search

The Rough Guide To Blues Revival + bonus CD by Samba Toure [2CD]

54,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

African Folk / African Blues
premiera polska:
2009-10-19
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com
Płyta nie tylko na bluesową imprezę, tyle gwiazd, co na tej płycie, jeszcze chyba na żadnej bluesowej kompilacji nie było. Brytyjska World Music Network to jedna z tych niewielu wytwórni world music, która gwarantuje niezmiennie wysoki poziom swych realizacji.
Tak też jest i tym razem, album podąża śladami wielkich odnowicieli gatunku, który od czasów jego narodzin w delcie Mississippi stał się ogólnoświatowym dobrem kultury. Na przestrzeni kilku dziesięcioleci elementy bluesa pojawiały się na płytach wykonawców rockowych, jazzowych, folkowych a nawet hip-hopowych. Niniejsza płyta prezentuje najciekawszych muzyków, debiutujących przeważnie w latach 90. i 10. nowego wieku, którzy wychodząc poza idiom czystego bluesa udanie zaszczepili go w innych muzycznych gatunkach.
Każdy utwór ma tu swój specyficzny klimat i doprawdy trudno się któregoś czepiać. Raz to są lekkie i przebojowe utwory, a innym razem dłuższe jazzowo-bluesowe kompozycje.
Na płycie spotykamy Robbena Forda, którego podziwiali George Harrison, Joni Mitchell, Miles Davis i Jimmy Witherspoon. Blues-funkowa Irma Thomas z Nowego Orleanu z utoworem z nagrodzonej GRAMMY 2007 [Best Contemporary Blues Album] płyty 'After The Rain'. Eugene Hideaway Bridges, jeden z najwazniejszych gitarzystów bluesowych rodem z Louisiany, blisko spokrewniony z Anną Mae Bullock, bardziej znaną jako Tina Turner. Ambasadorzy gospel-bluesa The Blind Boys Of Alabama, urodzona w Harlemie-NY, Shemekia Copeland, córka legendarnego gitarzysty/wokalisty Johnny'ego Copelanda. Folk-bluesowy gitarzysta Eric Bibb, który od swojego debiutu płytowego w 1997. konsekwentnie rozwija folk-blues, będący jedną z wizytówek muzycznego USA. Blues-boogie Savoy Brown feat. Kim Simmonds z płyty z 2008 roku 'Steel', często porównywani z the Allman Brothers i ZZ Top. Urodzony w Texasie gitarzysta Doyle Bramhall, znany bardziej jako Big D, mający za sobą współpracę z Jimmie Vaughan's Fabulous Thunderbirds, the Double Trouble i przede wszystkim z Erikiem Claptonem. Utwór 'Lost in the Congo' pochodzi z jego ostatniej, autorskiej płyty z 2007 roku 'Is It News'. Charyzmatyczna Deborah Coleman, która wymieniając swoje inspiracje jednym tchem wymienia Jimiego Hendrixa, Duddy'ego Guya, Patti Smith i Bessie Smith, jest dzisiaj jedną z największych gwiazd blues-rocka. Kolejny przestawiciel stanu Louisiana - CC Adcock, którego styl jest wypadkową Cajun, zydeco, elektrycznego bluesa i swamp popu. Utwór 'Stealin All Day' pochodzi z płyty z 2004 roku wyprodukowanego przez współpracownika the Rollin Stones - Jacka Nitzsche. KellyStawkę zamykają folk-bluesowy Kelly Jo Phelps, blues-funk-rockowy JJ Grey & Moffro i pochodzący z Mali gitarzysta i śpiewak Samba Touré, uznawany za spadkobiercę genialnego malijskiego gitarzystę Ali Farka Touré.

Limitowana dwu-płytowa edycja zawiera bonusowy kompakt Samba Touré 'Introducing Samba Touré'.
autor: Piotr Szukała

Editor's info:
With its DNA rooted in Africa, Blues music evolved from acoustic Mississippi sounds to electric Chicago riffs. Today's leading artists embrace that spirit to prove that the blues will never die.
Artists include: Robben Ford, Irma Thomas, Eugene Hideaway Bridges, The Blind Boys Of Alabama, Shemekia Copeland, Eric Bibb, Savoy Feat Kim Simmonds, Doyle Bramhall, Deborah Coleman, CC Adcock, Kelly Jo Phelps, JJ Grey & Moffro and Samba Touré
Featuring a bonus source CD by Malian bluesman Samba Toure.

If the blues as a musical form is around a century old, then the blues revival has been going on for at least half that time. During the latter half of the 20th century the blues moved from being a vital form that had given voice to the lives of impoverished sharecroppers and those huddled in the back streets of poor black city neighbourhoods, to become a globally recognised 'brand'. With the passing of the years, the connection with the pre-WW2 world of the Mississippi Delta, which created the blues, faded and the music helped to give birth to newer musical styles, from rock'n'roll to rap. The blues became an institution, something close to a heritage industry. It had an undeniably vivid and dramatic past: but what of its future?
Every new generation seems to throw up a fresh set of disciples, moved by the power and glory of the original blues to keep its flickering flame alive. The first 'blues revival' took place in the late 1950s and early 1960s, when a predominantly white audience rediscovered the acoustic country blues of prewar performers such as Robert Johnson and Charley Patton. This was followed by the British 'blues boom' spearheaded by bands such as the Rolling Stones and the Animals who exported the electric sounds of 1950s Chicago back to America and revived interest in the blues in the land where the music was born. Next came the late 1960s 'blues-rock explosion' in which bands such as Cream and the Doors retooled the music of the old blues masters in an exciting new form.
The success of Stevie Ray Vaughan reunited blues and rock audiences more firmly than at any time since the early 1970s. The blues revival that he helped to spark has continued to thrive, through small, specialist record companies and a new generation of talented singers and virtuous musicians, determined to ensure that the blues will never die.
Some of these, such as Shemekia Copeland and Eric Bibb, are the offspring of parents who were steeped in the blues. Others discovered the potency of the music via more circuitous routes. A few continue to play the blues in a straightforward way, but most recognise that the blues is an organic form that must be the subject of continuous evolution. Traditional Delta and Chicago styles are mixed with elements of funk, soul, rock and the other musical developments to which the blues helped to give birth. Then there are the survivors, such as the Blind Boys of Alabama and Irma Thomas who have spent a lifetime playing the music and continue to make an ongoing contribution. All are represented in this collection of recordings, made in the last decade or so - proving that the blues is a music that remains fresh and creative with a constant ability to renew itself.

Bonus Source Album by Malian bluesman Samba Toure
Africa was the original source of the blues, and music brought to the USA by slaves was adapted over the years to form the classic blues sound. Malian bluesman, Samba Touré, travelled the world with the great Ali Farka Touré, his musical mentor, discovering new musical influences, which inspired him to create a unique genre of Songhai Blues. Dig a little deeper into the African roots of the blues, to experience the connection first-hand and begin to explore the wonderful music that Africa has to offer.

utwory:
CD 1:
1. ROBBEN FORD: How Deep In The Blues (Do You Want To Go)
2. IRMA THOMAS: Another Man Gone Done
3. EUGENE HIDEAWAY BRIDGES: Ain't Got Time
4. THE BLIND BOYS OF ALABAMA: You Got To Move
5. SHEMEKIA COPELAND: Something Heavy
6. ERIC BIBB: Needed Time
7. SAVOY FEAT KIM SIMMONDS: Monday Morning Blues
8. DOYLE BRAMHALL: Lost In The Congo
9. DEBORAH COLEMAN: Dream
10. CC ADCOCK: Stealin All Day
11. KELLY JO PHELPS: Big Shaky
12. JJ GREY & MOFFRO: Country Ghetto
13. SAMBA TOURÉ: Anbafo

CD 2:
1. SAMBA TOURÉ: Ali Farka
2. SAMBA TOURÉ: Mali Kadi
3. SAMBA TOURÉ: Idje
4. SAMBA TOURÉ: Man Ye Wogne
5. SAMBA TOURÉ: Almoude Yona Toure
6. SAMBA TOURÉ: Yawoye (live)
7. SAMBA TOURÉ: Takamba (live)
8. SAMBA TOURÉ: Anbafo (live Niafunke 2006)
9. SAMBA TOURÉ: Foda Diakaina (instrumental)

wydano: 2009
more info: www.worldmusic.net

RGNET1204

Opis

Wydawca
World Music Network (UK)
Artysta
Różni Wykonawcy
Nazwa
The Rough Guide To Blues Revival + bonus CD by Samba Toure [2CD]
Zawiera
2CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.