Kategorie

The Movement Revisited: A Musical Portrait of Four Icons


  • Kod: MAC1082
  • On Stock
  • Producent: Mack Avenue Records
  • Wykonawca: Christian McBride
  • Nośnik: CD
  • Instrument lidera: bass
  • Cena: 77,99 zł
  • Poleć produkt

Modern Jazz
premiera polska:
2020-04-09
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com * * * * 1/2:
W latach 90-tych Christian McBride zaliczany był do grona Young Lions światowego jazzu obok Jamesa Cartera, Kenny'ego Garretta, Joshua’y Redmana, Terence'a Blancharda, Briana Blade'a czy Roy'a Hargrove'a.
Dzisiaj przeistoczył się w wielkiego mistrza jazzu, którego każdy chciałby mieć w swoim składzie. Wystarczy wspomnieć kilka nazwisk muzyków, którym udało się ściągnąć McBride'a do swoich zespołów - są to Freddie Hubbard, McCoy Tyner, Joe Henderson, John McLaughlin, Herbie Hancock czy Chick Corea, ale także gwiazdy popu jak James Brown czy Sting. Czasu nie da się rozszerzyć, dlatego McBride uczestniczy w ograniczonej ilości sesji nagraniowych. Pojawił się do dzisiaj na ponad 300 płytach jazzowych zyskując reputację jednego z najbardziej utalentowanych basistów na świecie.

Jednak w centrum jego zainteresowania pozostają autorskie projekty. W lutym 2020 roku swoją premierę miała płyta "The Movement Revisited: A Musical Portrait of Four Icons", wydana jak kilka poprzednich w barwach cenionej Mack Avenue Records.
Nowy album to kulturowy i polityczny manifest amerykańskiego kontrabasisty. Kolejne z pięciu części (całość materiału pióra McBride'a) dedykowane są ważnym postaciom walki o prawa obywatelskie afroamerykańskiej społeczności w USA jak Rosa Parks, Malcolm X, Martin Luther King Jr., Muhammad Ali, ale także Barack Obama.

18-osobowy big-band, chór i grono narratorów tworzą zwartą, zajmującą opowieść, której ideologiczne zaangażowanie przywodzi na myśl dwa inne wydawnictwa -
Wynton Marsalis and the Lincoln Center Jazz Orchestra "Blood On The Fields" (Columbia, 1997) i Kamasi Washington "Epic" (Brainfeeder, 2015). I z tych trzech nagrań, dzięki zwartości narracyjnej i mistrzowskiej pracy McBride'a, który napisał orkiestrację i J.D. Steele'a odpowiedzialnego za aranżację chóralną, właśnie ono jest najlepsze.

Fani jazzu na całym wiecie z pewnością pokochają ten wielki zespół, w którym Warren Wolf i Geoffrey Keezer zachwycają ekscytującymi solówkami, które są cudem technicznej finezji i kreatywności melodycznej. McBride zamknął swój jazzowy manifest w nieco ponad godzinę, Marsalis i Washington potrzebowali na to trzech płyt. Już od czasu renesansu istotną częścią praktyki wykonawczej była sztuka pomniejszania, nazywana L’Arte di diminuire. Można z powodzeniem zaryzykować twierdzenie, że to, czego nie potrafili Wynton Marsalis i Kamasi Washington tworząc dzieła w wielu miejscach rozwlekłe, pozbawione napięcia, udało się z Christianowi McBride'owi nawiązką. Powstała poruszająca opowieść, emanująca olbrzymią mocą!
autor: Mateusz Matyjak
Copyright © 1996-2020 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
The Movement Revisited: A Musical Portrait of Four Icons is culminating documentation of a richly inspired piece – lauding four key figures of the Civil Rights Movement: Rev. Dr. Martin Luther King, Jr., Malcolm X,Rosa Parks and Muhammad Ali.

Marshaling his ever-sharpening skills as a composer, arranger, conductor, musician and lyricist, Christian McBride has created a historically and culturally illuminating five-part suite for an 18-piece big band, chorus and narrators that places the motivating forces as well as the goals of the Civil Rights Movement within a powerfully relevant artistic context. It is a one-from-the-heart project McBride was, apparently, destined to undertake.

This recording of The Movement Revisited marks the addition of a fifth movement, “Apotheosis,” which acknowledges the election of Barack Obama as the first African American President of the United States.

Jazzarium:
Aż chciałoby się napisać, że oto mamy opus magnum w dorobku najpotężniejszego kontrabasisty jazzowego na scenie. No tak, wielki Christian McBride nagrywa album poświęcony czterem wielkim ikonom ruchu walki o prawa człowieka w USA, Rosie Parks, Martinowi Lutherowi Kingowi, Malcolmowi X i Muhammadowi Aliemu. To już wystarczy.

A przecież zręby tej kompozycji powstały przez ponad dwoma dekadami. Wówczas też nagrana została pierwotna wersja utworu zatytułowana The Movement. Ale pomysł nie został wtedy domknięty chyba skoro nie ukazała się na żadnej płycie. A mógł z pewnością, bo przecież pod koniec XX wieku Mc Brige to już był jazzowy KTOŚ! Dekadę wcześniej był objawieniem, cudownym dzieckiem kontrabasu, piekielnie swingującym młodzieńcem rozpalającym wyobraźnię całego jazzowego środowiska. Wstępował wówczas w poczet studentów Julliard School Of Music. Przez następne lata zagrał niezliczoną ilość razy ze starszymi mistrzami, Freddie Haubbardem, Benny GOlsonem, Georgem Dukiem czy Miltem Jacksonem, co jednak dla historii muzyki jazzowej znacznie ważniejsze stał się członkiem tzw. moodswing quartet Joshuy Redmana. Co to za grupa wiedzą wszyscy jazz fani w większości z płyt, a Ci co nie wiedzą pewnie będą mogli wkrótce się przekonać nawet na własne uszy. Grupa zapowiedziała powrót na scenę tego lata i choć może się to odrobinę przeciągnąć w czasie to mam nadzieję, że żaden wirus jej w tym na trwałe nie przeszkodzi.

Kiedy Mc Bride przystępował do nagrania tej płyty już z zamiarem wydania, wiadomo było, że zaistniała silna przesłanka aby nieco zmodyfikować pierwotny zamysł. Do grona ikon trzeba było dopisać piątą ikonę, Barracka Obamę. I tak oto mamy pięć wielkich ikon ruchu, 28 osobową orkiestrę, chor gospel Sonia Sanchez, Wendell Pierce, Vondie Curtis-Hall, and Dion Graham czytających słowa ikon będących inspiracją i duch babci Christian, dzięki której poznał trochę jaki był świat kiedy wielcy bohaterowi walczyli o świat dla następnych pokoleń. Zapowaida się więc doniośle i poważnie. Ale my w Europie nie za bardzo możemy pozwalać sobie na ocenianie warstwy ideologicznej tej płyty. Nie wiemy czym była walka czarnoskórych Amerykanów ani wówczas ani czym jest ona dzisiaj i co oznacza kiedy popatrzymy jak wdrażanie tych wielkich i słusznych idei ma Siudo amerykańskiej codzienności, z całkiem innym już lokatorem Białego Domu i z całkiem innym światem niż ten z nagłówków gazet czy nawet mądrych opracować socjologicznych. Trochę musimy więc uwierzyć Christianowi i wielu innym, którzy przed nim temat podejmowali na słowo i trochę im zaufać.

Na oceny możemy sobie pozwolić, co najwyżej gdy chodzi o muzykę. Z czym mamy do czynienia i czy w tym obszarze jest o czym rozmawiać. Dzieło McBride’a jest imponujące rozmiarami, aranżacjami, teksturą. Jest bardzo jazzowe. Właściwie jest dokładnie takie jak chcielibyśmy żeby wyglądało opowiadanie o jazzie w duchu oficjalnej narracji. Małe comba, zaludniają przestrzeń tej pięcioczęściowej suity bez kłótni z bigbandowymi częściami, chóry, sąsiadują z głosami mówionymi, kameralna narracja mieszka po sąsiedzku z nastrojami podniosłymi, swing splata się z marszem, teatralność z dramatyzmem.

I zastanawiam się tylko czy ta brawurowo i bajecznie wykonana muzyka zostanie ze mną inaczej niż jako kolejny punkt w christianowej dyskografii i biografii. Czy przywołując myśli o tym jak może brzmieć muzyka z silnym społeczno-politycznym kontekstem, zapamiętam ją w jakikolwiek istotny sposób. Czy w pamięć zapadną adekwatne powadze tematu dźwiękowe wspomnienia czy tylko dyplomatyczny przepych poetyki oraz być może kolejna nagroda Grammy?
autor: Maciej Karłowski

muzycy:
Christian McBride, bass
Steve Wilson, alto saxophone, flute
Todd Bashore, alto saxophone
Ron Blake, tenor, soprano saxophone
Loren Schoenberg, tenor saxophone
Carl Maraghi, baritone saxophone
Michael Dease, trombone
Steve Davis, trombone
James Burton, trombone
Doug Purviance, bass trombone
Lew Soloff, trumpet
Ron Tooley, trumpet
Frank Greene, trumpet
Freddie Hendrix, trumpet
Darryl Shaw, trumpet
Warren Wolf, vibraphone, tambourine, tympani
Geoffrey Keezer, piano
Terreon Gully, drums

J.D. Steele, choral arranger, lead vocals on tracks 9, 12
Alicia Olatuja, lead vocals on track 6
Sonia Sanchez, narrates the words of Rosa Parks
Vondie Curtis-Hall, narrates the words of Malcolm X
Dion Graham, narrates the words of Muhammad Ali
Wendell Pierce, narrates the words of Rev. Dr. Martin Luther King, Jr.
Sonia Sanchez, narrate the words of President Barack Obama
Vondie Curtis-Hall, narrate the words of President Barack Obama
Dion Graham, narrate the words of President Barack Obama
Wendell Pierce, narrate the words of President Barack Obama

Voices Of The Flame: Marvel Allen, Shani P. Baker, Jeffrey S. Bolding, Jeff Hamer, Susann Miles, Deborah Newallo, Eunice Newkirk, Claudine Rucker, Trevor Smith, Melissa Walker

utwory:
1. Overture/The Movement Revisited 10:44
2. Sister Rosa – Prologue 03:20
3. Sister Rosa 06:25
4. Rosa Introduces Malcolm 03:08
5. Brother Malcolm – Prologue 02:49
6. Brother Malcolm 07:35
7. Malcolm Introduces Ali 01:03
8. Ali Speaks 02:42
9. Rumble In The Jungle 06:00
10. Rosa Introduces MLK 00:40
11. Soldiers (I Have a Dream) 05:38
12. A View From The Mountaintop 04:14
13. Apotheosis: November 4th, 2008 10:26

wydano: 07 February 2020
more info: www.mackavenue.com





Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: