David Yengibarjan / Frank London: Pandoukht
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Jewish / Klezmer Music / Ethno Jazz
premiera polska: 2003-11-01
kontynent: Europa
kraj: Węgry
opakowanie: digipackowe etui
opis:
Stereoplay; 2004-02, ocena: Typ Miesiąca; Brzmienie: 9; Repertuar: 9
Armenia to nie najlepszy azyl dla jazzu. Akordeonista David Yengibarjan przeniósł się więc do Budapesztu, by na emigracji odkryć na powrót swe korzenie. Odnalazł je w bałkańskim post-etno, tangach Astora Piazolli oraz u swych partnerów, jak np. Franka Londona (trąbka). Wszystko to zaowocowało 'Pandoukht', albumem w delikatnej tonacji klezmerskiego jazzu, o niesamowitym wyczuciu dla klimatycznych wspołbrzmień. Rozmowa pięciu muzycznych partnerów, pozbawiona jakichkolwiek klisz, osadzona w tradycji, najwyższych lotów.'
www.westzeit.de; 2004-02, ocena: rewelacja; * * * * *
'Swoje pierwsze sukcesy Yengibarjan odnosił jako wykonawca tanga. Na 'Pandoukht' Piazollę połączono z muzyką żydowską, choć efektem tego spotkania nie jest jakakolwiek odmiana muzyki świata. Tytuł to słowo z języka ormiańskiego, oznaczające 'uchodźcę, wygnańca". Nimi są w pewnym sensie bohaterowie tej wspaniałej płyty: młody ormiański akordeonista oraz renomowany klezmer i tębacz jazzowy. Obecność prominentnego Londona w kompozycjach Yengibarjans'a (względnie przeróbkach tradycyjnych tematów ormiańskich) jest raczej dyskretna. Jego udział nie ogranicza się jednak bynajmniej do hipnotyczno-ekspresyjnych partii trąbki: z jego inspiracji Gabor Gado wzbogacił 5 utworów brzmieniem swej gitary. Wspaniała płyta.'
Audio Video; 2004-05, ocena: jazz płyta miesiąca muzyka: * * * * *, realizacja: * * * * 1/2
Jeden z liderów tradycyjnego skrzydła sceny neoklezmerskiej Frank London znany dotąd z rozlicznych formacji Johna Zorna, Kipa Hanrahana, Hasidic New Wave czy Klezmatics nagrał płytę z wspaniałym The Yengibarjan Trio. David Yengibarjan, urodzony w 1995 roku wirtuoz akordeonu to obok Larsa Hollmera, Bratko Bibic, Maria Kalanienmi i Otto Lechnera czołowy akordeonista starego kontynentu. Opuścił Węgry w 1995 roku by zrobić błyskawiczną karierę w Europie, systematyczne koncertuje w Paryżu, Londynie, Amsterdamie czy Wiedniu, często jest angażowany do pracy nad muzyką do filmów i spektakli teatralnych, zarówno jako wykonawca (Bertold Brecht: Jungle of the Cities; Andor Lukáts: Portugal; Joye Sergent: Crime and Punishment) jak też kompozytor (Ferenc Molnár: Liliom, András Szőke: Three, György Farkas: Blood Line, András Fésős: Street Heart Beat, Zoltán Egressy: Blue, Blue, Blue, Tamás Sas: Struck by Love, Kinga Rófusz: Harlequin, Andor Szilágyi: Letters Unsent). W 1999 roku powołał do życia The Yengibarjan Trio, z którym w nieco zmienionym składzie koncertuje i nagrywa do dnia dzisiejszego. Najnowsza płyta nagrana wspólnie z Frankiem Londonem to efekt fascynacji z jednej strony 'tango nuevo" Astora Piazzolli a z drugiej muzyką ludową, zarówno żydowską jak też ormiańską (David Yengibarjan urodził sie w Erewaniu). Nastroje oscylują pomiędzy przeszywanym nagłymi spazmami smutku tangiem, czy wybuchającym niepohamowaną, żywiołową radością tematem żydowskim a skrzącymi się jazzową improwizacją ormiańskimi utworami ludowymi. Dodatkową atrakcją płyty jest udział znakomitego gitarzysty Gabora Gado, o którym recenzent Audio Video pisał '...to muzyka osadzona w głównym nurcie jazzu, bez solówek w oszałamiających tempach, za to zagrana z wielką uwagą, skupieniem i wyczuciem...'
W tym kameralnym składzie Frank London wypada w sposób niezwykle stonowany i wręcz mistyczny. Cztery kompozycje Davida Yengibarjana, jeden Franka Londona, trzy tradycyjne tematy ormiańskie, jeden żydowski i jeden w aranżacji basisty Józsefa Barcza Horvátha to zestaw utworów z którymi trudno się rozstać.
Gazeta Wyborcza 02/2004
'...muzyka tego ormiańskiego akordeonisty od dziesięciu lat mieszkającego na Węgrzech to idealne uzupełnienie zorientowanych na Wschód poszukiwań Londona. Słychać to już na samym początku 'Pandoukht' (po ormiańsku 'wygnaniec').Choć akordeon i trąbka to niełatwa para, rozpoczynają mocno - od Piazzoli, którego London znał osobiście, a Yengibarjan uznaje za mistrza. Brawurowe tango szybko ustępuje miejsca tematom ormiańsko-bałkańskim, a London dorzuca jeszcze tradycyjny motyw żydowski. Ich krótka sesja nagraniowa niespodziewanie obróciła się w skupioną medytację nad gorzkim losem Ormian w Turcji i Żydów w Europie. ...'
Gentelman; 2004-02
'...Skala nastrojów, z jakimi możemy zetknąć się n tej płycie jest przeogromna, od smutku tanga, przez przepojone żywiołową radością motywy żydowskie, aż po skrzące się jazzową improwizacją ormiańskie utwory ludowe...'
Editor's Info:
...as David said, spontaneity and a tight schedule can sometimes produce great results: "inspiration can deepen and revelation become more profound."
Yes, I must agree that this is a deeply inspired album and in its most intense moments it is highly revelative.
László Marton Távolodó
Tracks 1, 4, 7, 8 by David Yengibarjan • Track 6 by Frank London (Music publisher: Nuju Music, B.M.I. )
Tracks 2, 3, 5 traditional Armenian songs • Track 9 traditional Jewish song • Track 1 arranged by József Barcza Horváth
Recorded at Tom-Tom Studio, Budapest in January 2003
Recorded and mixed by Attila Kölcsényi
Mastered by István "Sztív" Tóth
Cover and portrait photos by István Huszti
Design: Meral Yasar
Architect: Gábor Bachman
The recording was sponsored by the Ministry of Cultural Heritage, the National Cultural Fund of Hungary and Antenna Hungária Co.
muzycy:
David Yengibarjan - accordion
Frank London - trumpet
József Barcza Horváth - bass
András Dés - percussion
Gábor Gadó - guitar (3, 4, 5, 6, 9)
utwory:
1. Ouverture posłuchaj mp3
2. Berd par
3. Hoy Noubar posłuchaj mp3
4. Ararat
5. D'le yaman
6. Golem Khosidl
7. Pandoukht posłuchaj mp3
8. Liliputien
9. Meron Nign
total time - 55:50
wydano: 2003
nagrano: 2003
more info: www.bmcrecords.hu
więcej w GW
Opis
- Wydawca
- BMC Records (HU)
- Artysta
- David Yengibarjan / Frank London
- Nazwa
- Pandoukht
- Instrument
- accordion
- Zawiera
- CD