Kategorie

Zikaron-Lefanai


  • Kod: 1KG024
  • Producent: Kilogram Records (PL)
  • Wykonawca: Mikołaj Trzaska Ircha Clarinet Quartet [Mikołaj Trzaska / Wacław Zimpel / Paweł Szamburski / Michał Górczyński]
  • Nośnik: CD
  • Cena: 37,99 zł
  • Poleć produkt

Jewish / Ethno Jazz / Avant-Garde
premiera polska:
2012-07-20
kontynent: Europa
kraj: Polska
opakowanie: kartonowe etui
opis:

Opis wydawcy:
Kwartet dęty, składający się z wybitnych improwizatorów, posługujących się przeróżnymi rodzajami klarnetów, poczynając od klasycznego klarnetu, na rzadziej spotykanym klarnecie basowym kończąc. Takie instrumentarium buduje wprost unikalną barwę. Można powiedzieć, że"zespół brzmi niczym gigantyczne ustne harmonium, raz po raz tryskające ogniem fajerwerków, falażoletów i miazmatów".

Grupę powołał do życia Mikołaj Trzaska, saksofonista i klarnecista, jego główną inspiracją było poszukiwanie współczesnego obrazu muzyki żydowskiej w Polsce, która tp od kilku lat jest pasją twórczą lidera. Wystarczy przypomnieć Shofar z Raphaelem Rogińskim oraz zorganizowany przez Muzeum Żydów Polskich, projekt Zikaron Lefanai, (hebr. „Pamięć przede mną”), kwartet IRCHA, którego skład prócz Trzaski tworzą: Paweł Szamburski, Michał Górczyński i Wacław Zimpel realizuję tę ideę. "Chciałbym podjąć zerwaną w czasie wojny nić muzyki żydowskiej.

Usłyszeć jak brzmi ona współcześnie. Przez nasze granie pragniemy osiągnąć inną optykę widzenia pamięci, utrzymując zarazem jej dawny, magiczny sens – pamięć przede mną – mówi o projekcie Trzaska. Repertuar to kompozycje członków kwartetu lecz przede wszystkim magiczne utwory, pochodzące z różnych środkowoeuropejskich i bliskowschodnich tradycji, które dzięki swojej otwartości oraz wspólnej historii z narodem żydowskim, zachowały tę muzykę w żywym i nienaruszonym kształcie. Słuchając pieśni armeńskich, tureckich, egipskich, muzyki transylwańskich cyganów, można usłyszeć żydowskie nuty. Wszystko to uzupełnione w bogato rozbudowane improwizacje wywodzące się z tradycji free-jazzu. W 2010 roku Zespół właśnie wydał swój pierwszy album CD pod tytułem Larks Uprising z gościnnym udziałem wielkiej gwiazdy światowego jazzu Joe McPhee.


multikulti.com:
Ircha Pneumatic to instrumentalny kwartet, składający się z czterech osobowości, znakomitych muzyków oraz improwizatorów, władających różnymi rodzajami klarnetów, poczynając od klasycznego klarnetu Bb, na rzadziej spotykanym klarnecie basowym kończąc. Projekt powołał do życia Mikołaj Trzaska, trójmiejski, saksofonista i klarnecista, jedna z centralnych postaci yassowej sceny - współzałożyciel formacji Miłość i Łoskot. Dziś liderem, międzynarodowego tria Volumen, członkiem m.in., Bassisters Orchestra czy Shofar – wykonującego muzykę żydowską. Grał z gwiazdami światwego free jazzu - m.in. z Peterem Brötzmannem, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem.
W Ircha Pneumatic towarzyszą mu Wacław Zimpel, jeden z największych objawień polskiej sceny jazzowej ostatnich lat, jego polsko-amerykańsko-ukraińska płyta „Four Walls” wg. opiniotwórczego Diapazon.pl uznana została za najważniejszą polską płytę jazzową 2008 roku. Zimpel jest współtwórcą formacji Emergency, The Light.
Paweł Szamburski - lider znakomitej grupy Meritum i autor cyklu imprez "Djazzpora" a także Michał Górczyński, który współtworzy zespół Kwartludium specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej.
Główną ideą Ircha Pneumatic grupy jest przedstawienie współczesnego spojrzenia na muzykę żydowską w Polsce, która to od kilku lat jest twórczą inspiracją każdego z muzyków, Celem jest także odnalezienie wspólnego mianownika w tradycyjnej muzyce chasydzkiej i współczesnym jazzie. Repertuar to magiczne utwory, nieznanych kompozytorów, pochodzących z terenów dzisiejszej Ukrainy i Polski, uzupełnione o utwory własne oraz bogato rozbudowane improwizacje.
Tym razem zespół wzbogaci nestor awangardowej sceny jazzowej Joe McPhee, muzyk, który oprócz rozlicznych własnych projektów jest członkiem Peter Brotzmann Chicago Tentet.


nowamuzykazydowska.pl:
„Zikaron Lefanaj” (hebr. Pamięć przede mną) był projektem specjalnym który przy pomocy Muzeum Historii Żydów Polskich powstał na Festiwal.
Mikołaj pragnął podjąć zerwaną przez wojnę nić muzyki żydowskiej. Usłyszeć jak brzmi ona współcześnie. Przed Festiwalem mówił: „Chciałbym przez moja muzykę osiągnąć inną optykę pamięci – pamięć przede mną”.

I stało się tak jak mówił Mikołaj - gęsty emocjami, magiczny koncert. Nieczęsto zapis płytowy oddaje bliską wrzeniu temperaturę koncertu – ale w tym przypadku tak właśnie jest. Może to mistrzostwo czwórki klarnecistów: Mikołaj Trzaska, Wacław Zimpel, Paweł Szamburski i Michał Gurczyński, może bezbłędna realizacja Andrzeja Starzyka, ale przede wszystkim to sprawa wielkiej, do bólu prawdziwej muzyki. Tak było na koncercie i tak jest na płycie.


jazzarium.pl:
Mikołaj Trzaska nie wychodzi na scenę w chałacie ani w kapeluszu. Nie woła “shalom!” czy “Hava nagila”. Może nawet nie gra muzyki żydowskiej. I dlatego m.in. “Zikaron Lefanaj” to dzieło sztuki.

A gdyby tak wyjąć tę płytę z kontekstu żydowskiego? Nie pisać za każdym razem o tożsamości, pamięci i kulturze, której nie ma. Bo właśnie dzięki tej nieobecności, przerwaniu przynosi ona tak piękne owoce.

Wydawać by się mogło, że Irchę, czyli kwartet klarnetowy założony przez Mikołaja Trzaskę, Michała Górczyńskiego, Pawła Szamburskiego i Wacława Zimpla, interesuje przede wszyskim poszerzanie muzycznego języka, form ekspresji, budowanie kolejnych pięter dźwiękowej układanki. Ircha to bowiem zbiór tak różnych a jednocześnie tak do siebie podobnych i, jak przypuszczam, zgodnych ze sobą muzyków.
Mikołaj Trzaska - jeden z twórców yassu, dziś grający free z Peterem Brotzmannem czy Kenem Vandermarkiem, mówiący o sobie, że jest muzykiem mainstreamowym. Paweł Szamburski - improwizator autodydakta, wychowany na każdej innej muzyce dużo bardziej niż na jazzie - z Patrykiem Zakrockim tworzy projekt SzaZa- razem tworzą muzykę teatralną, ilustrują też filmy - etiudy Romana Polańskiego czy animacje Władysława Starewicza. Michał Górczyński - wszechstronnie wykształcony instrumentalista, udzielający się w grupie Kwartludium, wykonującej głównie muzykę współczesną. Wacław Zimpel - twórca najbardziej ekscytujących zespołu na polskiej scenie improwizowanej ostatnich lat - Hera, Undivided, The Light zgłębia transowe rejony u styku jazzu, muzyki ludowej i awangardy.
I wszyscy oni nagle przemówili jednym, donośnym głosem. Nie tylko przemówili, ale zbudowali spektakl - jeden z najlepszych jakie miałem okazję widzieć i słyszeć.

Przy naprawdę świetnych płytach recenzent nie chce pisać o muzyce. Wie, że ostatnią rzeczą, której jej brakuje są jego epitety i porównania. Wszystko inne już tam jest - wielobarwność, dramaturgia, finezja, energia, groove, puls, melodie, emocje, uczucia.
Bez wątpienia nie wyzwoliłyby się one w takiej postaci bez ocalałych strzępków kultury żydowskiej, które do partytury włożył Mikołaj Trzaska. Jednak serce, myśl i dreszcze, które niesie ze sobą “Zikaron Lefanaj” nie są żydowskie ani polskie - są piękne.
autor: Kajetan Prochyra.

muzycy:
Mikołaj Trzaska: bass, Bb metal clarinets
Michał Górczyński: Bb, bass clarinets
Paweł Szamburski: Bb, bass clarinets
Wacław Zimpel: alt, Bb, bass clarinets and toragato

utwory:
1. Night Fly To The City
2. Red Shoes
3. Builder-Block Pampim
4. Upper Trias Caspian Fuge
5. Inner Uprising / Akhtamar
6. In Side Your Bely
7. Climbing And Sliding / Nigun Number 115

total time - 59:22
wydano: 2012
more info: www.kilogram.pl

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: