Kategorie

The Sound The Rhythm


  • Kod: STUCD19022
  • On Stock
  • Producent: Stunt Records (DK)
  • Wykonawca: Jan Harbeck
  • Nośnik: CD
  • Instrument lidera: tenor saxophone
  • Cena: 56,99 zł
  • Poleć produkt

Straightahead / Mainstream Jazz
premiera polska:
2019-09-05,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
kraj: Dania
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com – ocena * * * * *:
Słuchanie nagrań Jana Harbecka, czy to ze swoim kwartetem, czy to z Walterem Smithem III, czy to w zespole Blues Modernism norweskiego drummera Snorrego Kirka uwodzi niezmienną skłonnością do liryzmu, który przekonująco potrafi wykorzystywać w swoich improwizacjach równie skutecznie, jak Ben Webster czy Chet Baker.
To muzyka, po którą z wielką przyjemnością sięga się w długie jesienne czy zimowe wieczory, i z którą trudno się rozstaje. Zagrana przy tym z intensywnością i wyczuciem, które sprawia, że jej nastrój, pogoda i spokój udziela się słuchaczom.
Jego płyty zorientowane są na bop z delikatnie bluesową nutą. Tak jest i tym razem. Od czasu płyty Jan Harbeck Quartet feat. Walter Smith III "Variations in Blue", (Stunt Records 2014), mamy możliwość obcowania nie tylko z talentem Harbecka - nienagannego instrumentalisty czy lidera zespołu, ale także kompozytora. A wywiązuje się z tych trzech zadań koncertowo!
Uwielbiam muzyków, którzy potrafią mówić własnym indywidualnym głosem. Którzy nie kopiują wzorców, ale starają się znaleźć własną drogę, własne brzmienie, własną interpretację. Czasem wystarczy, że zmienią jeden dźwięk, zwolnią lub przyspieszą frazę w znanym standardzie i zyskuje on zupełnie nowe brzmienie. W ten oto sposób odciskają na nim swoje piętno. Najprzyjemniejsze jest przy tym, gdy nic nie dzieje się na silę, gdy muzycy potrafią wysnuć swoją opowieść z piękna i logiki kompozycji, nie starając się poszukiwać różnicy dla niej samej. Do takich właśnie saksofonistów zaliczam Jana Harbecka.

Każdy utwór daje przyjemność podczas słuchania, Harbeck od początku swojej kariery nie ukrywa, że jest wielkim entuzjastą dorobku Bena Webstera. Jego sposób grania ballad, bluesów granych w wolnych tempach i "kołyszących" odczytań jazzowych standardów prosto z serca przeniknął do jego gry. Oczywiście dość szybko wyszedł spod przemożnego wpływu Webstera, dzięki nauce u George'a Garzone wprowadził do swojego stylu metodę kształtowania linii atonalnych bez ustalonego wzoru harmonicznego, ale wszystko zaczęło się od Bena Webstera. Dlatego pewnie na płycie usłyszymy cztery kompozycje słynnego amerykańskiego saksofonisty. Dodatkowo jedną Strayhorna (ulubieńca Webstera) i pięć własnych. Harbeck błyszczy tutaj zarówno jako kompozytor, jako lider i jako wirtuoz saksofonu tenorowego.

Na płycie panuje starannie skalibrowana równowaga pomiędzy balladami i utworami z większą motoryką. Znacząco wzbogacają kwartetową formułę wycyzelowane detale, jak podwojona perkusja w dwóch utworach „Woke Up Clipped” i „Shorty Gull” (oprócz podstawowego drummera Andersa Holma słyszymy gościnnie zaproszonego Mortena Aero), a także drugi sax w "I'm Be There" (Jan zum Vohrde na saksofonie altowym).

Wydana także na winylu "The Sound The Rhythm" to kolejne wybitnie mistrzowskie nagranie tego muzyka, prezentujące przede wszystkim niewymuszoną elegancję i logikę jazzowej improwizacji, w referencyjnej realizacji.
autor: Marcin Jachnik
Copyright © 1996-2019 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
The charismatic Jan Harbeck's atmospheric game in the great swing tradition has many friends. He appears extremely stylish and as a musician who digs deep into his jazz and who knows the importance of presence. Only a few are able to blow so much soul into a jazz ballad like him. Thomas Michelsen wrote in Politiken: "We once had Ben Webster to awaken the soul. Today we have Jan Harbeck! ”And it is really strange that the 43-year-old saxophonist has not previously published a tribute to" Big Ben "who lived in Copenhagen for a number of years. It comes here.

“When I was young, I concentrated on what I was playing; now the music comes by itself; the sound and tone are the essence of me. It must be full-bodied and the feeling must be there. Webster was my first inspiration, and then Paul Gonsalves came. It's the tradition I love. It's about playing from the heart. It's a sound, a sound, a language, says Jan Harbeck.

The musicians on this album have been playing together since 2007, and the band has played with more than regular success around Europe. Henrik Gunde, the brilliant pianist, has been Harbeck's partner so many times that they have no figures on it. Together, Gunde and Harbeck received the prestigious Ben Webster Prize in 2018, and the prize concert's repertoire was largely the inspiration for collecting the music on this album. Four numbers are by Webster, relatively unknown but full of blues and swing. There is another Strayhorn number, Johnny Come Lately, the rest is Harbeck's own.

The two days in the studio also became the scene of a surprise, which often gives a session an extra kick. In this case, two drummers. Anders Holm recorded the first day, and Morten Aro arrived to put his drums up the next day. And he then played on two tracks, and new colors spread. Jan zum Vohrde is also a guest at Webster / Hodges I’d Be There. “The fine Webster ballad brings a special color and quality to the harmonies between everything and tenor. Zum is a champion. ”The quiet bass figures of Eriksson are important to Harbeck. He is on the beat and gives ample space. "We love the generosity of the music, and I hope that the sensuous and evocative space is transcended from the plate to the listener".

All About Jazz * * * * 1/2:
Jan Harbeck is a Danish tenor saxophonist whose debut with his quartet, In the Still of the Night (Stunt, 2008), received a Danish Grammy. At that time, Kresten Osgood was playing the drums. On the quartet's second album, Copenhagen Nocturne (Stunt, 2011), he was replaced by Anders Holm, but otherwise the line-up with bassist Eske Norrelykke and pianist Henrik Gunde was intact. On these two albums, the musicians perfected a stylish noir universe of softly swinging jazz with interpretations of gems from the Great American Songbook.

The Sound The Rhythm is the fourth album by the Jan Harbeck Quartet. It follows the collaboration with saxophonist Walter Smith III on Variations in Blue (Stunt, 2014). That album was significant because it began Harbeck's documentation of his own compositions with the quartet, and since then he has continued to explore his own voice through compositions.

Harbeck has professed a love for Ben Webster and Paul Gonsalves, and their way of playing ballads and swinging standards from the heart has seeped into his playing. He has also received modern impulses from George Garzone, whose advanced idea of shaping atonal lines without a fixed harmonic pattern has influenced his musical language, but it all began with Ben Webster.

Webster still looms large on The Sound The Rhythm. In 2018, Harbeck and Gunde jointly received the Ben Webster Prize and when they played their concert for the award ceremony, the seeds of the album were sown. It showcases Billy Strayhorn's "Johnny Come Lately," a Webster favorite, and four Webster compositions: "Poutin,'" "Woke Up Clipped," "Shorty Gull" and "I'd Be There." These pieces are played impeccably, adding new nuances to Webster's vocabulary of swinging lyricism, but the real highlights of the set are the five new compositions by Harbeck.

"Tail That Rhythm" plays on Webster's iconic "Cotton Tail," but brings the classic up to speed with perfectly shaped lines and a soft rhythm propelled by Holm's brushes and Norrelykke's airy walking bass. On the other hand, the tango ballad "Tangorrus Field" brings back memories of "La Rosita" from the quartet's first album, but this time Harback is telling his own story in a subdued, sensual drama.

Throughout the album, there is a carefully calibrated balance between ballads and up-tempo-pieces and lovely details to appreciate like the double drum playing of Holm and guest Morten Aro on "Woke Up Clipped" and "Shorty Gull," and the appearance of another guest, Jan Zum Vohrde, who adds his elegant alto saxophone playing to "I'd Be There."

While these guests add spice, it's the empathic playing of the quartet that is the foundation of the album. The four musicians play for each other and together they transform Webster's and Harbeck's pieces into their own language. It's not just a repetition of the past. The dissonant lyricism in the piano intro to the closer, "Circle," could only come from a post-swing period, but when the romantic voice of Harbeck's saxophone breaks through, the connection to Webster is established again. It's different and yet the same. That sound. That rhythm.
By JAKOB BAEKGAARD

muzycy:
Jan Harbeck: tenor saxophone
Eske Norrelykke: bass
Anders Holm: drums (1, 2, 4, 5, 6, 7)
Morten Aro: drums (tracks: 3, 5, 7, 8, 9)
Henrik Gunde: piano
Jan zum Vohrde: alto saxophone (8)

utwory:
1. Lighter Shades (Jan Harbeck)
2. Johnny Come Lately (Billy Strayhorn)
3. Tangorrus Field (Jan Harbeck)
4. Poutin (Ben Webster)
5. Woke Up Clipped (Ben Webster)
6. Blues Crescendo (Jan Harbeck)
7. Shorty Gull (Ben Webster)
8. I'd Be There (Ben Webster/ Johnny Hodges)
9. Tail That Rythm (Jan Harbeck)
10. Circles (Jan Harbeck)

wydano: 2019-04
more info: www.sundance.dk

Atlantic
41,99 zł
Variations in Blue
56,99 zł
Jazz Energy
37,99 zł
Elevate
56,99 zł
Coherence
37,99 zł
Ramblin'
37,99 zł
Beat
56,99 zł

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: