search

Play Gershwin

59,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Straightahead / Pianistyka Jazzowa
premiera polska:
2021-01-07
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * *:
Wydaje się, że Enrico Pieranunzi posiada magiczny klucz pozwalający otworzyć każde drzwi.
Każdy kto zna jego interpretacje dzieł Scarlattiego, Handla, Bacha, Fauré i Debussy'ego wie, że za każdym razem swoimi odczytaniami rzuca nowe światło na znany skądinąd repertuar. Z drugiej strony jest jednym z największych popularyzatorów dorobku Billa Evansa, można powiedzieć, że Pieranunzi od wielu juz lat jest swoistym ambasadorem Evansa na świecie. Jest autorem książkowej publikacji "Bill Evans: The Pianist as an Artist" (Continuum Books), wywiadów, artykułów i oczywiście dedykowanych Evansowi kompozycji.
Z trzeciej strony wielość projektów, w które się angażuje przyprawia o zawrót głowy. Tych kolejnych "stron", pokazujących niespożyty potencjał włoskiego pianisty jest całkiem sporo. Nie dziwi zatem fakt, że zabrał się za barwny repertuar autora "Błękitnej rapsodii" i "Porgy and Bess".
Nowy Jork epoki swingu, czasy świetności gangsterów pokroju Ala Capone, czasy kulturalnej rewolucji, kiedy to podział na kulturę wysoką i niską doznawał swoich pierwszych naruszeń. George Gershiwn był świadkiem historii, ale przede wszystkim był jej jednym z najważniejszych sprawców. Dla jednych obok Ivesa i Bernsteina był ojcem amerykańskiej muzyki klasycznej. Dla innych Królem jazzu.

Pieranunzi do nagrania płyty przygotowywał się długo. Napisanie oryginalnych transkrypcji, dostosowanych do obsady zespołu - fortepian, klarnet i skrzypce, musiało zająć wiele czasu. Dwa najważniejsze symfoniczne dzieła Gershiwna, czyli "Amerykanin w Paryżu" i "Błękitna Rapsodia" rozpisane zostały tylko na trzy głosy. Przy pracy nad "Amerykaninem w Paryżu" (był to pierwszy utwór Gershwina w całości skomponowany na orkiestrę symfoniczną), Pieranunzi posiłkował się fortepianową transkrypcją Williama Daly'ego (Gershwin zadedykował mu swoje Preludia fortepianowe w 1926 r.), oraz istniejącą wersją na dwa fortepiany (autorstwa samego kompozytora).
Napisana w 1924 roku "Błękitna Rapsodia", o której sam kompozytor mawiał "muzyczny kalejdoskop Ameryki", to dzieło, które nie ma wiele wspólnego z jazzem, choć niewątpliwie z niego wypływa. Wiele istniejących w oryginale partii fortepianowych zostało w triowej transkrypcji, partie orkiestrowe zostały rozpisane na skrzypce i klarnet. Dzięki temu pozostaje wiele miejsca dla czułych improwizacji, których Gershwin z pewnością by się nie wyrzekł.
Trzeba zaznaczyć, że muzykom udaje się zachować właściwą równowagę między trzema instrumentami, tworząc w efekcie autorską hybrydę jazzu i muzyki kameralnej.
Płyta "Play Gershwin", nagrana przez pianistę Enrico Pieranunziego, klarnecistę Gabriele Mirabassiego i brata pianisty - skrzypka Gabriele Pieranunziego uwalnia niespożyty potencjał, tkwiący w dorobku Gershwina. Włoscy muzycy okazali się dużo bardziej przygotowani do przełożenia na "współczesny język" kompozycji słynnego nowojorczyka. Być może dlatego, że potraktowali partytury jak obwód otwarty, a nie zamknięty, co jest zmorą akademickich interpretacji.
autor: Andrzej Majak
Copyright © 2020 Multikulti Project. All rights reserved

Liner Notes:
George Gershwin thought that music channelled the thoughts, hopes and inspirations of people and their time, and in doing so, created something timeless. Now, on the 90th anniversary of Gershwin’s peerless score for An American In Paris, master pianist Enrico Pieranunzi brings seven of the great American’s compositions up to date, in bold new arrangements that see Gershwin’s expansive orchestrations reduced to just three instruments. Joining Pieranunzi on Play Gershwin are his violinist brother Gabriele [Pieranunzi] and clarinettist Gabriele Mirabassi. If the opening trill of Rhapsody In Blue is one of the defining sounds of 20th century music, here it is transformed completely, with much of the weight of the orchestra transferred to the orchestral piano of Enrico Pieranunzi, who plays four of Gershwin’s preludes as solo pieces and makes his own interpretation of an original Gershwin theme. The young American master, who was only in his 20s when he composed most of these remarkable works, said that inspiration alone was never sufficient for great music. It also required hard work and dedication. Enrico Pieranunzi has devoted a lifetime to extending the language and emotional range of a music American in origin but now global in its reach. Genius reaches out to genius across the decades, and artisan stands shoulder to shoulder with artisan. The tools? Piano, clarinet and violin...
by Brian Morton

muzycy:
Enrico Pieranunzi: Piano
Gabriele Mirabassi: Clarinet
Gabriele Pieranunzi: Violin

utwory:
1. An American In Paris 14:53
2. Prelude 1 1:24
3. Prelude 2 (Blue Lullaby) 4:54
4. Prelude 3 (Spanish Prelude) 1:08
5. Prelude (Melody No.17) 2:32
6. Variazioni Su Un Tema Di Gershwin 4:59
7. Rhapsody In Blue 19:21

total time - 50:00
wydano: Nov 30, 2018
nagrano: Recorded in Cavalicco in February 2017 at Artesuono Recording Studio

more info: www.CamJazz.com
CAMJ79392

Opis

Wydawca
CAM Jazz (I)
Artysta
Enrico Pieranunzi, Gabriele Mirabassi, Gabriele Pieranunzi
Nazwa
Play Gershwin
Instrument
piano
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.