Kategorie

The Rough Guide To Brazilian Jazz [180gram limited edition vinyl 1LP]


  • Kod: RGNET1345LP
  • Producent: World Music Network (UK)
  • Wykonawca: Różni Wykonawcy
  • Nośnik: Vinyl 1LP
  • Cena: 64,99 zł
  • Poleć produkt


Ethno Jazz/World Jazz/Modern Jazz
premiera polska:
2016-09-29
kontynent: Ameryka Południowa
kraj: Brazylia
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com * * * * 1/2:
Brazilian Jazz lub jak kto woli Jazz Brasileiro kojarzy się głównie z Bossa Novą. Nic bardziej mylnego, od lat 60-tych, kiedy to fala amerykańskich jazzmanów ze Stanem Getzem na czele, odkryła dla świata Bossa Novę minęło mnóstwo czasu i upłynęło sporo wody w Amazonce. Ścieżki wielu brazylijskich muzyków biegły rozłącznym w stosunku do bossy torem, co Astrud Gilberto, Antônio Carlos Jobim, Elis Regina, Luiz Bonfá czy Joao Gilberto.
Najświetniejsi przedstawiciele tego nurtu to Victor Assis Brasil i Dom Salvador, nagrania obu tych klasyków znajdziemy oczywiście na płycie "The Rough Guide To Brazilian Jazz". To jednak jedyni przedstawiciele old-schoolowego Jazz Brasileiro.
Znaczący był w Brazylii nurt odwołujący się do spuścizny muzycznej Indian południowoamerykańskich, by wymienić tylko Hermeto Pascoala i Egberto Gismontiego.

Jednak współczesna Brazylia, szczególnie ta wielkomiejska jest kosmopolityczna, otwarta na świat. Najlepszym tego dowodem są nagrania artystów 30-letnich, a na płycie jest ich większość, pochodzące głównie z Sao Paulo i Rio De Janeiro.

Iconili, Nomade Orquestra, Höröya i Bixiga 70 można nazwać dancehallowymi orkiestrami, które w równym stopniu wypływają z południowo-amerykańskiej, co nigeryjskiej, etiopskiej czy karaibskiej tradycji.

Okrzyczany w Brazylii geniuszem - Thiago França, znany z współpracy z bandem Metá-Metá łączy przestrzenne Charanga z progresywnym jazzem - świetny utwór "Um Samba Para John Coltrane".
W muzyce Juçara Marçal i Kariny Buhr można odnaleźć wpływy amerykańskiej pianistki i aranżerki - Carli Bley.
Tulipa Ruiz z kolei to bliski muzyce Roy'a Ayersa, pulsujący jazz-funk.
Na deser otrzymujemy wybuchową nastolatkę - Tassię Reis i Victora Assis Brasil, gwiazdę mainstream jazzu.

"The Rough Guide To Brazilian Jazz" bez wątpienia inspiruje i zachęca do odkrywania niezwykłego brazylijskiego jazzu, który jest niczym wielobarwna tęcza pełna różnorodnych rytmów, brzmień oraz smaków i zapachów silnie oddziałujących na zmysły.

Należy mieć nadzieję, że "The Rough Guide To Brazilian Jazz" skutecznie zaszczepi entuzjazm do kipiącego pomysłami i energią brazylijskiego jazzu, bo to nie tylko Boss Nova.
Copyright © 1996-2016 Multikulti Project. All rights reserved

”The Rough Guide To Brazilian Jazz” jest dostępny na dwóch nośnikach: płyta CD i Limited Edition Vinyl 1LP with Download Card.

Editor's info:
Mention Brazilian jazz to most music fans and the inevitable bossa nova images flood into view: the beach, the female whisper-vocal, the rimshot snare drumming, the chord-plucked acoustic guitar, possibly a little muted batucada percussion, breathy alto saxophone and cabaret-vamp piano. It’s an image ineluctably stuck in the 1960s, when most aspiring Brazilian musicians looked to America’s West Coast ‘cool jazz’ scene for inspiration, listening to artists such as the Modern Jazz Quartet, Chet Baker, Paul Winter, Jimmy Giuffre and Stan Getz.

Of course there were Brazilian jazz musicians in the 1960s whose work was highly original and owed little or nothing to bossa nova, obvious examples being Victor Assis Brasil and Dom Salvador, the only two ‘old-school’ players present in this compilation – their presence I hope demonstrating the continuity of Brazilian jazz explorations way beyond bossa-jazz. There were also artists drawing inspiration from native Indian, regional folkloric and liturgical sources: Hermeto Pascoal and Egberto Gismonti made (and still make) thrilling and bizarre jazz that owed nothing to ‘conventional’ Brazilian jazz, or indeed ‘conventional’ jazz of any kind.

Brazil’s millennial musicians, however, use a different palette from that which has gone before. Disillusioned with the vapidity of manufactured national pop – pagode, axé, lambada, brega and the rest – they started digging for rare soul, funk, reggae and hip hop records for inspiration, an entry-point to the Blue Note and soul-jazz classics of America’s east coast, as well as richer meat – Sun Ra, Roland Kirk, Pharaoh Sanders and afrobeat. They also started listening more to European jazz: a fascinating ‘full-circle’ effect, because earl twentieth century choro jazz was strongly influenced by European music in template if not in tempo.

The large majority of players on this compilation are under 30 years old, most from Sao Paulo and Rio De Janeiro. Many have played with each other and are familiar with each other’s work – as were Rio’s 1960s bossa nova community. But the sheer range, energy and boisterousness of the approach is thrilling.

Iconili, Nomade Orquestra, Höröya and Bixiga 70 are essentially gafieira (dancehall) orchestras – with all the discipline, skill and ‘listening to each other’ that it implies – playing from a different songbook: a repertoire inspired by Nigeria, Guinea, Ethiopia, the Caribbean and New York. Thiago França’s sharp-elbowed genius makes itself felt in his solo work as well as in the more modal Space Charanga and European fans may know Thiago from the touring combo Metá-Metá. Juçara Marçal and Karina Buhr’s voicings explore similar territory to Carla Bley while Tulipa Ruiz’s sparkling Roy Ayers-style jazz-funk contribution wouldn’t be out of place on the 1980s London dancefloors of Dingwall’s, the WAG or the Electric Ballroom.

There had to be a hip hop track – so many Brazilian millennials got into jazz via hip hop – and new teenage sensation Tassia Reis was a no-brainer.

And it’s no mistake that the collection is sandwiched between contributions from young Turks Fernando Moura & Ary Dias and (for this compiler, at least) probably the most complete mainstream jazz musician that Brazil has ever produced, Victor Assis Brasil.

Innovative music is alive and kicking in millennial Brazil: although it never really left the building.

utwory:
SideA:
1. Fernando Moura & Ary Dias: Mexidao (3:26)
2. Höröya: Mansa Fela (5:45)
3. Goma-Laca Feat. Karina Buhr: Minervina (7:05)
4. Tássia Reis: Meu RapJazz (3:05)

SideB:
5. Thiago Franca: Um Samba Para John Coltrane (1:37)
6. Nomade Orquestra: Samurai (5:58)
7. Iconili: O Rei De Tupanga (4:50)
8. Dom Salvador Sextet: Gafieira (6:06)

wydano: 29 July 2016
more info: www.worldmusic.net
Wonderland
59,90 zł
WELKYA
48,99 zł
Vesna
37,99 zł
Umbada [Vinyl 1LP]
74,99 zł
Umbada
39,99 zł
Ultramarin
52,99 zł

nowości Multikulti Project:

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: