Kategorie

Vinum et Musica - Songs & dances from Nuremberg sources (15th &16th century)


  • Kod: CC72544
  • Producent: Challenge Classics
  • Kod producenta: 0608917254426
  • Wykonawca: Dominique Visse / Capella de la Torre / Katharina Bäuml
  • Nośnik: CD
  • Instrument lidera: vocals
  • Cena: 57,99 zł
  • Poleć produkt

Muzyka Dawna
premiera polska:
2012-10-17,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com; 2012-10:
"Pięćset lat temu wielkie było znaczenie Norymbergii w ówczesnej Europie. To było wolne miasto, przechowujące cesarskie regalia i jedna z kolebek niemieckiego humanizmu. W muzyczną podróż po tym mieście z piętnastego i szesnastego stulecia, z czasów jego rozkwitu, zabierają nas Dominique Visse i Katharina Bäuml oraz Capella de la Torre. Podzielili oni bowiem zebrane kompozycje na cztery części – Zamek, Świątynie, Święta i Humanizm; zbierając w nich utwory, które mogły rozbrzmiewać w domach i kościołach, placach i targach ówczesnej Norymbergii.
Będący reliktem średniowiecza norymberski zamek pełnił funkcje militarne aż do wojny trzydziestoletniej. Prawdopodobnie niemało było w nim najemników, mogących nucić „L’Homme Arme”, jedną z najsłynniejszych pieśni czasów nowożytnych (tutaj przypomniano ją w bodaj najstarszej wersji autorstwa Roberta Mortona). Motet „Fortitudo Dei regnantis” przypomina o częstych wizytach władców Świętego Cesarstwa Narodu Niemieckiego na norymberskim zamku.
Część „Świątynie” to tylko cztery utwory, z czego trzy wywodzą się z tradycji chrześcijańskiej, a jeden z judaistycznej. Oprócz m.in. „Ave Maria” Josquina Desprez znajdziemy tu bowiem także „Kaddish” Salomone Rossiego, czołowego twórcy o żydowskich korzeniach przełomu renesansu i baroku. Przypomina to z jednej strony o olbrzymiej roli religii i Kościoła w społeczeństwie, ale ukazuje także różnorodny charakter, nie tylko tego zresztą, miasta.
„Święta” przywołują ludyczną twarz ówczesnego społeczeństwa, ale zręczne wplecenie w tok narracji gregoriańskiego hymnu „Salve Regina” przypomina także o roli religijnych świąt i uroczystości im towarzyszących, będących nie tylko okazją do szalonej zabawy, ale także zbiorowego przeżycia o głębszym charakterze.
Najciekawsza jednak jest część ostatnia przynosząca cztery kompozycje z łacińskim tekstem (trzy spośród nich) i o świeckim charakterze.
Dominique Visse przedstawiać miłośnikom muzyki dawnej chyba nie trzeba. Ten francuski kontratenor nieraz zaskakiwał nas znakomitym i przekornymi interpretacjami muzyki średniowiecza, renesansu i baroku, czy to jako artystyczny szef zespołu „Clement Jannequin” czy też w zespołach kierowanych przez najlepszych dyrygentów – Rene Jacobsa, Jean-Claude’a Malgoire, Philippe’a Herreweghe’a, Tona Koopmana, Williama Christie, Alana Curtisa czy Roberta Kinga.
Urodzona w Monachium Katharina Bäuml początkowo zajmowała się współczesną muzyką kameralną, ale po pierwszym okresie studiów w swych zainteresowaniach zdecydowania skupiła się na średniowieczu i renesansie. Dziś sama uczy w berlińskim konserwatorium oraz prowadzi klasy mistrzowskie na genewskim uniwersytecie. Capella de la Torre jest jej własnym zespołem, który utworzyła w 2005 roku z myślą o autorskiej interpretacji muzyki dojrzałego średniowiecza i renesansu, ale czasami zdarza się jej wraz z nim wykonywać także utwory współczesne."


Editor's info:
Five hundred years ago no one would have had to argue long about the image and significance of Nuremberg. The city was the intersection of numerous trade routes, housed the imperial regalia, was the germ cell of German humanism. A musical tour through what was then the centre of Europe –Dominique Visse and the Capella della Torre are embarking on no less a venture on this CD. They takes us back to an epoch around 1500, a date always regarded as the heyday of the free imperial city. A guided tour might have started then (as now) up at the Kaiserburg, Nuremberg Castle, the emblem of Nuremberg. Actually a relic of the Early Middle Ages, the castle was still used for military purposes until the Thirty Years War. Probably there were quite a few mercenaries in it humming the song L’homme armé, one of the most popular melodies ever of early modern times, heard here in what is possibly the earliest version by Robert Morton. It warns of the “armed man” and calls on men to don their armour. At the same time, Nuremberg Castle was also residence until 1571 of all kings and emperors of the Holy Roman Empire when they stopped on their itineraries in “Noris” (an allegorical name for the city and its region). The state motet printed in Nuremberg Fortitudo Dei regnantis in praise of the Polish king Sigismund I was composed to mark this.
The musical tour goes on down from the castle to the spacious Marktplatz and further, Visse and his Capella della Torre take the listener by the hand...
The ensemble of the Capella de la Torre corresponds more or less exactly to that of the Nuremberg town pipers of the era: shawm, bombard and bass, augmented with trombone and cornett (zink). Documented for the first time in 1384, the town pipers played at church services, municipal council sessions, at weddings and carnival processions and became so famous that in the sixteenth century they represented Worms and Bamberg as well as Nuremberg at the annual ratification of the tariff and customs privileges in Frankfurt.

muzycy:
Dominique Visse: alto
William Dongois: cornetto
Hildegard Wippermann: alto shawm, dulcian
Detlef Reimers: sackbut
Annette Hils: bass dulcian, recorder
Klaus Eichhorn: organ, regal organ
Katharina Bäuml: shawms, dulcian, direction

utwory:
1. Anonymous: Fanfare
2. Robert Morton: L’Homme armé a 4
3. Arnold von Bruck: Fortitudo Dei regnantis a 6
4. Anonymous: Basse Danse Aliot Nouvelle
5. Anonymous: Hymnus in vitam S. Sebaldi a 3
6. Salomone Rossi: Kaddish a 5
7. Konrad Paumann: Benedicite Almechtiger Gott
8. Josquin Desprez: Ave Maria a 6
9. Brüder Hess: Tanz/Nachtanz a 5
10. Guillaume Dufay: Se la face ay pale a 3
11. Konrad Paumann: Se la phase pale
12. Anonymous: Ich spring an diesem Ringe
13. Gregorianisch / Josquin Desprez: Salve Regina prima pars
14. Arnold von Bruck: So trinken wir alle a 5
15. Anonymous: Passamezzo
16. Adrian Willaert: Dulces exuviae
17. Paul Hofhaimer: Exegi monumentum aere perennius
18. Ludwig Senfl: Fortuna - nasci, pati, mori
19. Adrian Willaert: Vecchie Letrose

total time - 70:01
wydano: 2012
more info: www.challenge.nl

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: