Kategorie

Volúpias


  • Kod: CF523CD
  • On Stock
  • Producent: Clean Feed (POR)
  • Wykonawca: Gabriel Ferrandini / Hernâni Faustino / Pedro Sousa
  • Nośnik: CD
  • Cena: 59,99 zł
  • Poleć produkt

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2019-06-18
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * 1/2
Nazwisko saksofonisty Pedro Sousy dla fanów improwizowanego jazzu znaczy wiele. Choćby za sprawą płyty "Casa Futuro" tria Pedro Sousa / Johan Berthling / Gabriel Ferrandini (Clean Feed 2015), później byla chociażby doskonała "Praise Of Our Folly" Lisbon Freedom Unit "LFU", której jest członkiem. Szorstka i gęsta gra na tenorze to mocny punkt w topografii tego kapitalnego kolektywu.

Do tego sekcja rytmiczna Red Trio, jednej z pereł portugalskiej jazzowej korony. Zespół ten przedstawia wielotorowe podejście do muzyki i jej kreowania przez improwizację. Dźwięki tworzone przez Red Trio nazywane są free jazzem, jednak sami muzycy starają się uciekać od szufladkowych definicji własnej sztuki.
Kontrabasista Hernani Faustino i drummer Gabriel Ferrandini posiedli tę rzadką umiejętność komunikacji permanentnej. Tutaj wykorzystują to perfekcyjnie, trójkę muzyków cechuje pasja i muzyczna inteligencja, pod przywództwem Gabriela Ferrandiniego (ma kalifornijsko-afrykańsko-brazylijsko-włoskie pochodzenie) prą do niczym rozbujany krążownik szos.

"Volúpias" to efekt rocznej rezydencji Ferrandiniego w lizbońskim ZDB, inkubatorze sztuki. Tytuły kolejnych utworów to nazwy ulic Lizbony, którymi Ferrandini chodził z domu do jego studia, a następnie do ZDB. Kluczem do "Volúpias" są erudycja i głęboki namysł. Flow sekcji mocny jak walec drogowy, pełen furii i sonorystyki saksofon Sousy łamie kolejne bariery dźwięku, niebywale wysokie kompetencje trójki muzyków przynoszą obfite owoce, od radykalnych przyspieszeń, wrzącego tygla ekspresji po momenty metafizycznego zawieszenia. Poza Ferrandinim - doskonałym improwizatorem mamy tutaj także błyskotliwego aranżera, od "Love Song" Tony'ego Williamsa po aranżacje kompozycji muzyka elektronicznego, również portugalskiego (Ondness), w którym schodzą się proste, piękne melodie i egzotyczne dźwięki. Czy to jest jeszcze jazz? Warto zmierzyć się z tym pytaniem samodzielnie.
autor: Mad
Copyright © 1996-2019 Multikulti Project. All rights reserved

spontaneousmusictribune.blogspot.com:
Zapraszamy na spacer po lizbońskiej dzielnicy Bairro Alto, miejscu dla Ferrandiniego szczególnym, związanym z dorastaniem i zdobywaniem pierwszych muzycznych doświadczeń, a także miejscu obecnego zamieszkania (muzyk nie urodził się w Portugalii) oraz wielu aktywności artystycznych. Tytuły kolejnych utworów na płycie, to nazwy ulic lub zakamarków niezwykłego wzgórza położonego na zachód od centralnej części miasta, którą wyznacza Placa do Comercio. Utwory te możemy śmiało określić, jako swobodne kompozycje open jazzu (poza dwoma przypadkami, wszystkie są autorstwa perkusisty).

W tymże powolnym, acz wcale nie nostalgicznym spacerze, Ferrandiniego wspierają – rówieśnik, także rezydent dzielnicy, saksofonista Pedro Sousa i nieco od niego starszy, jeszcze lepiej rozpoznawalny medialnie, kontrabasista Hernani Faustino. Muzyka nagrana została w lutym 2017 roku, w miejscu zwanym Fonte Santa, Alandroal. Zawiera dziewięć utworów, które trwają łącznie 39 minut bez czterech sekund.

Volúpias jest płytą niezwykłą z wielu względów, nim jednak poznamy szczegóły, słowo o samej konstrukcji dramaturgicznej nagrania. Zaczyna się ono trzema bardzo krótkimi, niemal cool jazzowymi introdukcjami, muzyką czerstwą, ale zmysłową (volúpias!), nie tyle ilustracyjną, co tworzącą w głowie słuchacza prawdziwe obrazy tajemniczych miejsc Lizbony. Po nich otrzymujemy pierwszy nieco dłuższy fragment bardziej swobodnej improwizacji, by zaraz potem znów wpaść w sidła krótkoterminowych narracji, które określić możemy wręcz jako dark jazzowe. Prowadzoną nas one do dwóch ostatnich utworów, najdłuższych na płycie (łącznie niemal 16 minut), które eksplodują emocjami, jakie towarzyszyły muzykom w trakcie poprzednich części, a były w wielu momentach silnie skrywane.

Rua Nova Da Piedade. Saksofon tenorowy kreśli małe plamy, jakby śpiewał drobną melodię, która grzęźnie mu w gardle. Towarzyszy mu mocny tembr kontrabasu i stosunkowo aktywny drumming. Całość toczy się wszakże w tempie marsza pogrzebowego, choć narracja bez trudu łapie swój wewnętrzny rytm i specyficzne dla większości minut tego spaceru slow dynamic. Travessa De Sao José. Marsz zdaje się być jeszcze spokojniejszy. W ruch idą szczoteczki, a nad nieboskłonem jawi się duch Krzysztofa Komedy i jego muzyki filmowej. Jakby dwóch takich niosło szafę, ale z tej strony Bairro Alto słabo jeszcze widać ocean. Rua De Sao Marçal. Dron wilgotnego powietrza wydobywa się z tuby saksofonu. Masywna ścieżka pizzicato leje się z gryfu kontrabasu. Cool masters in work! Perkusja ledwie zaznacza swoją obecność. Rua Da Academia Das Ciencias. Wyższy powiew tenorowego, sekcja rytmu wciąż powolna, ciężka, z ołowiu i stali. Każdy krok na tej ulicy stawiany jest z saperską precyzją. Strong cool! Gęsta gra kontrabasu i perkusji, zmysłowy i upocony tenor, a wszystko w warunkach niemal idealnej akustyki. Każdy szmer i powiew powietrza ma swoje odzwierciedlenie w dźwiękach, jakie do nas docierają. W drugiej części narrację ciągnie duo bez saksofonu. Świetną zmianę daje drummer, który zdobi ścieg opowieści złotymi cekinami. Saksofon powraca śląc ciemne plamy, w tle solowa ekspozycja kontrabasu.

Rua De O Século. Kolejna meta ballada. Tenor na zaciągniętym ręcznym kreśli kolejny filmowy obrazek. Klimat białoczarnej kliszy, metafizyczna równowaga pomiędzy wszystkimi elementami narracji. Saksofon buduje drony, inspirowane post-elektroniką. Piękne, żółwie tempo. Rua Joao Pereira Da Rosa. Introdukcja kontrabasu, cichy, suchy powiew saksofonu z lekkim zaśpiewem. Perkusja wchodzi do gry po 90 sekundach i stawia stemple artystycznego wyrachowania. Gibka oszczędność środków wyrazu, pełne garści emocji poupychane po kieszeniach. Funeralne tempo zdaje się delikatnie nabierać wiatru w żagle. Rua Dos Caetanos. Saksofon, talerze, skromne szarpnięcia za struny, niepokój, brak snu i posmak nieistniejącej elektroniki (as cymbals drones). Jeszcze wolnej, jeszcze gęściej, jeszcze dosadniej. Garść emocji wprost ze smyczka, który ślizga się po strunach kontrabasu.

Travessa Dos Fiéis De Deus. Tenor rusza w przedostatnią podróż z odrobiną zadzioru u nasady ustnika. Perkusja gotowa do uderzenia, kontrabas burczy i ciągnie za struny, tnie powietrze na nierówne części. Step by step opowieść nabiera gęstości, a spętany zaplanowaną dramaturgią flow zaczyna rozkwitać trzema strumieniami fonii. Szczególnie aktywny moment perkusji. Solowa ekspozycja kontrabasu na wybrzmieniu. Rua Da Barroca. Core number całej płyty startuje niezwykle kolektywnie. Saksofon buduje dron, mroczny, zabrudzony, ale jakże powabny. Już po 120 sekundach w tubie zdaje się rodzić moc, skłonna wyrwać wszystkich z letargu oczekiwania. Sousa zostaje na chwilę sam i szuka swojej pętli, po czym wpada w oddech cyrkulacyjny. Znakomity moment! Tuż przed upływem 4 minuty powraca Ferrandini. Sytuacyjny duet PeterGarbiel nabiera tempa i emocji, po czym przyzywa kontrabas Faustino. Ognista muzyka, ale pozbawiona free jazzowej furii, pełna emocji, także tych nieujawnianych. Kontrabas schodzi smykiem do samej podłogi. Na osi czasu 7:30 - muzycy delikatnie hamują, by nieznacznie zmodyfikować swój flow. Nowy wątek brnie po złote runo przy wsparciu pizzicato. Trio unosi się nad ziemią i stawia wszystkich do pionu. Smyczek powraca na ostatniej prostej. Wraz z nim rozgrzany saksofon i kipiąca perkusja dają do wiwatu! Gaszenie płomienia zdobi nutka melodyzującego posmaku zapomnianego saudade.
autor: Andrzej Nowak

Editor's Info:
The Portuguese (but born in California 1986, from a Mozambican natural and a Brazilian of Italian heritage) drummer Gabriel Ferrandini is usually found in freely improvised music contexts (those, for instance, of Red Trio and Rodrigo Amado Motion Trio in the celebrated Lisbon scene and with an impressive international collaboration history: Alexander Von Schlippenbach, Axel Dorner, Evan Parker, John Butcher, Nate Wooley, Peter Evans, Sten Sandell or Thurston Moore, among many others) but three years ago he decided to turn himself to composition and started the new approach with an artistic residency in one of the most prestigious Portuguese venues for music, ZDB.

To turn ideas and notations to sound he invited two of his most near companions, tenor saxophonist Pedro Sousa (his partner in the PeterGabriel duo) and double bassist Hernani Faustino for that task, the same playing in Volupias.

The record you have here is result of one year residency at ZDB. Maybe because of that, the titles of the pieces are the names of Lisbon streets, the ones that lead from Ferrandini's house to his studio and then to ZDB. Curiously enough, if Ferrandini sounds here more jazz-oriented than ever (this process went through the creation of an extended version of "Love Song", by Tony Williams), two of the tracks are arrangements of compositions by an electronic musician, also Portuguese (Ondness), who combines dance beats with exotic soundscapes, very far from what we call jazz. The message underneath is a delight, warning us that this commitment to the jazz format isn't necessarily "conventional". Nothing done by Gabriel Ferrandini is, thank the gods...

muzycy:
Gabriel Ferrandini-drums, percussion
Hernani Faustino-double bass
Pedro Sousa-tenor saxophone

utwory:
1. Rua Nova da Piedade 2:30
2. Travessa de Sao Jose 1:29
3. Rua de Sao Marcal 1:30
4. Rua da Academia das Ciancias 6:24
5. Rua de O Seculo 3:35
6 Rua Joao Pereira da Rosa 0:07
7. Rua dos Caetanos 3:31
8. Travessa dos Fieis de Deus 5:19
9. Rua da Barroca 10:33

wydano: 2019-05
nagrano: Recorded at Fonte Santa, in Alandroal, Portugal, in February, 2017, by Cristiano Nunes.

more info: www.cleanfeed-records.com
0,8125
41,99 zł
William's Things
41,99 zł
RED trio
59,99 zł
Low Vertigo
41,99 zł
Live at Spectrum
41,99 zł
Volga
41,99 zł
Lisboa’s Work
41,99 zł
Stem
59,99 zł
Rajada
41,99 zł

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: