Kategorie

The Village [180gram Vinyl 1LP includes free download card extra music]


  • Kod: TUGLP1063
  • Producent: Riverboat Records (UK)
  • Kod producenta: 0605633007046
  • Wykonawca: Monoswezi
  • Nośnik: Vinyl 1LP
  • Cena: 64,99 zł
  • Poleć produkt

Ethno Jazz/World Jazz/Modern Jazz
premiera polska:
2015-06-18
kontynent: Afryka
kraj: Zimbabwe
opakowanie: kartonowe etui
opis:

opis wydawcy:
Mbira znaczy w języku Shona - muzyka, formacja Monoswezi prowadzona przez grającą na mbirze i śpiewającą Hope Masike to pełna wsłuchania się w siebie atmosferyczna fuzja muzyki afrykańskiej z norweskim jazzem. Od dawna wiadomo, że Skandynawowie mają niesłychane ucho do takich międzykulturowych spotkań, Monoswezi jest tego najlepszym dowodem.
Płyta "The Village" została nagrana w składzie Hope Masike - voice, mbira, percussion, Calu Tsemane - voice, percussion, Hallvard Godal - saxophone, clarinet, Putte Johander - bass i Erik Nylander - drums, percussion.
Ta muzyczna opowieść wywiedziona została z pradawnych legend afrykańskich, przez tysiąclecia przekazywanych z ust do ust w formie śpiewanych lub melodeklamowanych narracji.


etnosystem.pl:
Zimbabwe ma piękną kulturę, a afrykańscy muzycy uchodzą za najlepszych wykonawców world music. Skandynawia to natomiast kolebka jazzu najwyższej próby. A co, jeśli oba te atuty połączyć?

Wtedy powstaje Monoswezi, afrykańsko-skandynawski zespół, który w nowatorski, świeży i hipnotyzujący sposób łączy kulturę gorącego południa i chłodnej północy. Nie jest to kolejny projekt, który kosmopolitycznie miesza wpływy najróżniejszych części globu. Chodzi o dwa konkretne muzyczne nurty: afrykańską etniczność i skandynawską muzykę profesjonalną. Ta druga w dużym stopniu opiera się na dokonaniach zachodnich muzyków klasycznych, szczególnie przedstawicieli dwudziestowiecznego minimalizmu. W brzmieniach, rytmice, a przede wszystkim transowości kompozycji Monoswezi wychwytujemy inspiracje Philipem Glassem i Stevem Reichem. Lecz w tę pozornie chłodną, wykalkulowaną i sformalizowaną stylistykę sporą dawkę ciepła wnosi głos Hope Masike. Wokalistka i instrumentalistka, w Monoswezi operująca melodyczno-rytmiczną mbirą, sprawia, że w akademickich ramach formalnych mieści się też spora dawka nieokiełznanego, emocjonalnego afrykańskiego słońca.

W zespole usłyszymy muzyków z Mozambiku, Norwegii, Szwecji i wspomnianego Zimbabwe. Przedstawiciele tej gorętszej części świata wnieśli do Monoswezi bogaty repertuar rodzimych pieśni ludowych. Skandynawscy jazzmani z kolei uwydatnili ich nieznane do tej pory piękno przy użyciu środków najlepiej sobie znanych. Ze zderzenia pozornie nieprzystających do siebie światów wyłoniła się zupełnie nowa jakość. I tak, "The Village", okazuje się propozycją słuszną zarówno dla miłośników world music, jak i wymagających słuchaczy jazzu.

Z muzyki afrykańskiej, poza słowami i melodiami pieśni, na pierwszy plan w Monoswezi wyciągnięty został rytm. Znakomita większość kompozycji z płyty opiera się przede wszystkim na zróżnicowanym pulsie mbiry, marimby i perkusji, tworząc solidną, mocną podstawę. Na niej konstruowane są krótkie improwizacyjne frazy saksofonu czy klarnetu, a całość dopełnia matowe brzmienie kontrabasu. W nasze ręce trafia więc forma przemyślana i misternie budowana dzięki różnym doświadczeniom każdego z muzyków zespołu.

"The Village" pokazuje nie tylko muzykę afrykańską od nowej, odświeżonej strony, ale zmienia też oblicze jazzu. Choć ten skandynawski słynie z elastyczności i skłonności do wchłaniania różnych, nierzadko egzotycznych stylistyk - stąd pewnie łatwość asymilacji. Niemniej jednak, jeśli chcecie dowiedzieć się, jak to jest być w dwóch miejscach równocześnie - sięgnijcie po Monoswezi.
autorka: Kaśka Paluch


Editor's info:
The Village, Monoswezi’s debut album, is a collection of rearranged Zimbabwean traditional songs blended with a cool Nordic edge. What the band prize about Zimbabwean music is its inherent openness, a quality that shares much with that fresh airy feel inherent in the Scandinavian jazz sound.

Creatively they carve a musical link that not only sounds entirely new, but crosses the oceans, eschews politics and embraces wholeheartedly the values of cross-cultural collaboration. With members hailing from Mozambique, Zimbabwe, Norway and Sweden the boundary-crossing band’s sound is entirely unique. Articulated mbira rings out atop colourful woodwind and the gentle rhythm section.

The music is structured via looping cyclical riffs that lock down into solid rhythmic patterns. The band describes their music as ‘strong’, a term that communicates well the steady, circuitous nature of the music. It is an idea that has been a source of interest for other composers, including minimalist maestros Philip Glass and Steve Reich, whose parallel influence can be heard on works such as the cell-like track ‘Metal Drum’. Here the atmosphere conjures up the same spooky, anticipatory feeling as Glass’s Glassworks or Reich’s Music for Pieces of Wood.

Hope Masike, who can be heard playing mbira and singing throughout the album, is a remarkable musician, trained in traditional music, jazz, dance, and more. Not only can she interlock tight rhythms while singing with a smooth unforced voice, but she is one of a relatively small number of females who play the mbira. Following in the footsteps of pioneers such as Stella Chiweshe, Hope plays the instrument – which has historically been male-dominated – with pride. Hallvard Godal’s saxophone technique is clean and unadorned, a sound that locks in perfectly with the struck aesthetic of the mbira. Calu contributes gentle rolling vocals which he sings in Ronga, his Mozambican mother tongue.

Listening to the quirky cool sounds on this collection, the Monoswezi brand is set to expand even further afield, and who knows where their next experiment could take this back-bendingly flexible band…


'A hypnotic blend of Norwegian saxophone and Zimbabwean mbira' 4**** stars, Financial Times

'The songs are traditional, given life by the supple, at times spectacular vocals... Classy stuff' 4**** stars, The Observer

'The Village largely whispers rather than shouts, and it's all the more powerful for it' 4**** stars, The Independent On Sunday

CNN - Interview and feature

'A fine recording... Breaking moulds of both gender and nationality' 4**** stars, Songlines


muzycy:
Hope Masike - voice, mbira, percussion
Calu Tsemane - voice, percussion
Hallvard Godal - saxophone, clarinet
Putte Johander - bass
Erik Nylander - drums og percussion

utwory:
01. Hondo (6:28)
02. Ndinewe (4:51)
03. Kuenda Mbire (3:02)
04. Mapfunde (4:07)
05. Kalahari (5:24)
06. Heya! (4:04)
07. Nhemamsasa (8:02)
08. Xitimela (5:21)
09. Matue Tue (2:52)
10. Metal Drum (3:23)

total time - 47:43
wydano: 2015-05-25
more info: www.worldmusic.net
more info2: www.monoswezi.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: