Kategorie

The Rough Guide To Indian Classical Music [2CD Special Edition with Bonus CD by Debashish Bhattacharya]


  • Kod: RGNET1318CD
  • Producent: World Music Network (UK)
  • Wykonawca: Różni Wykonawcy
  • Nośnik: 2CD
  • Cena: 44,99 zł
  • Poleć produkt


Muzyka Indyjska / Ragi Indyjskie / Bhangra
premiera polska:
2014-06-04
kontynent: Azja
kraj: Indie
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikultiproject.blogspot.com; ocena: * * * *:
MAGICZNY DOTYK INDII!

W mniemaniu hindusów dźwięk (nada) znajduje się w samym sercu procesu tworzenia. W hinduskiej mitologii święta sylaba OM zawiera esencję wszechświata, jest brzęczeniem atomów i muzyką sfer, a dźwięk w ogóle przedstawia pierwotną energię, która spaja materialny świat.

Najsłynniejszy folkowy wydawca, angielski World Music Network przedstawia album, „The Rough Guide To Indian Classical Music". Ten z górą 70 minutowy krążek pomieścił nagrania najważniejszych wykonawców klasycznej muzyki indyjskiej jak Shivkumar Sharma, Hari Prasad Chaurasia, Zakir Hussain i Ravi Shankar.

Raga jest specyficzną, melodyczną ramą, nadającą odpowiednią strukturę, czymś pomiędzy "tonem", "skalą" i "nastrojem". Liczne ragi są oparte na skalach składających się ze swar - muzycznych tonów lub nut. Śpiewanie ich uważane jest za najczystszą formę muzyki, choć artysta także może zdobyć duże uznanie publiczności, jeżeli jego instrument jest doskonale zestrojony z ludzkim głosem. Każda raga ma specyficzny nastrój (bhawę) i smak (rasę) i może być śpiewana jedynie w określonej porze roku, dnia czy nocy.

Na płycie usłyszymy gigantów klasycznej muzyki indyjskiej, jak:
Przedstawiciel stylu hindustańskiego - wirtuoz Sarodu - Amjad Ali Khan w ‘Raga Chhaya Nat’.
Znany ze współpracy z Johnem McLaughlinem, Michaelem Nymanem i Michaelem Brookiem, przedstawiciel szkoły z południa Indii, zwanej karnatacką - Uppalapu Srinivas, grający na mandolinie. Kompozycja 'Sankari Sankuru', którą wykonuje jest autorstwa jednej z najważniejszych postaci muzyki karnatackiej - Syama Sastri (1762-1827).
Legendy klasycznej muzyki indyjskiej - Shivkumar Sharma, Hari Prasad Chaurasia i Brij Bhushan Kabra wykonują ragę "Ahir Bhairav", wywiedzioną z tradycji Sikhów.
Na płycie nie mogło też zabraknąć Raviego Shankara - "narodowego skarbu i światowego ambasadora indyjskiej tradycji", jak powiedział o nim po śmierci muzyka - premier rządu Indii Manmohan Singh. Promienne brzmienie jego Sitaru w "Devgiri Bilawal Dhun" jest z pewnością jednym z atutów płyty.
Kolejny wielki mistrz tego instrumentu - Vilayat Khan, zaliczany do wielkiej piątki (Ravi Shankar, Ali Akbar Khan, Nikhil Banerjee, Vilayat Khan i jego młodszy brat Imrat Khan) najbardziej wpływowych instrumentalistów w Indiach. W swojej muzyce sięga do odległych czasów Imperium Mogołów.
Niezwykły jest muzyczny dialog ojca i syna - Allahs Rakha i Zakira Hussaina. ‘Ek Taal’ to jedyna w swoim rodzaju "rozmowa instrumentów".
Karnatacka ‘Sadhathava Pada’, śpiewana przez Dr M. Balamuralikrishnę, który dał ponad 25 tysięcy koncertów na świecie, to przykład najczystszej formy muzyki.
W końcu grająca na skrzypcach Jyotsna Srikanth, która dopiero co wydała dla wytwórni Riverboat znakomitą płytę "Call Of Bangalore".

Specjalna, limitowana edycja zawiera dodatkowo bonusowy album Debashisha Bhattacharya "Calcutta Slide-Guitar 3", którego kolejna płyta "Calcutta Chronicles: Indian Slide-guitar Odyssey" otrzymała nominację do nagrody GRAMMY w kategorii Best Traditional World Music Album at the 51st Grammy Awards.

Indie to odwiecznie inspirująca Zachód kraina magii, mistyki i duchowości. "The Rough Guide To Indian Classical Music" pokazuje niezwykłe bogactwo muzyki, z całą wielobarwnością tradycji i stylów, pokazuje też niebagatelną rolę improwizacji, tak odmienną niż w muzyce Zachodu.
autor: Jacek Palczewski


Editor's info:
India's classical music is deeply bound to the country's ancient mystical traditions. This unique Rough Guide brings together the greatest names in Indian Classical music, performing some of the most beautiful ragas of India’s classical legacy. Enjoy the musical artistry of legendary performers such as Shivkumar Sharma, Hari Prasad Chaurasia, Zakir Hussain and Ravi Shankar.

Compiled by DJ Ritu

India's classical music is deeply bound to the country's mystical ancient traditions. Stretching back through time to the Vedic period musical historians encounter the Rigveda, an ancient collection of Sanskrit hymns, and the Sama Veda, a text which begins to discuss the origin of seven shruti (notes) from the sounds of nature. The practice of combining tones in certain sequences and the notation system that was developed during this era is connected to the development of the Indian classical raga form. 'Raga' literally translates as a 'hue' of colour and is a musical method of constructing melody through prescribed conventions. Ragas are linked to different moods and times of the day. Amjad Ali Khan's ‘Raga Chhaya Nat’ is in the Hindustani (North Indian) chhayanat mode and illuminates his crystalline prowess on the sarod, a stringed lute that is played with a plectrum. Uppalapu Srinivas' song 'Sankari Sankuru' is played on his mandolin in saveri raga, which is said to bring about the mood of pity and was originally composed by one of Carnatic (South Indian) music’s greatest figures Syama Sastri (1762-1827).

Indian Classical Legends Shivkumar Sharma, Hari Prasad Chaurasia and Brij Bhushan Kabra are heard delicately delivering a Hindustani bhairav raga on ‘Ahir Bhairav’. This raga is related to Sikh tradition from northern India and appears in the Guru Granth Sahib (the central religious text of Sikhism). Ravi Shankar’s radiant sitar shines bright on the fast-paced track ‘Devgiri Bilawal Dhun’. Shankar’s name and ascendant international career is now synonymous with Indian classical music. Widely regarded as a musical sage or pandit, his definition of raga touched upon its vast and complex nature, describing it as a ‘scientific, precise, subtle and aesthetic melodic form’. Another sitar scholar, Vilayat Khan is heard on ‘Dhun Punjabi Ang’. The Khan musical lineage traces all the way back to the court musicians of the Mughal Empire.

Father and son duo Allah Rakha and Zakir Hussain enter into percussive playoff on the live track ‘Ek Taal’. Tabla virtuouso Zakir Hussain remains grounded by the musical discipline and natural flair he inherited from his father who he regarded as ‘a spirit who was created to work for music by God’. Carnatic vocalist Dr M. Balamuralikrishna’s marvellously melodic instrument sparkles on ‘Sadhathava Pada’. His formidable range and versatile tone mark him out as a legendary singer. He is also credited with popularising the jugulbandi concept in Indian classical music – when two soloists of equal skill perform together. Riverboat Records artist Jyotsna Srikanth contributes ‘Annapoorne’, a work crafted by the famous Carnatic composer, Muttuswami Dikshitar. The subject matter concerns Annapoorne, the Hindu goddess of nourishment. The raga used is sama, one that denotes peace.

Uncover the mystery and beauty of India’s verdant classical tradition on this excellent introduction to one of the world’s most valuable musical repertoires.

utwory:
CD1:
1. Jyotsna Srikanth: Annapoorne (5:23)
2. Ravi Shankar: Devgiri Bilawal Dhun (6:02)
3. Allah Rakha & Zakir Hussain: Ek Taal (Live) (7:34)
4. Dr M. Balamuralikrishna: Sadhathava Pada (6:41)
5. Shivkumar Sharma, Hari Prasad Chaurasia & Brij Bhushan Kabra: Ahir Bhairav (6:14)
6. Bismillah Khan & Vilayat Khan: Thumri Bhairavin (6:59)
7. U. Srinivas: Sankari Sankuru (9:26)
8. Vilayat Khan: Dhun Punjabi Ang (4:49)
9. Amjad Ali Khan: Raga Chhaya Nat (17:46)

CD2 - Includes bonus album by Debashish Bhattacharya
1 Aanandam (6:29)
2 Prema Chakor (9:20)
3 Nata Raaj (13:41)
4 Usha (11:47)
5 Prabha (15:31)
6. Maha Shakti (18:04)

total time - CD 1: 70:59
CD 2: 74:55

wydano: 2014-05-26
more info: www.worldmusic.net

nowości Multikulti Project:

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: