Kategorie

The Invisible Link - Peteris Vasks, Alfred Schnittke, Arvo Pärt


  • Kod: TTK0001
  • Producent: TRPTK
  • Wykonawca: Maya Fridman
  • Nośnik: CD
  • Cena: 59,99 zł
  • Poleć produkt

Współczesna Muzyka Klasyczna / Kameralistyka
premiera polska:
2017-04-21,
Wydawnicto Audiofilskie

opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * 1/2
Trzech wielkich kompozytorów, trzy osobiste tragedie związane z opresyjnym komunistycznym systemem, trzy autonomiczne wrażliwości. Alfred Schnittke, Peteris Vasks i Arvo Pärt, bo o nich mowa stanowią punkt odniesienia dla muzykologów zajmujących się XX-wieczna awangardą.
Na płycie usłyszymy trzy dzieła: Alfred Schnittke - Sonata No. 1 for Cello and Piano, Peteris Vasks - Gramata Cellam “The Book” for Solo Cello i Arvo Pärt - Fratres for Cello and Piano.
Wszystkie te kompozycje łączy jeszcze jeden fakt, powstały pod koniec dekady lat 70-tych, kiedy komunistyczny system miał się jeszcze całkiem dobrze. Każda z kompozycji jest w jakiejś mierze echem gehenny zniewolonego artysty, : Nokturn zdaje się oddawać narastające, ale tłumione emocje gniewu represjonowanej przez społeczeństwo jednostki; drapieżne Scherzo owe emocje odkrywa, w Passacaglii wraca na moment ton pozbawionej nadziei pieśni skargi, by w stylizowanej na folklor żydowski Burlesce ponownie przejść do nastroju napiętych, pełnych sprzeczności emocji.

Schnittke, którego wielkim propagatorem jest Gidon Kremer, korzystający z kontrastów dynamicznych i agogicznych, dzięki którym sprawnie oscyluje między poszczególnymi segmentami kompozycji, w Sonacie na wiolonczele i fortepian, Op. 129 brzmin zarazem medytacyjnie jak i awangardowo.
Vasks umiejętnie posługujący się dysonansem jako podstawowym środkiem kumulującym napięcie – bazuje na nim, tworząc rytmicznie oszczędną narrację dźwiękową.
Pärt, jeden z czołowych przedstawicieli XX-wiecznego nurtu "minimalizmu duchowego", ze swoim dziełem Fratres (for Cello and Piano), przenikniętym na wskroś subtelną metafizyką, staje się źródłem doznań mistycznych.

Najprostsze formy muzyczne i skromne instrumentarium tworzą muzykę pełną pokory, a zarazem czystą i szlachetną. Dzieła trójki kompozytorów są tego najlepszym potwierdzeniem. A urodzona w Moskwie w 1989 roku Maya Fridman, od kilku już lat mieszkająca w Holandii, doskonale rozumie specyfikę ich dzieł. Arvo Part w jednym z wywiadów na pytanie o istotę swojej kompozytorskiej koncepcji odpowiedział "Odkryłem, że wystarczy mi, gdy pięknie zagrana jest pojedyncza nuta. Ona sama, albo cichy rytm, albo moment ciszy - przynoszą mi wytchnienie". Taka jest też i płyt "The Invisible Link".
Copyright © 1996-2017 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
This album discusses the invisible connection between Alfred Schnittke, Peteris Vasks and Arvo Pärt, and my personal connection with them. It explores three pieces, each written approximately at the end of the 1970s, during the period of the Soviet Union.

History always creates an imprint on the composers’ output. However, apart from a possible historical link between Schnittke, Vasks and Pärt one might imagine, I felt something more than that. In these three pieces, I felt a sense of timelessness and an urge for an ultimate truth, to be explored through a juxtaposition of extreme emotions, and found in the musical representation of silence.

When I heard Schnittke’s Sonata for Cello and Piano for the very first time, I envisioned an endless circle of birth and death, with a quick disastrous gallop of life in between. This sonata has had a deep and transformative influence on me, and it epitomized to me what I was looking for in music: the experience of catharsis.

To me, the music of Vasks has a certain resolute force of veracity as told straight from the heart, a truth that can only be found through investigating the biggest opposites: peace through unrest, light through darkness. The Book, in its two movements, is about one’s voice emerging and elevating above the turmoil of one’s psychological reality.

Fratres feels to me like two brothers going through life, side by side. One frantically and emotionally trying to grasp the secrets of life and death, the other ever so still and stable, providing a frame of reason for his sibling. One brother as the instant, the other portraying eternity, and the two of them represent the perpetual struggle within oneself.

The Invisible Link is not only about the invisible connection between Alfred Schnittke, Peteris Vasks, and Arvo Pärt, or about the relationship between the three pieces. It is about the invisible link connecting the purest and most extreme of emotions, with the everlasting stillness of time itself.

muzycy:
Maya Fridman, cello
Daniel Kool, piano

utwory:
1. Schnittke: Sonata No. 1 for Cello and Piano, Op. 129 (1978) I. Largo [03:31]
2. Schnittke: Sonata No. 1 for Cello and Piano, Op. 129 (1978) II. Presto [06:41]
3. Schnittke: Sonata No. 1 for Cello and Piano, Op. 129 (1978) III. Largo [10:03]
4. Vasks: Gramata cellam 'The Book' for Cello Solo (1978) I. Fortissimo [05:34]
5. Vasks: Gramata cellam 'The Book' for Cello Solo (1978) II. Pianissimo [06:34]
6. Pärt: Fratres (for Cello and Piano) (1977) [10:24]

wydano: 07 April 2017
more info: www.trptk.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: