search

Tony Malaby's Apparitions: Voladores

69,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2010-01-20
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com
Urodził się w Arizonie jako potomek meksykańskich emigrantów. Dziś należy do najbardziej rozchwytywanych sidemanów na nowojorskiej scenie Down-Town. Choć znany jest głównie ze współpracy z takimi znakomitościami współczesnego jazzu, jak William Parker, Charlie Haden, Paul Motian, Fred Hersch czy Michell Portal, prowadzi także całkiem udaną karierę solową. Mam oto w ręku jego najnowszą, jedenastą już autorską płytę. I nie sposób przejść obok niej obojętnie.
Na 'Voladores' Malaby sięga do dość odległych, bo pochodzących z czasów dzieciństwa doświadczeń, kiedy to jako szczeniak chodził na festiwale tradycyjnej kultury meksykańskiej w Tucson w Arizonie, gdzie występowały grupy tancerzy/muzyków odprawiających pogański obrzęd-Los Voladores, który przetrwał w tradycji ludowej Meksyku do dni dzisiejszych.
Z wyjątkiem Johna Hollenbecka, grającego tutaj na perkusji i pokaźnym zestawie instrumentów perkusyjnych: marimba, vibraphone, xylophone, glockenspiel, melodica, small kitchen appliances, z którym jak dotąd grywał nieczęsto Tom Rainey i Drew Gress to muzycy, którzy często pojawiają się w projektach Malaby'ego.
Noszące znamiona plemiennych obrzędów kompozycje Malaby'ego łączą w sobie odważne, soczyste i wyczerpujące improwizacje z czytelną formą, strukturą oraz niezwykłą dbałością o stronę melodyczną.
Zdumiewająca płyta nagrana w niecodziennym składzie: saksofony/kontrabas/dwie perkusje eksplorując raczej nierozpoznane rejony kulturowe stanowi prawdziwą perełkę nowoczesnego jazzowego grania i warta jest wszelkich rekomendacji.
autor: Krzysztof Szamot

Editor's info:
By this day you get used to have only great albums coming from this new giant of the tenor saxophone, but watch out: "Voladores" is nothing less than a masterpiece, the best music ever Tony Malaby put to record. At his seventh release, after "Sabino", "Apparitions", "Adobe", "Warblepeck", "Tamarindo" and "Paloma Recio", the two-drum project of the New York musician became a true wonder. Inspired by the Mexican troup of "Voladores" that Tony watched as a young child at Mexican festivals in Tucson, Arizona (there is an initial dance made by five men, the instruments being a carrizo flute, a tamborcillo and maracas. The men, each representing the five elements of the indigenous world climb a top a 100ft. pole, one of them stays on the pole playing a flute and dancing while the remaining four descend the pole with a rope tied by one of their feet. The rope unwraps itself 13 times for each of the four flyers, symbolizing the 52 weeks of the year). With the new addition of John Hollenbeck, who adds vibraphone, marimba, xylophone and melodica to his drumkit, Tony's group Apparitions takes a new sonic leap and achieves soaring heights. With bassist Drew Gress making wonders, drummer Tom Rainey on top of his game and Hollenbeck fitting in as if he was always a member of the group,"Voladores" is the strongest release by Malaby (along with 6 new compositions by Malaby, 3 group improvisations and a never recorded composition by Ornette Coleman). Now it's our time to have the privilege to sense it.


freejazz-stef.blogspot.com, ocena: * * * * *
[...] Regular readers of this blog know my appreciation for Tony Malaby, both as a saxophonist and as a composer. His tone is warm, lyrical and sensitive, his compositions and improvisations always welcoming and surprising at the same time, adventurous in his approach of jazz tradition, creating the new angle from within the musical edifice that we know. This quartet further consists of the double drums of Tom Rainey and John Hollenbeck, without a doubt two of the creative rhythmic wizards of these days, and Drew Gress on bass, another one of the finest. Hollenbeck uses everything but the kitchen sink as percussive objects, including marimba, vibraphone, xylophone, glockenspiel, melodica and small kitchen appliances (whatever that may be but surely not the kitchen sink). What a band, and again, what music. It is complex, with rhythm changes, overlapping time signatures, tempo changes, with shifting moods and intensities, often in the same piece, fierce at times, melodious always, deeply felt too. From the wild outbursts on tenor on "Old Smokey", to the finely squeezed out tones on "Dreamy Drunk", Malaby's skills are a real pleasure for the ear. But he doesn't shy away from the more experimental stuff: a piece like "Can't Sleep" gives a strong stressful evocation of its title, "Are You Sure?", brings a hesitating kind of wonder, "YeSssss", brings a wonderful quiet exploration of minimal sound interaction, "What's Up, Smell The Sumatra", is an exercise in distress and tension. Yet the real value comes from the longest pieces, on which all the complexities and the wealth of the music come to full fruition. "Sour Diesel" starts with a great rhythmic bass vamp, over which the soprano and the melodica interlace for a strange melody in counterpoint, but the again, structures changes and the tune evolves in a more expressive improvisation. It is in my opinion not as expressive as the more "free" "Tamarindo", but the wealth of concepts, the skills of all four musicians, the creativity and the expressivity make this an absolutely wonderful album. Don't miss it. [...]
by Stef



muzycy:
Drew Gress: bass
John Hollenbeck: percussion
Tom Rainey: drums
Tony Malaby: tenor saxophone

utwory:
1. Homogenous Emotions
2. Old Smokey
3. Dreamy Drunk
4. Can't Sleep
5. Sour Diesel
6. Los Valadores

wydano: 2009
more info: www.cleanfeed-records.com
more info2: www.tonymalaby.com
CF165

Opis

Wydawca
Clean Feed (POR)
Kompozytor
Tony Malaby, Ornette Coleman
Artysta
Tony Malaby's Apparitions [Drew Gress / John Hollenbeck / Tom Rainey / Tony Malaby]
Nazwa
Voladores
Instrument
tenor saxophone
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.