Kategorie

Unknown Known


  • Kod: ROG0045
  • Producent: Rogue ART (FR)
  • Kod producenta: 3760131270457
  • Wykonawca: Joshua Abrams Quartet [Joshua Abrams, David Boykin, Jason Adasiewicz, Frank Rosaly]
  • Nośnik: CD
  • Cena: 59,99 zł
  • Poleć produkt

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2013-02-14,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikultiproject.blogspot.com; 2013-02:
"Joshua Abrams to ceniony chicagowski basista w Polsce znany dzięki częstej koncertowej obecności - czy to w składach Nicole Mitchell lub Mike'a Reeda, ale też jako basista dużego projektu Roscoe Mitchella "Cards for Orchestra". Ale projektów w które był zaangażowany jest znacznie więcej - od Town And Country kojarzonego z raczej postrockową sceną po David Boykin Expanse z AACM-u wyrastające. Nigdy jednak nie przedstawił u nas autorskiego projektu (chyba najbliższy temu był znakomity improwizowany koncert z Davem Rempisem i Tomeką Reed na ubiegłorocznym festiwalu Made In Chicago). A wielka to szkoda, bo potrafi on jak rzadko kto łączyć tradycję z teraźniejszością, komponowane formy z improwizacją. I czyni sobie właściwym, unikatowym dźwiękowym językiem.
Taką formułę zapowiadał już jego autorski debiut (sygnowany Josh Abrams), wydana przed dziesięcioma laty płyta „Cipher” gdzie zaprosił do swojego kwartetu awangardowego brazylijczyka Guillermo Gregorio (od lat mieszkającego w Stanach), kojarzonego ze sceną free improv niemieckiego trębacza Axela Dornera oraz gitarzystę grupy Tortoise - Jeffa Parkera. Na swoją najnowszą płytę zaprosił jednak tylko chicagowskich improwizatorów, ale także łączą oni odmienne muzyczne światy - chociaż tym razem stricte jazzowe. Frank Rosaly i Jason Adasiewicz to muzycy świetnie znani i cenieni, ale kojarzeni raczej ze sceną skupioną wokół Umbrella Festival i jej animatorów - Dave'a Rempsa czy Mike’a Reeda. Natomiast David Boykin to spadkobierca tradycji AACM-u, niemający dotąd szczęścia do płytowych realizacji własnych projektów. Niegdyś Abrams był podporą jego projektu Expanse, teraz Boykin rewanżuje się mu będąc sidemanem w jego kwartecie. Chociaż to w tym przypadku niezbyt szczęśliwe określenie, bo wraz z Adasiewiczem jest tu postacią pierwszoplanową.
Muzycznie ta płyta ni jest prosta do sklasyfikowania - z jednej strony jest niezwykle harmonijna - i to właśnie jest chyba - prócz bardzo tradycyjnie rozumianego timingu - silnym odwołaniem do przeszłości. Kompozycje Abramsa są wielowątkowe, zmienne, jakby pozszywane z części niezwykle odmiennych. Tak jest np. w "Boom Goes the Moon" gdzie w połowie niezwykle gęsta faktura dźwiękowa zostaje całkowicie niemal rozproszona i zastąpiona pastelowym kolażem. Takie jest też chyba najbardziej współczesne "Leaving" gdzie dźwiękowa faktura rodem z free improvu przeistacza się w harmonijne, niemal mainstreamowe granie. Mainstream przywodzą na myśl także dwie inne kompozycje - "Look Through It" oraz zamykające płytę króciutkie "Pool", ale jest to muzyka z hardbopem niemająca jednak wiele wspólnego. Brak w niej oczywistych tematów, przetwarzanych i powracających; jest to muzyka bardziej kolorystyczna niż melodyjna, ale za to nasycona wprost niezwykłą intensywnością. Przy ty wszystkim znakomicie jest to zagrane - cały kwartet jest niezwykle pewnie prowadzony przez lidera, ale nie ogranicza on swoich muzyków bardziej niż jest to konieczne by zachować zwartą formę kompozycji. Raczej stwarza im możliwości do nawiązania interakcji niż sam je tworzy. I znakomicie rewanżują mu się Boykin z Adasiewiczem. Sam Abrams jest tu zdecydowanie mniej widoczny, podobnie ja i cofnięty, ale spełniający niezwykle istotną rolę Rosaly.
Świetne granie i piękna płyta."
autor: Józef Paprocki

jazzarium.pl, ocena: * * * * / * * * * *:
Fani jazzu w naszym kraju mają ostatnimi czasy dość często okazję usłyszeć na żywo grę Joshuy Abramsa. Utalentowany kontrabasista wiosną tego roku wystąpił w kilku polskich miastach ze swym projektem Natural Information Society (w towarzystwie Kuby Suchara i Artura Majewskiego z Mikrokolektywu). Abrams jest również stałym wykonawcą podczas kolejnych edycji poznańskiego Festiwalu Jazzowego Made In Chicago, gdzie grał m.in. w składach Roscoe Mitchella czy Jasona Adasiewicza. Polscy słuchacze nie mieli jednak jeszcze okazji usłyszeć na którejś z polskich scen improwizatora z Chicago z programem z jego najnowszej płyty. A szkoda, bo płyta „Unknown Known” jest koronnym dowodem na to, że Abrams to nie tylko świetny sideman, ale również charyzmatyczny lider, potrafiący przygotować intrygujący materiał płytowy i dobrać do ich wykonania odpowiednich muzyków.

Kontrabaściście podczas nagrania przewrotnie zatytułowanego krążka towarzyszyli tenorzysta David Boykin, bębniarz Frank Rosaly oraz wspomniany już Adasiewicz. „Unknown Known” nie nokautuje słuchacza potęgą freejazzowego brzmienia – ani od pierwszego utworu, ani w ogóle. Raczej uwodzi subtelnym, transowym dźwiękiem wibrafonu Adasiewicza oraz zapętlonymi frazami, znajdującymi swój finał w intensywnych, stopniowo wygasających partiach znajdującego się w lepszej formie aniżeli podczas nagrania „Cards for Orchestra” Mitchella Davida Boykina, jak chociażby w „Boom Goes The Moon” czy „Settle Down”. Na nieco więcej improwizacyjnej swobody i żywiołowości członkowie kwartetu pozwalają sobie w oznaczonej numerem piątym utworze „Leavening”, gdzie popis smyczkowej improwizacji daje Abrams, by zaraz potem wraz z Rosaly’m stworzyć Boykinowi optymalne warunki do stężonego solo. W ostatnim utworze mamy już powrót do bardziej mainstreamowych klimatów, z frazującym nader spokojnie w wyznaczonych przez Ambramsa, Rosaly’ego i Adasiewicza rytmicznych ramach tenorzystą.

„Unknown Known” to płyta która dowodzi, że próby zwrócenia się muzyków z kręgu tego, co krytycy zwykli zwać jazzową awangardą w stronę mainstreamu nie są zabiegami skazanymi z góry na niepowodzenie. Ujarzmiona w częściowo zakomponowanych strukturach improwizacyjna energia jest dozowana w ograniczonych dawkach, pozostawiając wrażenie małego niedosytu, ale i nadziei na więcej. Jeśli tylko Abramsa nie zaaferują zbytnio obowiązki sidemana, można być pewnym, że owo „więcej” nastąpi już niedługo.
autor: Mateusz Magierowski

excerpt from the liner notes
Notice then how, in Unknown Known, “things” seem to settle in, so much so and so well they immediately freeze, before uncoiling, disintegrating, tearing apart, and come back as shadows. Notice how, on Boom goes the Moon, the theme is enmeshed then hypnotic, and the second part, like a harmonious cloud floats before imperturbably exploding. Notice how on Settle Down, a rooted melodico-rhythmical motif is unearthed in all possible ways: one after the other, the musicians take off embarking with them the whole thing, which eventually reassembles. Notice how on Look Through It, everything is centered around polarization: the dice are cast but nothing unfolds, everything changes, below, above, as if in a kaleidoscope where even after all the possible adjustments are made, the mobile fragments of colored glass don't produce any definite shape anymore. The approach, how we choose to listen, all are sowing needles. Notice then how, on Leavening, the music with its necklace of resonances sink into the ground, digs a groove, pries a breach open, splits a wound to show a myriad of fish. And within its net is a theme which arrives late, it sets off, it's a theme created to trigger shivers. Notice how, on Pool, the running waters are now within the sleeping waters. This music is at times called “creative” because it invents anew uncommon relationships between things and beings which have a reciprocal influence on each other. The music is right in front of you. Wander into the music.
by Alexandre Pierrepont

muzycy:
Joshua Abrams: double bass
David Boykin: tenor saxophone
Jason Adasiewicz: vibraphone
Frank Rosaly: drums

utwory:
1. Unknown Known (7:46)
2. Boom Goes the Moon (11:11)
3. Settle Down (8:16)
4. Look Through It (6:22)
5. Leavening (12:11)
6. Pool (3:33)

total time - 49:37
wydano: 2013-02
nagrano: Recorded by Neil Strauch on December 12th 2010 at Engine Studios, Chicago, IL, USA
more info: www.roguart.com
Zurich Concert
69,99 zł
Zuppa Inglese
55,80 zł
Zone Bleue
58,99 zł
Zomo Hall
39,99 zł
Złota Platyna
39,99 zł

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: