Kategorie

The Banff Sessions - A Tribute to Kenny Wheeler


  • Kod: CR73403
  • Producent: Challenge Classics
  • Kod producenta: 0608917340327
  • Wykonawca: Kenny Wheeler / Markus Burger / Jan von Klewitz
  • Nośnik: CD
  • Cena: 57,99 zł
  • Poleć produkt

Player


Modern Jazz
premiera polska:
2015-12-18,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com:
Niniejsza płyta jest wspaniałym hołdem dla osoby Kenny Wheelra - trębacza i kornecisty, kompozytora, improwizatora i nauczyciela. Kenny Wheeler był wybitną, niezwykłą postacią na światowej scenie jazzowej. Był – bowiem ten kanadyjski trębacz i kompozytor, zmarł 18 września 2014 r. w Londynie. Miał wtedy 84 lata.

Był artystą o otwartym umyśle, nie istniały dla niego bariery stylistyczne, potrafił odnaleźć się niemal w każdym gatunku muzycznym, wszędzie odciskając własne piętno. Kenny Wheeler w 1952 r. przeniósł się do Londynu stając się odtąd elementem europejskiej sceny jazzowej. Nieobca była mu awangarda muzyki improwizowanej. Uczestniczył w twórczym zamieszaniu lat 60. i 70. będąc członkiem zespołów The Spontaneus Music Ensemble Johna Stevensa, Globe Unity Orchestra, formacji takich muzyków, jak Evan Parker, Tony Oxley, czy Derek Bailey. Kulminacją tego nurtu twórczości trębacza był angaż do kwartetu Anthony’ego Braxtona, z którym spędził pięć lat (1971-1976).

Dopiero po odejściu z zespołu Braxtona Wheeler na dobre rozpoczął autorską, nagraniową karierę – od 1975 roku datuje się jego współpraca z dla monachijską oficyną ECM, dla której zrealizował bardzo wiele albumów, m.in. „Deer Wan” (1977 r.), „Around 6” (1980), „Double, Double You” (1984), „Music For Large & Small Ensembles”, „The „Widow In The Window” (1990), a zwłaszcza sztandarową „Gnu High” (1975). Na tej ostatniej towarzyszył mu m.in. Keith Jarrett (był to jeden z nielicznych albumów, na których zagrał jako sideman po zakończeniu współpracy z Charlesem Lloydem). W 1997 nagrał album „Angel Song” będący niemal kwintesencją „najpiękniejszego brzmienia powyżej ciszy” w towarzystwie takich muzyków, jak Bill Frisell na gitarze, Lee Konitz na alcie i Dave Holland na kontrabasie. Był także członkiem grupy Azimuth (z Johnem Taylorem i Normą Winstone).

W latach osiemdziesiątych – jak większość kreatywnych muzyków tamtego czasu – rozpoczął współprace także z włoską oficyną Soul Note nagrywając dla niej wybitne (chociaż nieco zapomniane) albumy autorskie („Flutter By Butterfly” i „All The More”) oraz uczestnicząc w licznych sesjach jako sideman. Tu zresztą jego dyskografia jest naprawdę olbrzymia, a nagrywał niemal z wszystkimi ze świata jazzu, ale współpracował także z kreatywnymi muzykami rockowymi, jak choćby z Davidem Silvianem (pojawia się na jego nagraniach z lat osiemdziesiątych). Można go usłyszeć także na płytach Joni Mitchell, Philly Joe Jonesa, Johna Abercrombie, Steve’a Colemana, Billa Frisella, George’a Adamsa i Jacka Kochana (płyty „Alberta” i „Tomorrow’s Dreams”).

Na niniejszy boks złożyły się wszystkie nagrania w których uczestniczył w ramach oficyny Soul Note – oprócz obu autorskich albumów także te dokonane z zespołami Claudio Fasolisa i Paolino Dalla Porty oraz wraz z European Music Orchestra.

Materiał który wypełnił tą płytę zarejestrowany został w podczas koncertu w roku 1993. Wspomina pianista i lider zespołu Markus Burger: "Miałem wielką przyjemność spotkać Kenny Wheelera w 1993 roku, podczas mojej artystycznej rezydencji u Banff Center for the Arts, w prowincji Alberta, w Kanadzie. Mój kwartet, Septer Bourbon, właśnie zakończył nagrywanie swej pierwszej płyty (w 1992 roku), "Fishing for Compliments" i przedstawiłem go jako część naszej aplikacji do udziału Jazz Clinic at the Banff Center. Byliśmy w ekstazie nie tylko, gdy dowiedzieliśmy się, że nasza aplikacja została przyjęta, ale również, że mamy przywilej studiowania z jednym z największych muzyków jazzowych naszych czasów, Kenny Wheelerem. Doświadczenie to było dla nas głęboko inspirujące i bardzo płodne - pracowaliśmy nad napisaniem tego materiału już od pierwszego dnia. Kenny był na tyle uprzejmy, żeby dać poznać swój sposób tworzenia muzyki, komponowania, dał nam pełny wgląd w swój warsztat i dorobek i znalazł czas by pokazać i objaśnić niektóre z jego "Wheelerisms", jak nazywaliśmy charakterystyczne dla niego podejście do melodyki i harmonii. Ale to, co jest najbardziej pamiętamy z tamtych dni, gdy studiowaliśmy u Kenny Wheelera, to moment gdy pokazaliśmy mu nasze wczesne szkice muzyczne, napisane przeze mnie i mojego współpracownika Jana von Klewitz, w drugim tygodniu warsztatów jazzowych. Wheeler nie ukrywał swego entuzjazmu dla nich i zaproponował, by dodać słowa do kilku utworów i zrobić z nich piosenki. Sam już poprosił legendarną Normę Winstone, by je z nami wykonała. W maju 1993 roku premierę miał cały ten zestaw kompozycji, w Blue Room at the Center for the Arts Banff. Wtedy też, na żywo, nagraliśmy materiał, który teraz, po latach znalazł się na tej płycie. Później jeszcze spotykałem Kenny Wheelera kilkukrotnie i za każdym razem byłem naprawdę miał miłe słowa na wspomnienie tamtej naszej współpracy w Banff Center."


Editor's info:
Pianist / bandleader Markus Burger: "We are delighted that Challenge Records’ upcoming release, inspired by the work and talent of one of our most treasured musical idols. I had the great pleasure of meeting Kenny Wheeler in 1993, during my artistic residence at the Banff Center for the Arts, in Alberta, Canada. My quartet, Septer Bourbon, had just finished recording our first CD in 1992, "Fishing for Compliments", and submitted it as part of our application to attend the Jazz Clinic at the Banff Center. We were ecstatic not only to learn that we had been accepted, but also that we would have the privilege to study with one of the greatest jazz musicians of our time, Kenny Wheeler. The experience was deeply inspirational, and very prolific for us, as we got to work on writing new material from day one. Kenny was kind enough to let us research his musical scores, and even took the time to show us some of his “Wheelerisms,” a term we began using to describe his melodic and harmonic signatures. But what is most memorable about studying with Kenny was his encouraging feedback whenever we shared our early musical sketches, written by me and my collaborator Jan von Klewitz, during the second week of the Jazz workshop. Kenny gave us so much confidence in the material we composed at the workshop, that we decided to add lyrics to a couple of the songs and ask the legendary Norma Winstone to perform them. In May, 1993, we premiered the entire suite of compositions in the Blue Room at the Banff Center for the Arts. I did get a chance to see Kenny again on a few occasions since our first meeting in 1993, and each time, I was truly humbled at his kind words about our work at the Banff Center."

The Accidental Tourist series is a concept based on an idea by Cibelle Burger who co-produced the album with Markus Burger.

muzycy:
Markus Burger’s Accidental Tourists:
Markus Burger: piano
Jan von Klewitz: alto sax

featuring:
Kenny Wheeler: fluegelhorn
Norma Winstone: soprano
Martin Gjakonovski: bass
Felix Astor: drums
Stefan Lottermann: trombone

utwory:
1. Movement 1 - Lake Louise (Solos by Kenny Wheeler, Norma Winstone, Martin Gjakonovski)
2. Movement 2 - La Palette Café (Solo by Stefan Lotterman)
3. Movement 3 - Sulphur Mountain
4. Movement 4 – Muirhead (Solos; Felix Astor, Markus Burger, Kenny Wheeler)
5. Movement 5 - Sure I remember (Markus Burger, Norma Winstone)
6. Coda The Trout in the Bath Tub & The mighty Bow (Solos by Jan von Klewitz, Markus Burger)

wydano: 2015-11-27
more info: www.challenge.nl

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: