu, wykorzystując w tym względzie doświadczenia słynnych zespołów lat sześćdziesiątych - sekstetu Charlesa Mingusa i Erica Dolphy'ego. Tradycja objawia się tu formie kompozycji, swingujących tematach Kuchena (co zaskakujące, wszystkie kompozycje są jego autorstwa - osobiście kojarzyłem go bardziej z awangardowymi projektami czy nawet ze sceną free improv), natomiast forma grania i interpretacja jest otwarta - mam wrażenie, że dużo bardziej niż w Atomic. Sam Kuchen - jako muzyk związany z wieloma, wieloma nurtami (od rocka i muzyki klezmerskiej na afrobeacie kończąc) - zasługuje zresztą na osobną monografię. W muzyce Angles nie ma jednak odwołań do rocka i motorycznych formuł znanych z Vandermark 5. Wszystko, co wydarza się tutaj pozostaje w obrębie jazzu. Znakomite granie dla wszystkich miłośników gatunku!"
autor: Marcin Zając

impropozycja.blogspot.com, poniedziałek, 17 stycznia 2011
Angles. Łatwo pomylić się w pisowni tej nazwy. Tym bardziej, że słuchając tak wyśmienitej muzyki pokusa przemianowania ich na anioły jest trudna do odparcia. Zawarte na „Epileptical West” dźwięki są jednak nie tyle niebiańskie, co mocno zakorzenione w często bolesnej rzeczywistości. We wkładce do albumu, Martin Küchen przywołuje świadectwa z terenów ogarniętych wojną, przypominające o ogromie ludzkiego cierpienia na świecie. Sama muzyka również posiada siłę i intensywność płynące tylko z autentycznego zaangażowania w bieżące wydarzenia. Saksofon lidera na przemian ciska gniewnie gromy lub refleksyjnie pogrąża się w zadumie, słuchając jego gry w duchu myślę sobie: on naprawdę się przejmuje…

Küchen należy przy tym do najbardziej aktywnych muzyków obecnych czasów, co roku wydając po kilka płyt, zarówno w tradycji jazzowej (Exploding Customer, Trespass Trio), jak i w ramach nurtu free-improv (solo oraz w rozmaitych kolaboracjach). Nie wszystkie soniczne eksploracje w jego wykonaniu jestem w stanie przyswoić, ale dokonania jazzowe bez wyjątku uwielbiam. W szczególności właśnie Angles, które – z trzema dęciakami na przedzie oraz sekcją rytmiczną wzbogaconą o wibrafon – osiąga niesamowity poziom energii i mocy. Drugi album formacji, nagrany podczas trzech koncertów w ramach festiwalu Jazz ao Centro w Portugalii, doskonale to ilustruje. Całości brak może trochę zwartości i skupienia znanych z pierwszego krążka, ale spontaniczny charakter występów pozwala zaprezentować się grupie w bardziej zróżnicowanym repertuarze niż na studyjnym debiucie. Zaczynają od długiego i niezwykle transowego kawałka zatytułowanego „Present Absentees/Pygmi”, by następnie przejść do przejmującego „Today is better than tomorrow”. To jeden z najmocniejszych numerów na płycie. Muzycy przechwytują od siebie grane frazy i przedłużają je, potęgując napięcie i emocjonalną intensywność utworu niemal do granic wytrzymałości! Po tym smutnym, ale nader pięknym momencie muzyka nabiera większej lekkości, momentami stając się wręcz zabawowa: w „Epileptical West” niespodziewanie przeskakuje pomiędzy gwałtownym atakiem dźwięków a wyluzowanym groove, natomiast w „En Svensk Brownie” prosty temat staje się punktem wyjścia do budowanych wokół niego wariancji. Dynamiczny utwór tytułowy z poprzedniej płyty, w rozbudowanej wersji koncertowej robi potężne wrażenie, całość kończy zaś epicki „Let’s tear the threads of trust”, stanowiący godne zwieńczenie tego wyśmienitego albumu.

W ubiegłym roku wyszło sporo bardzo dobrych płyt, ale „Epileptical West” jest dla mnie poza wszelką konkurencją. Nad całością unosi się rebeliancki duch lat 60., kolejne utwory zarażają swą energią, pasją, politycznym gniewem, ale również melodyką, liryzmem, wrażliwością. Küchen posiada zdolność pisania świetnych i wpadających w ucho tematów, natomiast doborowy skład muzyków jest gwarancją wysokiego poziomu interakcji i improwizacji. Muzyka zaangażowana i angażująca – to właśnie w jazzie cenię najbardziej.
autor: Artur Szarecki
Editor's info:
Martin Küchen is naive and desperate, and maybe only because of that one might feel that each of his albums has a message. If this message may seem political, its sense is profoundly about human undertakings, and "Epileptical West", recorded live in Coimbra, Portugal, during the Jazz ao Centro festival, is no exception. Born in Sweden with a German father with a mixed background , he's known not only for his innovative saxophone playing (going from the soprano to the baritone, here centered on the alto) and his ear-catching compositions, but also for his very critical statements regarding the Israeli and the American policies in relation to Palestine and the Palestinians. Music is, for the Angles leader, a medium for and to itself, but also for a clearance of thought and for the in- and outlook of the world - and therefore it can be metaphysical devoted to denounce the "global lie" covering "the terror society of the individual in which we live". With a jazz oriented musical education, but former dedications to rock and klezmer, Küchen became interested in African music, specially the one he discovered in Guinea, and in non-idiomatic, free improvised music, a field in which he developed astonishing new techniques. All those experiences are reflected in the music we find here: it's jumpy, polirhythmic and with a refined world music accent, somehow remembering Fela Kuti's Afro-Beat, and it's very melodic, with phrasings you can sing along. The format goes from the most energetic free bop, sustained by the always unquiet propulsion work ofered by Johan Berthling on the double bass and Kjell Nordeson on the drums, and with a powerful blowing section completed by trumpeter Magnus Broo and trombonist Mats Aleklint, to the abstract situations, either delicate or near-chaos, in which the remarkable vibraphonist Mattias Stahl finds space to shine like only himself can do. From this results something that makes you tap your feet and at the same time use your head - a rarity nowadays.

muzycy:
Mattias Stahl: vibraphone
Magnus Broo: trumpet
Mats Aleklint: trombone
Martin Küchen: alto saxophone
Johan Berthling: double bass
Kjell Nordeson: drums

utwory:
1. Present Absentees / Pygmi
2. Today is Better Than Tomorrow
3. Epileptical West
4. En Svensk Brownie
5. Every Woman is a Tree
6. Let's Tear the Threads of Trust

wydano: 2010-04
nagrano: Recorded live at Culturgest, Lisboa 21/06/2008 except "Believer", "Iceland", "Roses for you" recorded live at Casa da Música, Porto 20/06
more info: www.cleanfeed-records.com
more info2: www.martinkuchen.com



CF182

Opis

Wydawca
Clean Feed (POR)
Artysta
Angles [Mattias Stahl / Magnus Broo / Mats Aleklint / Martin Küchen / Johan Berthling / Kjell Nordeson]
Nazwa
Epileptical West - Live In Coimbra
Instrument
saxophones
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.